• 2
  • 3
2024-05-05, 19:27
Medlem
Dorniers avatar
Den här snubben har lärt sig tala flytande franska med Duolingo.

I Learned French to Fluency on Duolingo
Citera
2024-05-05, 22:23
Medlem
Jag själv lär mig danska för närvarande, flyttade till Danmark förra året och går på språkkurs. Min sambo är etniskt dansk, men han arbetar så mycket och har inte värst mycket tid, energi eller lust till att undervisa mig eller öva med mig. Så jag har inte övat språket med honom, vi snackar på engelska dessutom för att det är lättare och vi är vana så. Men det som hjälpt mig lära mig språket är min intelligens, att jag har förmågan att suga upp saker som en svamp, se mönster och kontext i orden han utbyter med andra. Så har jag över årens besök i Danmark plockat upp på danskan. Men det är först nu som jag lär mig det snabbare, eftersom jag är i Danmark och hör danska varje dag. Dessutom ska jag prata danska med folk, också där jag arbetar, och det tvingar mig till att suga upp språket fortare. Duolingo och andra appar är inte det huvudsakliga i att lära språk. Det är alltså snarare hur mycket man utsätter sig för språket i relevanta vardagliga situationer, och att man lär sig grammtiken på en riktig språkkurs.
Citera
2024-05-06, 09:08
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Så snart AI med tal kommer så lär språkinlärning ta fart utav helvete. Då kan du konversera fritt på vilken nivå som helst utan att någonsin behöva känna dig pinsam. Och bli rättad i realtid.

Ett alternativt scenario är att AI-stödd simultanöversättning kommer att göra det i praktiken onödigt att lära sig något främmande språk.
Citera
2024-05-06, 09:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Ett alternativt scenario är att AI-stödd simultanöversättning kommer att göra det i praktiken onödigt att lära sig något främmande språk.

Fast det vore väl trist? Språkkunskaper ger så mycket mer än bara förståelsen av sakinnehållet i ett budskap. Tänk kultur, språkmelodi, poesi! Så mycket är helt oöversättligt, och detta gäller särskilt lyrik.
Citera
2024-05-06, 09:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Har testat lite grann... men vetefan. Det är rätt mycket ord som är lite på en 7-årings nivå typ "äpple" och ett jävla tjat... alltså när man hör folk säga äpple på spanska för 100e gången...
Sen om man tar en paus då tjatar den "nu har du itne läst på en vecka!!!"

Och man ska vara så jävla duktig och ligga på som fan...

Det var väl så när man fick börja med engelska i skolan också, ett jävla tjat om cat, dog, mother, father osv innan man fick gå över till att bygga meningar och börja lägga till nya ord.
Engelskan har jag haft i skolan från mellanstadiet fram till gymnasiet så 11 år och sen använder man språket då och då i arbetslivet och hör och läser det dagligen via tv och dator och kan inte säga att jag kan språket på full nivå ändå även om jag absolut kan göra mig förstådd och få fram vad jag vill än lite stappligt ibland och säkerligen inte alltid perfekt.
Så räkna inte med att du kommer prata flytande spanska närmaste veckorna iallafall.
Citera
2024-05-06, 11:21
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag försökte lära mig franska där för några år sedan, det blev mest pannkaka av det. Vad jag har börjat göra istället är mycket listigt; jag går in på franska wikipedia och läser artiklar om ämnen som jag redan vet allt om.

Det borde väl funka att göra något liknande med film och tv-serier också? Om man t ex ser en film man sett 20 gånger men väljer dubbad på franska
Citera
2024-12-02, 09:41
Medlem
donenzo123s avatar
Lär mig turkiska via Duolingo och min ärliga uppfattning är att jag har en djupare förståelse för ord och grammatik men det som jag ser som problematiskt är tyvärr att meningarna är lite... hur ska man säga det?

Konstiga?, lite onormala?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in