• 6
  • 7
2024-05-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majaparonpaj
Jag kan behålla min timtaxa jag har idag. Det är värt mycket mer i vita pengar även om det är hälften så är det mer värdefullt än att springa runt med kontanter som ingen tar eller som både kostar i tid och pengar att tvätta.

Kunder får kalla fötter, i min erfarenhet, av största del för att de är rädda att torska. Det uppdagas för familj, jobb och de får ytterliggare konsekvenser. Detta gör att sexarbetare aktiva i Sverige får mycket färre bokningar än på andra platser i världen = missad inkomst (pga pappa staten som jag tvingas betala skatt för).

För att kunder begår brott om de köper sex. Ifall en kund torskar och ska upp till tingrätten kommer jag att kallas som vittne och vittnen får inte vara anonyma och därför blir jag outad för kunder.

Socialtjänsten vill inte acceptera att man säljer sex av fri vilja. De gör allt i sin makt för att få en att sluta (de jag kommer att tvingas betala skatt till förstör vår verksamhet). Det finns även berättelser om att socialtjänsten tar deras barn om de får information om att föräldern säljer sex.

Hyresvärdar vill inte hyra ut boenden om de vet att man säljer sex. Finns många berättelser om personer som blivit vräkta pga det. Och jag förstår, man vill inte ha spring i trapphusen av massa män. Men de är där för en sak och en person, skillnad ifall någon driver en knarkcentral från lägenheten. (Ska de som säljer knark också betala skatt tycker du?, verksamheten går likaså ut på att kunder begår brott).

En annan grej du kan fundera på är:
Jag ska betala skatt åt staten, ljuga om vilken typ av verksamhet jag gör för det - då är det ok!
Men om jag skulle vilja ihop med andra och ha någon som skötte bokningar, stod för lokal, tog en avgift för detta och skötte allt administrativt då är det helt plötsligt olagligt och kallas koppleri. Varför är det okej för staten att ta pengar från mitt sexarbete men inte någon annan som mer än gärna hjälper mig och inte stjälper mig. Dessutom större trygghet att jobba tillsammans med andra sexarbetare.

Min poäng med inlägget är vart är min trygghet? Vad får jag för det? Jag betalar skatt åt personer som motverkar mig och som gör allt för att stoppa mig. De gör att mina kunder blir dömda för brott, får sin familj splittrad, blir av med jobbet, de skrämmer i väg mina kunder. Jag har svårt att hitta någonstans att bo, jag måste ljuga om vad jag gör för alla och riskerar ändå att förlora mina barn, åt de jag betalar skatt åt. Är det rättvist? Nej! Om jag ska betala skatt vill jag ha samma rättigheter som för andra "vanliga" jobb. Men så länge det är olagligt att köpa sex kommer jag inte vilja betala skatt - det gör mig ingen nytta och tvättar hellre pengar än att betala skatt åt pappa staten som vill få bort såna som mig och kunder.

Så kommer det att förbli. Det är grymt orättvist att jag ska betala skatt för det här när jag har långt ifrån samma rättigheter som andra arbetare. De får nöja sig att jag betalar skatt på vita jobb. Där har jag rättigheter, kan hitta bostad, blir inte kollad snett på och mina kunder begår inte brott. Verksamheten flyter på utan att staten stoppar oss - därför kan vi betala skatt.

Om ditt svar på detta är men jobba utomlands då! Så kan jag säga direkt nej, jag har familj här, heltidsjobb som jag älskar och min sidoverksamhet jag är helt nöjd med även om det finns många förbättringsområden är det utanför min makt.
Du ser, du vill inte betala skatt, och därför blir det väldigt falskt och skenheligt när du skriver att du GÄRNA vill betala skatt. Det du vill är att sexköp ska bli lagligt så att du får fler fördelar när du säljer sex. Hade du velat betala skatt och få ut mindre än hälften av vad du får nu vitt istället så hade du enkelt kunnat göra det.

Sen förstår jag inte hur du kan ha såna problem med kontanter när du dessutom har ett vitt heltidsjobb. Det är fortfarande många butiker som tar emot kontanter, och det finns insättningsautomater. Själv har jag p.g.a. försäljning fått in över hundra tusen i kontanter senaste månaderna, och jag har inte haft minsta problem att använda dem.

Kunderna får kalla fötter för att de är rädda för att åka dit för sexköp och inte för om du betalar skatt, och risken är lika stor/liten att en av dina kunder torskar vare sig du betalar skatt eller inte.

