Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-05-08, 20:12
  #25
Medlem
oriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Som sagt: kolla upp garantin. Har du ingen så lämna in hos urmakare eller fixa själv för det låter det som den blivit magnetiserad. Är den inte magnetiserad är det enkelt för en urmakare att rucka den. Även enkelt att rucka själv. Beror lite på vilket urverk det är.

I sin prisklass är Orient bland det bästa man kan köpa.

Tror också den är magnetiserad. Vanligt fel om den plötsligt går mycket fortare.

Till TS, med en avmagnetiserare löser du det själv på fåtal minuter. Väldigt enkelt och kräver inga förkunskaper, kolla på youtube. Alternativt om det finns någon urmakare nära dig.
Citera
2024-05-09, 14:23
  #26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Om det är så nog med sekunderna då skulle du köpt en med urverk certifierad enligt COSC eller METAS.

Hans Orient har kvartsurverk och med 1-2 minuter i månaden som han skriver uppfyller den med god marginal COSC och METAS krav.
__________________
Senast redigerad av Ringhals3 2024-05-09 kl. 14:25.
Citera
2024-05-10, 03:17
  #27
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hans Orient har kvartsurverk och med 1-2 minuter i månaden som han skriver uppfyller den med god marginal COSC och METAS krav.
TS skriver ju att det är en mekanisk klocka=inte kvarts.

TS skrev även senare att den snarare gick 5min fel per månad.

COSC för kvarts och mekaniska urverk skiljer sig. För kvarts är det 0,07 sekunder per dag om jag minns rätt. Till skillnad mot mekaniska urverk där de får en COSC märkning även om den skulle gå -4sek per dag eller +6sek per dag. Så det är en rejäl skillnad för COSC-godkännande mellan mekanisk och kvarts.

Men tråden heter "Mekanisk klocka går fel med 1 minut" så om inte TS skrivit fel om det med (förstår inte varför han inte velat skriva vilken modell det..) har han en mekanisk klocka och skulle det vara så att han har en kvarts så uppfyller den definitivt inte COSC. Så dels borde du lära dig läsa vad tråden heter och så har du helt fel när det gäller COSC för kvartsklockor...
Citera
2024-05-10, 04:15
  #28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
TS skriver ju att det är en mekanisk klocka=inte kvarts.

TS skrev även senare att den snarare gick 5min fel per månad.

COSC för kvarts och mekaniska urverk skiljer sig. För kvarts är det 0,07 sekunder per dag om jag minns rätt. Till skillnad mot mekaniska urverk där de får en COSC märkning även om den skulle gå -4sek per dag eller +6sek per dag. Så det är en rejäl skillnad för COSC-godkännande mellan mekanisk och kvarts.

Men tråden heter "Mekanisk klocka går fel med 1 minut" så om inte TS skrivit fel om det med (förstår inte varför han inte velat skriva vilken modell det..) har han en mekanisk klocka och skulle det vara så att han har en kvarts så uppfyller den definitivt inte COSC. Så dels borde du lära dig läsa vad tråden heter och så har du helt fel när det gäller COSC för kvartsklockor...

Ok! Trodde Orient bara tillverkade kvartsklockor och kommenterade ursprungsinlägget och där står det 1-2 minuter vilket för TS kocka gott och väl räcker för COSC. En kvarsklocka kan hålla sig inom COSC kraven för gångexaktet även om den naturligtvis inte berörs av det regelverket.
Citera
2024-05-10, 08:33
  #29
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ok! Trodde Orient bara tillverkade kvartsklockor och kommenterade ursprungsinlägget och där står det 1-2 minuter vilket för TS kocka gott och väl räcker för COSC. En kvarsklocka kan hålla sig inom COSC kraven för gångexaktet även om den naturligtvis inte berörs av det regelverket.
Läste du ens mitt förra inlägg? Nej 1-2 minuter per månad räcker definitivt inte för COSC på en kvartsklocka. Det är olika regler gällande COSC för mekaniska klockor som för kvarts, annars skulle man ju kunna säga att i stort sett varenda kvartsverk i hela världen går inom mekanikska klockors COSC men hur är det intressant när det är en kvartsklocka? Du blandar äpplen med päron på ett mycket märkligt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man får vad man betalar för.
Orient (som du uppenbarligen inte vet mycket om då du trodde de enbart tillverkade kvartsklockor..) är i sin prisklass bland det bästa, i många fall det bästa märket man kan köpa. De ligger under Seiko Epson-paraplyet och är lite av det billigare alternativet till Seiko nu när Seiko ökat i pris rejält. De är precis som Seiko kända för att ha hög kvalitet på material osv. Men framförallt för att ha urverk som är arbetshästar och håller i många många år utan service och ofta håller tiden rätt bra. Det finns klockor som kostar 3x så mycket (för att ta ett exempel) som en Orient Mako III exempelvis som har mer problem med urverket än Orient. Att en nästan ny klocka går flera minuter fel per dag är motsatsen till vad Seiko och Orient är kända för.

