2024-05-11, 09:36
Medlem
Emolls avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för denna kategori?
Jag vet att både polisen och militären använder sig av drönarpiloter. Jag bor dock inte i någon större stad, men militären finns nära till hands. Så osäker på hur enkelt det är att få jobb efter utbildningen. Men hur ser jobbmöjligheterna ut?
Citera
2024-05-11, 09:47
Medlem
Soda--Pops avatar
De som flyger polishelikopter är poliser så jag antar drönarpiloter är det med. Arbetsmarknaden är således att du får gå med i militären i det fallet.
Citera
2024-05-11, 09:48
Medlem
Kantarellgudens avatar
Jobb lär du få, men är ganska säker på att du även måste ha någon form av polisgrundutbildning för att köra drönare hos dem? Militären vill nog gärna att du gjort lumpen.

Tänk på att lönen kommer vara skit dock, speciellt om du vill jobba för militären. Din ekonomi kommer vara ett helvete beroende på hur du lever just nu, men har du stark passion för att flyga drönare och det är det bästa du vet i livet så kanske det funkar ändå.
Citera
2024-05-11, 11:40
Medlem
Tänker du inte bakvänt nu.
Polisen och militären utbildar själva egen personal.

Vill du jobba med att köra drönare så är väl fotograf med eget företag specialintrikat mot drönarfoto du behöver.
Citera
2024-05-11, 13:34
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Jobb lär du få, men är ganska säker på att du även måste ha någon form av polisgrundutbildning för att köra drönare hos dem? Militären vill nog gärna att du gjort lumpen.

Tänk på att lönen kommer vara skit dock, speciellt om du vill jobba för militären. Din ekonomi kommer vara ett helvete beroende på hur du lever just nu, men har du stark passion för att flyga drönare och det är det bästa du vet i livet så kanske det funkar ändå.
Fast både militären och polisen har ju civilanställda. Har fö en militärutbildning. Utbildningen till UAS pilot behandlar specifik flygning, dvs sånt polis och militären ägnar sig åt.
Citera
2024-05-11, 13:35
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tänker du inte bakvänt nu.
Polisen och militären utbildar själva egen personal.

Vill du jobba med att köra drönare så är väl fotograf med eget företag specialintrikat mot drönarfoto du behöver.
Tror inte du utbildar drönarpiloter. Inte vad jag vet åtminstone.
Citera
2024-05-11, 15:11
Medlem
Det finns mängder med civila områden också. Typ broinspektörer och annan dokumentation som behöver göras på otillgängliga ställen.
Citera
2024-05-12, 14:32
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns mängder med civila områden också. Typ broinspektörer och annan dokumentation som behöver göras på otillgängliga ställen.

Inom privata sektorn också? Har du erfarenhet själv?
Citera
2024-05-23, 09:26
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Inom privata sektorn också? Har du erfarenhet själv?
Vet att min arbetsgivare inspekterade en skorsten på industrin med drönare någon gång. Annars är det väl mest inom film/foto, så ett tips är att lära dig om kameror i samband med drönarflygningen.

Inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=_5a5mRe60sE

Lär du dig flyga fpv så kan du ju även spränga ryssar på motorcyklar
Citera
2024-12-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Fast både militären och polisen har ju civilanställda. Har fö en militärutbildning. Utbildningen till UAS pilot behandlar specifik flygning, dvs sånt polis och militären ägnar sig åt.
Försvarsmakten anställer nog inte nån som gått 24 veckor på en YH dock.
Citera
2025-02-07, 05:19
Medlem
Snubben2006s avatar
Någon som gått en YH Drönaroperatör och fått jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in