2024-05-10, 19:37
Medlem
Offentlig avrättning för samtliga inblandade .
Citera
2024-05-10, 19:39
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Jag undrar vad denne Kaboru Berthoallet har gjort för ont som hamnat i onåd när nästan hela denna djävla biståndscirkus är bedrägeri. UD och Sida räknar med svinn. Tro det eller ej, men jag har jobbat för UD... En stor samling kuksugare

Ditt inlägg är intressant eftersom det så väl illustrerar kulturkrocken mellan utsända från UD respektive Sida. En gång i tiden kunde de inte ens sitta på samma kontor, men numera tvingas alla samsas på ambassaderna.

De flesta av UD-folket (karriärdiplomater) betraktar biståndet som en kostnad som kastas ner i ett enormt slukhål - såvida det inte gynnar svenska affärsintressen. Medan för kollegorna på Sida (idealistiska världsförbättrare) är biståndet en investering. Genom att exempelvis sponsra projekt för klimatanpassning, eller för familjeplanering, eller med att utrota endemisk korruption i statsapparaterna, kanske vi slipper ekonomiska/klimat/hunger-flyktingar i framtiden. Vilket alla tjänar på.
Citera
2024-05-10, 19:42
Medlem
En invandrad afrikan alltså. Likt min misstanke när jag läste om detta på svt. Roligt att få sina fördomar bekräftade gång på gång, brott efter brott. Man ska lita på sina fördomar, eller hur var det?

Förhoppningsvis leder detta till en inblick i vart pengarna tar vägen. Jag tvivlar inte på att bistånd kan göra gott, men jag är mycket tveksam till att skicka iväg dessa enorma summor. Längs pengarnas väg finns gott om människor som kan förskingra små delar i taget. Lite som hur kokainet bankas på vägen från Sydamerika. Hur mycket kommer fram?

Jag hoppas att media rapporterar en del om detta och gör en granskning som besvarar ovanstående fråga. Det vore intressant för svenska folket att se var våra 56 miljarder kronor årligen hamnar (eller inte hamnar). Det är enorma summor. Som jämförelse är det ekonomisk kris på våra universitetssjukhus som ligger 2 miljarder back med enorma vårdköer som konsekvens. Det är kanske dags att använda dessa pengar på hemmaplan istället och sluta vara en humanitär stormakt.
Citera
2024-05-10, 19:48
Avstängd
SomaliaKickers46s avatar
Lägg ner SIDA, sverige har finansierat tillräckligt med korruption.
Citera
2024-05-10, 19:55
Avstängd
Niggerss avatar
1 miljard i bistånd till Kongo. Sverige är sjukt som sänker bort så mycket pengar.

Borde 1 miljard gå till skattesänkningar istället för slösa bort på ett Afrikansk land.
Citera
2024-05-10, 19:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Lägg ner SIDA, sverige har finansierat tillräckligt med korruption.

Sida borde såklart hjälpa på plats, men med stenhård kostnadskontroll. Sedan kan biståndet dras ner med 50%.

Skillnaden kan läggas på vården, kriminalvården och polisen.
Citera
2024-05-10, 20:02
Avstängd
Lägg ner skiten.
Citera
2024-05-10, 20:03
Medlem
Madorators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Några månader på en klass 3 anstalt kanske. Det verkliga straffet kan förhoppningsvis bli att kritik mot biståndet inte längre är tabu, biståndet kommer upp till verklig granskning och diskussion likt invandringen gjort de senaste åren.

Inte helt oväntat att utländskt namn med i
utredningen, just df funderingen, borde gå att återta summan och bannlysta afrikanska landet.
Citera
2024-05-10, 20:04
Medlem
Q6s avatar
Som vanligt så har dessa naiva myndigheter havererat, varför har man inte regler om att personer som har anknytning till något land inte får lov att handlägga dessa ärenden.

Sidas övergripande mål verkar vara att man skall bränna iväg en viss summa pengar, att maxim nyttan bryr man sig inte om.
Citera
2024-05-10, 20:09
Medlem
Xeliouss avatar
Både Kaboru och hans fru Chantal har c/o adress:
Särskild Adress
C/O-adress: Harare
Gatuadress: Sida
Postadress: 174 02 Sundbyberg
Citera
2024-05-10, 20:12
Medlem
Klart att det var en neger. Vilken skräll
Citera
2024-05-10, 20:24
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Både Kaboru och hans fru Chantal har c/o adress:
Särskild Adress
C/O-adress: Harare
Gatuadress: Sida
Postadress: 174 02 Sundbyberg

Oj vilket scoop! Så där ser adressen ut för all Sida-personal stationerad utomlands. Sidas adress och c/o huvudstaden. Vad nu det har med det här ärendet att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in