De flesta klockor (om de inte har nåt speciellt skydd för det vilket inte är ovanligt. Klockan jag har på mig just nu har skydd mot magnetism) kan magnetiserats vilket det låter som att TS klocka gjort och det spelar ingen roll om den kostar några hundralappar eller 20 miljoner. Du har så uppenbart noll koll att det är... Ja jag vet inte vad "trodde Orient bara tillverkade kvartsklockor" och sen ska du uttala dig om att man får vad man betalar för när du inte ens förstår att en klocka för flera miljoner kan få samma problem
Citera
2024-05-10, 08:56
  #30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Läste du ens mitt förra inlägg? Nej 1-2 minuter per månad räcker definitivt inte för COSC på en kvartsklocka. Det är olika regler gällande COSC för mekaniska klockor som för kvarts, annars skulle man ju kunna säga att i stort sett varenda kvartsverk i hela världen går inom mekanikska klockors COSC men hur är det intressant när det är en kvartsklocka? Du blandar äpplen med päron på ett mycket märkligt sätt.


Orient (som du uppenbarligen inte vet mycket om då du trodde de enbart tillverkade kvartsklockor..) är i sin prisklass bland det bästa, i många fall det bästa märket man kan köpa. De ligger under Seiko Epson-paraplyet och är lite av det billigare alternativet till Seiko nu när Seiko ökat i pris rejält. De är precis som Seiko kända för att ha hög kvalitet på material osv. Men framförallt för att ha urverk som är arbetshästar och håller i många många år utan service och ofta håller tiden rätt bra. Det finns klockor som kostar 3x så mycket (för att ta ett exempel) som en Orient Mako III exempelvis som har mer problem med urverket än Orient. Att en nästan ny klocka går flera minuter fel per dag är motsatsen till vad Seiko och Orient är kända för.

De flesta klockor (om de inte har nåt speciellt skydd för det vilket inte är ovanligt. Klockan jag har på mig just nu har skydd mot magnetism) kan magnetiserats vilket det låter som att TS klocka gjort och det spelar ingen roll om den kostar några hundralappar eller 20 miljoner. Du har så uppenbart noll koll att det är... Ja jag vet inte vad "trodde Orient bara tillverkade kvartsklockor" och sen ska du uttala dig om att man får vad man betalar för när du inte ens förstår att en klocka för flera miljoner kan få samma problem

Ta dina mediciner.
Citera
2024-05-10, 09:08
  #31
Medlem
ValkPaddas avatar
Snart upptäcker du att det kan vara samma peng att serva klockan som att serva bilen.

Det tråkiga med billiga mekaniska urverk är att man i regel inte lagar dom utan helt enkelt kastar och stoppar i ett nytt.
Citera
2024-05-10, 09:26
  #32
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ta dina mediciner.
Snarare du som borde ta dina mediciner när du kommenterar i en tråd som heter "Mekanisk klocka går fel med 1 minut" och påstår att det är en kvarts och sen efter att du skämt ut dig med det fortsätter att uttala dig som om du vet något om märket.... Du kände inte ens till att de hade mekaniska urverk. Det är som att jag skulle uttala mig om vilken som är den bästa Tesla-bilen efter att jag påstått att de har bensin-motorer. Du bidrar absolut ingenting till tråden med din okunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Snart upptäcker du att det kan vara samma peng att serva klockan som att serva bilen.