Du tvingas vittna vare sig du betalar skatt eller inte, skillnaden är ju att du får Skatteverket efter dig om det uppdagas att du blåser staten. Hade det varit mer okej för dig att bli outad för kunder om sexköp hade varit tillåtet?

Anledningen till att det är förbjudet med koppleri är för att kunna komma åt de hallickar som utnyttjar utsatta kvinnor. Ställer man din rätt till att ha en sekreterare som bokar in dina deltidssexförsäljningar mot utsatta kvinnors rätt att inte bli inlåsta och tvingade till sex, så anser jag att deras rätt är viktigare än din.

Låter förresten väldigt opersonligt och inte som något vidare kundbemötande att ha någon annan som bokar något så personligt som ett sexmöte. Du kan ju fortfarande jobba tillsammans med andra sexarbetare så länge var och en hanterar sina egna bokningar, men det är ju inte jättesmart att dela lokal om man vill gå under radarn, och att gå under radarn tror jag många både sexsäljare och sexköpare vill.

Olika verksamheter och olika jobb har olika krav för att man ska få syssla med dem, har du en verksamhet där livsmedel hanteras så ställs det t.ex. krav på hygien och utformning av lokalerna, tar du jobb som polis vet du att du kommer möta våld. Vill man inte leva upp till de krav och förväntningar som finns inom ens bransch så är man helt enkelt i fel bransch.

Varken socialtjänsten eller hyresvärdar får mer vetskap om ditt sexsäljande om du betalar skatt, så det är ingen anledning att inte betala skatt. Att man inte får bedriva verksamhet med kundbesök i lägenhet är inte specifikt för sexförsäljning, det gäller många andra verksamheter också.

Nej, jag tycker inte knarklangare ska betala skatt, jag tycker de ska hindras från att langa. Förvånande att du ställer den frågan, anser du verkligen att du som sexsäljare förstör människors liv på samma sätt som knarklangare gör?

Tycker du det är att ljuga att du bedriver en verksamhet som främjar fysiskt mående (SNI-kod 96.040)? Jag anser att sex är något som främjar både fysiskt och psykiskt mående, och det tror jag att det kan göra även vid sex med en bra sexsäljare.

Vad är det för trygghet du vill ha och som du anser att du inte kan uppnå som sexförsäljare? Om du ville skulle du ju kunna betala skatt så även din sexförsäljning blir pensionsgrundande, och blåljus-hjälp och utbildning är inget du har mindre rätt till än någon annan i Sverige trots att du skattefuskar för ditt extraknäck.

Träffar du en främmande man för sex så har du ju mer trygghet när du tar betalt för det än vad någon som träffar en främmande man för sex och inte tar betalt har. Om du behöver mer trygghet än ditt sätt att sälja sex ger dig så kanske du gör på fel sätt eller har valt fel extraknäck?

Har du en aning om vad skattepengarna går till när du säger att du inte får något för det? Som det är nu beter du dig ju som en parasit och låter alla oss andra som följer lagen och betalar skatt på det vi tjänar betala även för dig.

Om sexköp vore lagligt, skulle du då vilja att din familj, dina kunder, vänner, arbetskamrater och grannar får veta att du säljer sex?
Citera
2024-05-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Syftet med Belgiens avkriminalisering och lagstiftning kring prostituerades (sociala) rättigheter är ju att prostitution aka sexarbete bara ska vara ett arbete bland andra arbeten. Eftersom lagstiftningen är helt ny är det för tidigt att säga något om hur landet lyckas. Men vi kan titta på Tyskland, som i över 20 år haft lagstiftning på plats för att göra prostitution till ett vanligt arbete. I Tyskland har man fullständigt misslyckats med det man föresatte sig. Där räknar man med att ca 3-5 % av de prostituerade prostituerar sig av fri vilja. Det finns inte ens någon tillgänglig statistik över hur många prostituerade som har sjukförsäkring. Så frågan om beskattning handlar bevisligen inte om lagstiftning och regelverk utan om andra faktorer.
Sexförsäljning kommer nog aldrig bli ”ett jobb som alla andra”, men att det var så lågt i Tyskland som bara 3-5 % av de som prostituerar sig som gör det av fri vilja trodde jag faktiskt inte.

Precis, även om sexköpslagen skulle avskaffas i Sverige så är det högst troligt en stor majoritet av både köpare och säljare som kommer vilja fortsätta gå under radarn, och jag tror få prostituerade kommer börja köra vitt och bara få ut 45% av det de tjänar nu.

