Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-08-23, 11:42
Avstängd
Det finns en rätt utbredd uppfattiing (så utbredd att den är en omedveten mental reflex för många) att det skulle vara finare, mer moraliskt acceptabelt om en Stat och dess väpnade styrkor tar till brutala tvångsmedel, bombningar mot civila mål, gisslantagande osv än när en gerillarörelse eller någon slags nationell milis gör samma sak. Blodet ser inte lika rött och kladdigt ut när det är en representant för en stat, sittande bakom ett fint skrivbord, som har utfärdat orderna, särskilt inte om staten kallas för en demokrati.

Om Hamas eller tidigare alFatah (PLO) dödar ett antal israeliska militärer med bomber eler raketer så blir reaktionen i media mycket förorättad, många kommer att bli ursinniga. Om Israel bombar ett bostadshus eller en skola, dödar tjogtals med civila och sedan som vanligt skyller på att "det fanns en Hamas-bas där inne, eller under huset" så godtas det av många. Att vara en stat ger status, även när man ägnar sig åt krigsförbrytelser.

Hamas tog hundratals personer som gisslan och förde bort dem, ropar många. Ja, det gör Israel också på Västbanken, det är en långvarig verksamhet och de griper ofta närmast godtyckligt personer, även ungdomar eller kvinnor - man griper dem på stället och håller dem sedan inspärrade i månader eller ibland år utan vare sig anklagelser eller rättegång. Gisslan, helt enkelt.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-08-23 kl. 11:50.
Citera
2024-09-04, 02:59
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det finns en rätt utbredd uppfattiing (så utbredd att den är en omedveten mental reflex för många) att det skulle vara finare, mer moraliskt acceptabelt om en Stat och dess väpnade styrkor tar till brutala tvångsmedel, bombningar mot civila mål, gisslantagande osv än när en gerillarörelse eller någon slags nationell milis gör samma sak.

Det håller jag inte med om. Se bara hur Rysslands krigföring i Ukraina vanligen bedöms!

Sedan finns det dock, vågar jag påstå, en viss skillnad mellan högern och vänstern i det att högern generellt sett ändå har en mer tillåtande inställning till regelrätt krig medan vänstern har en mer tillåtande inställning till terrorism. Vilket givetvis blir tydligt illustrerat just i Palestina-konflikten.

Fast därmed alltså inte sagt att dessa synsätt i sig egentligen spelar någon större roll för ställningstagandena.
Citera
2024-09-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Jag tycker att det är en bra fråga och undrar själv hur tusan man kan ha en så ensidig inställning.

Många palestinier vill att alla israeler ska dö (inklusive barnen).

Många israeler vill att alla palestinier ska dö (inklusive barnen).

Jag lider med de civila som bara försöker leva sitt liv där nere. Oavsett om det är offer för Hamas vidriga, fega anfall eller IDFs skoningslösa vedergällning.

Det Svensson inte verkar förstå är att varenda civil Israel har en eller flera anhöriga som strider för IDF.

Likaså i Gaza, varenda civil har en eller flera anhöriga som är terrorister.

Det går inte att hålla isär civila och stridande i såna här små stater.

Det Gazaborna måste lära sig den hårda vägen är att deras agerande (7 oktober samt alla andra terrorattacker och raketer mot Israel) får följder.

Israelerna är lika enade i den saken som Gazaborna är i frågan om terror mot Israel.
Citera
2024-09-05, 01:42
Medlem
DroneXR7s avatar
Personligen bryr jag mig inte ens längre. Eller jag bryr mig men det är typ allt. Det var intressant i början men man har ju ett eget liv att fokusera på oxå. Det är folk med för mycket fritid som engagerar sig i andras problem.

Det finns folk som har det betydligt värre än folket i Palestina.
Citera
2024-09-07, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Vart har du denna fakta ifrån ? Vad är dina källor . SVT eller annan svensk media gills inte då de går Hamas ärenden.

Palestina ska jämnas med marken och alla asen där ska slaktas .. De är ALLA Hamas och terroristsympatisörer . Jag antar att du tittar på TV som en annan fårskalle och matas med massa propaganda där det är "inne" att hata på Israel och tror på allt de matar dig med .

Terrorister skall utplånas och därmed hela palestina som stod och dansa och jublade när terroristerna kom tillbaka med krigsfångar som då våldtog och mördade . Att inte ta ställning i denna konflikt är fegt och att ens stödja Hamas är ynkligt.

Ganska enkelt verkar det som.

1. Acceptera hasbarah som sanning
2. Utmåla en hel folkgrupp som terrorister
3. Bygg gaskammarna
4. ???
5. Dansa till judisk orgel
Citera
2024-09-07, 01:15
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag förstår inte hur någon kan stödja antingen Israel eller Palestina till fullo och blunda för att båda sidor begår hemskheter?

Hur kan någon stödja Palestina till fullo när stor del av befolkningen sympatiserar med Hamas och skyddar terrorister?

Och hur kan någon stödja Israel till fullo när de begått mängder av krigsbrott och urskiljningslöst dödat tusentals oskyldiga Palestinier, däribland över 10,000 palestinska barn?

Hur kan någon rättfärdiga att bara stödja den ena sidan och bara kritisera den andra sidan?

Jag stödjer till fullo Israels brutala mord på det palestinska folket och den totala etniska rensningen. Jag stöder Netanyahus nazistiska hållning mot palestinier. Barn bränns levande, kvinnor och män sönderbombas i bitar. Oskyldiga unga palestinier utsätts för grov sexuell våldtäckt med permanenta psykiska skador. Jag stödjer Israel i det fina arbete som de genomför i demokratins namn och som västmakterna så fint förskönar i våra TV-rutor. Länge leve Netanyahu, personen mäktigare än Hitler och som fått hitler framstå som en liten ynklig varelse framför detta berg av kärlek, acceptans, barmhärtighet och tolerans.
Citera
2024-09-07, 17:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Intresant att titta på den just nu pågående pro palestiniska protestmarschen.

De som skriker i megafoner är uppenbart inte etniska svenskar.
Men förvånandsvärt många som går med är till synes etniska svenskar.
Väldigt många är pensionärer.
Är det FNL hippiserna som åter får mening o gemenskap.

Krossa, krossa sionismen!!!!

Heidi o Annie Frank är nu förpassade till historiens politiska soptipp.

Frågam är om det skulle gå att ha ett demonstrationståg där man ropade: krossa krossa islamismen utan att arresteras för hets mot folkgrupp?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in