Det tråkiga med billiga mekaniska urverk är att man i regel inte lagar dom utan helt enkelt kastar och stoppar i ett nytt.
Fast han ska inte serva klockan efter ett år. Då är det nåt fel. Och återigen så har Orient 2års garanti men TS verkar rätt ointresserad av sin egna tråd när jag försökt hjälpa honom.

Att serva en dyr klocka kostar massvis ja men med en billig är det som du skriver ofta billigare att byta ut hela verket men hur hänger det ihop med TS Orient? Den ska dels ha garanti, ska inte behöva servas efter så kort tid och när den väl behöver servas kommer den inte kosta som att serva en bil.
__________________
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-05-10 kl. 09:41.
Citera
2024-05-10, 11:28
  #33
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Att serva en dyr klocka kostar massvis ja men med en billig är det som du skriver ofta billigare att byta ut hela verket men hur hänger det ihop med TS Orient? Den ska dels ha garanti, ska inte behöva servas efter så kort tid och när den väl behöver servas kommer den inte kosta som att serva en bil.

Att serva en enklare Rolex kostar 15k. Då plockas hela urverket ner. Att byta ut urverket på en Orient eller Seiko blir samma kostnad som att köpa ny klocka.
Citera
2024-05-10, 11:41
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Anledning till klockköpet var just vid de tillfällen jag inte ville bära på mig mobil eller annan teknik och ändå ha koll på tiden. Tyckte mekanisk lät lite coolt då den ej är batteridriven som allt annat. Får väl lite efter vad du betalar för den, detta är ju som sagt i budget klass och den ser inte ut att fungera som den borde.

Just mekaniska klockor ska användas och hållas igång, annars blir urverket skadat. Att låta den ligga i en månad är inte bra. Ska du inte använda klockan flitigt, så ska du förvara den i en klockuppdragare. Dessa är visserligen ganska coola de med, men de fyller en viktig funktion.
Har svårt att tänka mig du skulle få ersättning på skadan, då det nog kommmer anses som självförvållat. Laga den bör gå på ca 3000 kr
I vilket fall klockuppdragare!
Citera
2024-05-10, 12:58
  #35
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Just mekaniska klockor ska användas och hållas igång, annars blir urverket skadat. Att låta den ligga i en månad är inte bra. Ska du inte använda klockan flitigt, så ska du förvara den i en klockuppdragare. Dessa är visserligen ganska coola de med, men de fyller en viktig funktion.
Har svårt att tänka mig du skulle få ersättning på skadan, då det nog kommmer anses som självförvållat. Laga den bör gå på ca 3000 kr
I vilket fall klockuppdragare!
Totalt skitsnack. Möjligtvis säger försäljarna av winders det för att sälja fler. Men huvudsyftet med en winder är för att man ska slippa ställa om klockan (vilket man ändå behöver göra om man har en klocka som inte går+/-0 per dag vilket extremt få klockor gör) särskilt om det är en perpetual calendar. Ett urverk blir inte mer skadat om det ligger still en månad än om det används. Förmodligen större chans att du skadar urverket om du använder klockan för då ökar risken för stöt, tapp, vattenskador och annat. Man kan vrida upp dem då och då. Inte ens kunniga samlare som har tusentals klockor använder winders. Det kan vara bra att dra upp dem då och då, men en winder är totalt slöseri med pengar. Det mesta pekar på att de gör mer skada än nytta men vissa fårskallar tror det behövs och har fått för sig att det ser "coolt" ut. Särskilt onödigt om du bara har en enda klocka, som är billigare än vad en winder kostar, utan avancerade komplikationer och återigen ska en klocka oavsett vad inte börja gå så dåligt efter ett år om den inte råkat bli magnetiserad eller om man själv tappat den i backen eller någonting.

Tror du inte mig så fråga USAs mest respekterade urmakare: https://youtu.be/23JVzXqKWz4?si=-3Hr_f46PmeuVTiG
__________________
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-05-10 kl. 13:13.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in