I det här fallet med majaparonpaj så säger hon att hon: ”Betalar mer än gärna skatt!”. Ändå gör hon det inte trots att det finns möjlighet för henne att betala skatt även i dagsläget. Jag förstår absolut varför man hellre behåller 100% av pengar man tjänar in än att bara få behålla 45 %, men då bör man inte heller falskt och skenheligt hävda att man mer än gärna betalar skatt.
Citera
2024-05-27, 19:47
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Sexförsäljning kommer nog aldrig bli ”ett jobb som alla andra”, men att det var så lågt i Tyskland som bara 3-5 % av de som prostituerar sig som gör det av fri vilja trodde jag faktiskt inte.
Det är den siffra jag kunnat hitta och den är skrämmande. Det enda acceptabla är att 100% av de som prostituerar sig gör det av fri vilja.
Citat:
Precis, även om sexköpslagen skulle avskaffas i Sverige så är det högst troligt en stor majoritet av både köpare och säljare som kommer vilja fortsätta gå under radarn, och jag tror få prostituerade kommer börja köra vitt och bara få ut 45% av det de tjänar nu.

I det här fallet med majaparonpaj så säger hon att hon: ”Betalar mer än gärna skatt!”. Ändå gör hon det inte trots att det finns möjlighet för henne att betala skatt även i dagsläget. Jag förstår absolut varför man hellre behåller 100% av pengar man tjänar in än att bara få behålla 45 %, men då bör man inte heller falskt och skenheligt hävda att man mer än gärna betalar skatt.
Man ska ju ha klart för sig att prostitution inte var olagligt i Tyskland före Prostitutionsgesetz trädde I kraft 2002. Jag vet inte hur priserna och därmed inkomsterna påverkats av reformen, men både utbudet och efterfrågan av sexuella tjänster har ökat sedan dess. Trots att möjligheten finns det få sexarbetare vars verksamhet sker vitt.

Frågan om beskattning i Sverige tycker inte jag är helt enkel. Teorin är enkel: inkomst av prostitution ska beskattas som inkomst av tjänst. Men hur går det till i praktiken och hur påverkar det de som prostituerar sig? Jag vet inte.
Utredningen ”Ut ur utsatthet” (SOU 2023:97) föreslog förra året att beskattningen och dess konsekvenser bör utredas vidare. Det tror jag behövs.
Citera
2024-05-27, 19:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det är den siffra jag kunnat hitta och den är skrämmande. Det enda acceptabla är att 100% av de som prostituerar sig gör det av fri vilja.

Det där påståendet är lögnaktigt. Att någon inte vill registrera sig är inte samma sak som att de tvingas att sälja sex. De vill inte hamna i ett tyskt statligt register, det är vad det betyder, inget annat. Registret var en dålig tanke från första början. Syftet var sannolikt att försöka skrämma bort sexarbetare från marknaden. Sverige har för övrigt 4,25 gånger högre fall av sexuell människohandel per capita sexarbetare jämfört med Tyskland. Detta enligt Europols egna siffror. Belgiens system är överlägset Tysklands.
Senast redigerad av WordWarrior 2024-05-27 kl. 20:04.
Citera
2024-05-27, 20:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det där påståendet är lögnaktigt. Att någon inte vill registrera sig är inte samma sak som att de tvingas att sälja sex. De vill inte hamna i ett tyskt statligt register, det är vad det betyder, inget annat.
Jag har heller inte påstått att någon inte vill registrera sig skulle vara samma sak som att de tvingas att sälja sex.
Varför vill de inte registreras?

Citat:
Registret var en dålig tanke från första början. Syftet var sannolikt att försöka skrämma bort sexarbetare från marknaden. Sverige har för övrigt 4,25 gånger högre fall av sexuell människohandel per capita sexarbetare jämfört med Tyskland. Detta enligt Europols egna siffror.

Nej, så här skriver Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend om syftet med lagen:
Citat:
You can exercise your rights only if you know them. On 1 July 2017, Germany introduced new rules for prostitutes and prostitution establishments. The aim of the new regulations is to provide people who work as prostitutes with information about their rights and obligations, and to encourage them to exercise their rights and seek help if they need it.
https://www.bmfsfj.de/bmfsfj/themen/...zgesetz-117400

Citat:
Belgiens system är överlägset Tysklands.
Jaha. Varför då?
Senast redigerad av DoraF 2024-05-27 kl. 20:57.
Citera
2024-05-27, 21:57
Medlem
Citat:
Håller med.

