Citat:
Ursprungligen postat av
0ps1
Tittade p Akuten p SVT igr, var flera avsnitt som gllde fallskador. Var en byggarbetare i ett avsnitt som hade trillat ca 1m och ftt skador och frakturer i princip verallt, typ fraktur i gongloben och ppen skallskada. Ett annat avsnitt gllde en tant p 80+ som trillade ner i en tom pool p 3m och fick brutna revben, skallskada osv.
Det r nog mnga faktorer som spelar in men skadad lr man nog bli av att falla ner frn en balkong.
Ja. Du kan snubbla p backen och skada dig mycket svrt om det vill sig illa. Inte konstigare n att man kan simma ver Marianergraven som r 11 km djup, men drunkna i en vattenpl p gatan.
Mnga frringar ven benbrott och ifrgastter allvaret i det... Jag har brutit ngra ben genom ren, samtliga har p ett eller annat stt gett mig men fr livet trots att jag alltid haft ambulans och lkare p plats nr det skett, en grddfil in till akuten och verdrivet seris rehab eftert. nd har jag bara haft relativt snlla och okomplicerade frakturer.
Om du s fr en A1 fraktur p ena underbenets bda pipor, dvs. rakt av med fina brott och vldigt lttfixat, s r det lik frbannat en 'allvarlig skada' som krver snabb vrd, mycket rehab och hgst sannolikt ger det knningar resten av livet.
Men det finns alltid stlmn som aldrig rkat ut fr ngot, eller haft ofattbar tur. Sjlv har jag trillat av motorcyklar i 170 km/h och gtt drifrn, s vl som i 50 km/h och ftt suga respirator i en vecka.
Med det sagt hoppas jag att det gick bra fr de inblandade, att de blir vl ersatta och att den ansvarige, fr en sdan finns, fr sitt straff.