• 1
  • 2
2024-05-13, 20:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ok, jag har noll koll på el och hur det funkar, men man fick ju lära sig som barn att inte stoppa in skruvmejslar och liknande i eluttagen? Är inte det ungefär samma sak? om jag har tofflor på mig med gummisulor

Om ett barn stoppar en skruvmejsel i ett vägguttag sitter det ofta ett element bredvid som sluter kretsen om barnet vidrör det.
Citera
2024-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
ok, så ett par sketna skor skyddar ens liv då? men man får ju stötar från en elstängsel trots att man ha skor på sig?

Nu har jag inte provat, iaf inte på många år. Men i teorin så ska du kunna ta i ett elstängsel OM det inte finns en annan del av dig som är jordad (t.ex en hand som håller i en kompis, som i sin tur är barfota), eller om dina skor är tillräckligt isolerade mot jord. Exakt hur tjock denna sula bör vara, går säkert att räkna på.
Citera
2024-05-13, 21:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu har jag inte provat, iaf inte på många år. Men i teorin så ska du kunna ta i ett elstängsel OM det inte finns en annan del av dig som är jordad (t.ex en hand som håller i en kompis, som i sin tur är barfota), eller om dina skor är tillräckligt isolerade mot jord. Exakt hur tjock denna sula bör vara, går säkert att räkna på.

Det är skillnad på funktion på hur kretsen sluts om man vidrör line från ett vägguttag plus jord och på ett elstängsel. Ett elstängsel har pulsad högspänning med mycket liten ström.

Kretsen måste slutas hur eller hur och gummistövlar är långt ifrån någon säkerhet då fukt kommer in i bilden. Dels på utsidan från växtlighet och dels på insidan från svett. Sulans tjocklek gör bara en försumbar skillnad.

Jämförelsen i tråden mellan strömförande dörrhandtag och elstängsel haltar därför betänkligt även om det skulle vara handtaget till en ytterdörr då man där oftast står på en trappas stenläggning eller motsvararande.
Citera
2024-05-13, 23:06
Medlem
Strömförande dörrhandtag. Har använts som mordvapen i kultserien
" Morden i Midsomer ".
Även strömförande roulettspel har använts där, i raden av bisarra mordvapen 😏
Citera
2024-05-14, 03:30
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Strömförande dörrhandtag. Har använts som mordvapen i kultserien
" Morden i Midsomer ".
Även strömförande roulettspel har använts där, i raden av bisarra mordvapen 😏
Jaså? Berätta mer om Midsomer.

Tror det var något liknande i senaste Fargo också - en kvinna gjorde en strömförande fälla vid ett fönster mot inkräktare/kidnappare. Inget handdtag dock. Tyvärr backlash då mannen utlöste den och huset brann ner
Senast redigerad av qaaq 2024-05-14 kl. 03:38.
Citera
2024-05-14, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Man har väl kommit åt nån gång utan att ha hållit i nåt annat, så det verkar märkligt. Det är ju inte skönt precis. Kossorna och fåren - är de ojordade pga avsaknad av skor alltså? Då leder klövarna elektricitet alltså.
Citera
2024-05-14, 12:25
Medlem
Citat:
Man har väl kommit åt nån gång utan att ha hållit i nåt annat, så det verkar märkligt. Det är ju inte skönt precis. Kossorna och fåren - är de ojordade pga avsaknad av skor alltså? Då leder klövarna elektricitet alltså.

Enligt kommentar till mig en bit ovan, så är det kanske mer omgivande fukt än tjocklek på sula som är en stor faktor till en stöt.
Med det i åtanke så är det kanske mer det än tjockleken (tunnheten?) på kossans klövar som gör att de får en kyss av stängslet. Klöven i sig kanske är en isolator, men fukten på och i, är det inte.
Citera
2024-05-14, 12:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tvärtom. De är jordade p.g.a. avsaknad av skor.
Citera
2024-05-14, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tvärtom. De är jordade p.g.a. avsaknad av skor.
Aha just det, jordat är dåligt och ojordat bra, för att undvika smärta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in