Citat:
Man ska ju ha klart för sig att prostitution inte var olagligt i Tyskland före Prostitutionsgesetz trädde I kraft 2002. Jag vet inte hur priserna och därmed inkomsterna påverkats av reformen, men både utbudet och efterfrågan av sexuella tjänster har ökat sedan dess. Trots att möjligheten finns det få sexarbetare vars verksamhet sker vitt.
Det är fullt förståeligt tycker jag att de väljer att inte göra sin verksamhet vit trots att möjligheten finns.

Citat:
Frågan om beskattning i Sverige tycker inte jag är helt enkel. Teorin är enkel: inkomst av prostitution ska beskattas som inkomst av tjänst. Men hur går det till i praktiken och hur påverkar det de som prostituerar sig? Jag vet inte.
Utredningen ”Ut ur utsatthet” (SOU 2023:97) föreslog förra året att beskattningen och dess konsekvenser bör utredas vidare. Det tror jag behövs.
För en prostituerad i Sverige går skattebetalandet till precis som för alla andra näringsidkare som betalar skatt, men verksamhetsbeskrivningen vid firmatecknandet skrivs förslagsvis inte så detaljerat om man inte vill framhäva att man säljer sex.

Hur de påverkas av att betala skatt? De får ut betydligt mindre pengar, men får en inkomst som är pensionsgrundande och kan känna att de drar sitt strå till stacken i samhället.

Det de tar upp i den utredningen är ju dels att ”det inte är rimligt att staten genom beskattning tar del av den betalning en förövare lämnar till den som utnyttjas vid ett sexköpsbrott” eftersom sexköp är kriminaliserat och prostitution ses som en del av mäns våld mot kvinnor.

Det logiska då enligt mig är ju inte att blunda för att de prostituerade får betalt för mäns våld mot kvinnor, utan isåfall bör man ju se till att det våldet upphör!

Det andra problem de tog upp var att de skatteskulder som kan uppkomma om en prostituerad betalar skatt, skulle bli ytterligare ett hinder för den utnyttjade att lämna prostitutionen.

Lösningen på det enligt mig är ju inte att låta sexsäljarna ha en gräddfil där de är skattebefriade för att det utgås ifrån att de är utnyttjade offer som är utsatta för våld. Då vore det bättre om den eventuella skatteskulden avskrivs i de fall det visar sig att det verkligen ÄR ett utnyttjat offer som vill lämna prostitutionen.
Citera
2024-05-27, 23:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Håller med.

Det är fullt förståeligt tycker jag att de väljer att inte göra sin verksamhet vit trots att möjligheten finns.

För en prostituerad i Sverige går skattebetalandet till precis som för alla andra näringsidkare som betalar skatt, men verksamhetsbeskrivningen vid firmatecknandet skrivs förslagsvis inte så detaljerat om man inte vill framhäva att man säljer sex.

Hur de påverkas av att betala skatt? De får ut betydligt mindre pengar, men får en inkomst som är pensionsgrundande och kan känna att de drar sitt strå till stacken i samhället.
Jag tror att skon klämmer en hel del just när det gäller vilken SNI-kod som används för verksamheten. Genom diverse söktjänster kan ju den som vill ta reda på vem som har en verksamhet av något slag registrerad (vid sidan av sitt vanliga arbete) lätt få tag på informationen. Det kan ge upphov till många obekväma frågor.

Citat:
Det de tar upp i den utredningen är ju dels att ”det inte är rimligt att staten genom beskattning tar del av den betalning en förövare lämnar till den som utnyttjas vid ett sexköpsbrott” eftersom sexköp är kriminaliserat och prostitution ses som en del av mäns våld mot kvinnor.
Man kan se det som att sexsäljaren ägnar sig åt penningtvätt om hen deklarerar inkomsten.

Citat:
Det logiska då enligt mig är ju inte att blunda för att de prostituerade får betalt för mäns våld mot kvinnor, utan isåfall bör man ju se till att det våldet upphör!
Sexköp anses ju vara brott mot staten. Den prostituerade är inte målsäganden och har inte status som brottsoffer.
Det kanske borde ändras.
Citat:
Det andra problem de tog upp var att de skatteskulder som kan uppkomma om en prostituerad betalar skatt, skulle bli ytterligare ett hinder för den utnyttjade att lämna prostitutionen.

Lösningen på det enligt mig är ju inte att låta sexsäljarna ha en gräddfil där de är skattebefriade för att det utgås ifrån att de är utnyttjade offer som är utsatta för våld. Då vore det bättre om den eventuella skatteskulden avskrivs i de fall det visar sig att det verkligen ÄR ett utnyttjat offer som vill lämna prostitutionen.
Räcker det inte med att skatteskulder kan sättas ned vid skuldsanering? En gräddfil tror jag kommer att missbrukas/utnyttjas av påhittiga brottslingar.

Jag har inte lyckats ta reda på hur den belgiska regeringen resonerat kring beskattning I en belgisk kontext. En grundförutsättning är ju att sexarbetet ska vara självvalt och frivilligt, men hur mycket frivillighet finns det för den sexarbetare som dragit på sig en skatteskuld i sitt företag och inte ser någon annan utväg än att fortsätta sälja sex för att få ihop till skatten även om hen inte längre vill sexarbeta.
Citera
2024-05-29, 08:31
Medlem
Citat:
Jag tror att skon klämmer en hel del just när det gäller vilken SNI-kod som används för verksamheten. Genom diverse söktjänster kan ju den som vill ta reda på vem som har en verksamhet av något slag registrerad (vid sidan av sitt vanliga arbete) lätt få tag på informationen. Det kan ge upphov till många obekväma frågor.
SNI-koden 96.040 kan de ju utan tvekan använda. Den omfattar såpass mycket att det inte pekat ut dem som sexsäljare, men är ändå ingen lögn gentemot Skatteverket.

Vilka obehagliga frågor kan man tänkas få för att man är registrerad för friskvård eller massage?

Sen tycker jag ju personligen att det är dåligt att det krävs skyddad identitet för att uppgifter om en inte ska vara offentliga. Jag slutade ha logga på bilen efter att ha blivit oönskat kontaktad och tänkte då att jag fick skylla mig själv när jag hade mitt telefonnummer på bilen. Men efter att jag tog bort loggan har jag blivit kontaktad av och fått blommor till mitt hem av personer som fått mina uppgifter genom registreringsnumret på min bil, och de uppgifterna gick enligt Transportstyrelsen inte att dölja om man inte har skyddad identitet.

Citat:
Man kan se det som att sexsäljaren ägnar sig åt penningtvätt om hen deklarerar inkomsten.
Eftersom Skatteverket säger att försäljning av sex ska beskattas så kan de ju knappast se det som penningtvätt.

Citat:
Sexköp anses ju vara brott mot staten. Den prostituerade är inte målsäganden och har inte status som brottsoffer.
Det kanske borde ändras.
När de räknar in prostitution i mäns våld mot kvinnor så är det ju konstigt om det klassas enbart som ett brott mot staten. Är det enbart ett brott mot staten så bör det ju inte räknas in i mäns våld mot kvinnor så där bör de ju bestämma sig.

Citat:
Räcker det inte med att skatteskulder kan sättas ned vid skuldsanering? En gräddfil tror jag kommer att missbrukas/utnyttjas av påhittiga brottslingar.

Jag har inte lyckats ta reda på hur den belgiska regeringen resonerat kring beskattning I en belgisk kontext. En grundförutsättning är ju att sexarbetet ska vara självvalt och frivilligt, men hur mycket frivillighet finns det för den sexarbetare som dragit på sig en skatteskuld i sitt företag och inte ser någon annan utväg än att fortsätta sälja sex för att få ihop till skatten även om hen inte längre vill sexarbeta.
Utredarnas inställning är ju att offret (den prostituerade) inte på något sätt ska känna sig hindrad från att sluta med prostitution, så jag gissar att de skulle vara emot även skuldsanering eftersom det innebär sänkt levnadsstandard några år.

Ja, en sån gräddfil skulle säkert utnyttjas, men utredarna verkar (av det jag läst) utgå ifrån att alla sexsäljare är offer som behöver räddas.

Själv tycker jag inte att någon riktigt utsatt ska tvingas fortsätta med prostitution p.g.a. skatteskulder, däremot tycker jag inte man rutinmässigt ska omyndigförklaras och slippa ta personligt ansvar bara för att man säljer sex.

Det finns ju en hel del företagare som tvingas leva med skulder de har kvar från ett företagande de inte längre kan eller vill hålla på med. Skulle dessa då kunna slippa sina skulder direkt om enda möjligheten för dem att betala skulderna vore att sälja sex och de inte vill göra det?
Citera
2024-05-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Det borde kanske ingå i företagshälsovården?

Kanske en jourhavande på den lokala vårdcentralen?

I Nederländerna ingår sex i sjukförsäkringen ifall man pga t ex handikapp inte kan tillfredsställa sig själv.
Det betyder att en man som inte kan mastrubera kan få hem en escort som sedan betalas av försäkringskassan.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in