Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-05-17, 13:16
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst har minne med intelligens o göra, annars skulle vi inte behövt gå i skola, bara sortera ut logiska människor. ni får topp jobben.

Via minnet utvecklas man, man tar in både ny och gamla uppgifter kan processa dessa snabbt. Likt forskare får chansen till, man får utrymme/betalt för att prova i sig fram. Man kan testa nya o gamla lösningar/metoder och få fram något nytt, som en författare, man använder befintliga ord, men ändå skapar man något nytt, för att skap något nytt bör man även veta vad tidigare skapat.

Skola är utbildning och har inte med intelligens att göra även att det fyller ett förvaringssyfte och sociala inlärningar. Du kan vara korkad och landa ett topp jobb och vice versa du kan ha problem att landa jobb även om du har högt IQ.

Jag säger inte att minne inte är användbart och jag känner att du inte riktigt greppar vad jag försöker få fram.
Citera
2024-05-17, 13:38
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Skola är utbildning och har inte med intelligens att göra även att det fyller ett förvaringssyfte och sociala inlärningar. Du kan vara korkad och landa ett topp jobb och vice versa du kan ha problem att landa jobb även om du har högt IQ.

Jag säger inte att minne inte är användbart och jag känner att du inte riktigt greppar vad jag försöker få fram.
Visst är det lite så, men du kan samla hela landets smartaste människor på en plats för att plocka fram en ny sak/metod. Ändå fungerar det inte, det hänger alltså inte enbart på hur hög IQ dom har, en person kan ta fram något som hundra topp IQ personer tillsamman inte klarar av.

Samt det spelar ingen roll att en beläst person försöker starta ett eget framgångs rikt företag, oftast saknar dom koordination förmågan att få allt o stämma/fungera.
Vad man däremot ser är att minnet spelar roll, som ex för Ikea, man ser/minns att folk inte går överallt i en butik som inte har en fålla/led som tvingar människor o se allt. Det var alltså även minnet som gav Ikea sin framgång.
Citera
2024-05-17, 19:25
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst är det lite så, men du kan samla hela landets smartaste människor på en plats för att plocka fram en ny sak/metod. Ändå fungerar det inte, det hänger alltså inte enbart på hur hög IQ dom har, en person kan ta fram något som hundra topp IQ personer tillsamman inte klarar av.

Samt det spelar ingen roll att en beläst person försöker starta ett eget framgångs rikt företag, oftast saknar dom koordination förmågan att få allt o stämma/fungera.
Vad man däremot ser är att minnet spelar roll, som ex för Ikea, man ser/minns att folk inte går överallt i en butik som inte har en fålla/led som tvingar människor o se allt. Det var alltså även minnet som gav Ikea sin framgång.

Ja, men är minnet intelligent, eller är det en mimik som möjliggör dessa bravader?
Citera
2024-05-17, 20:18
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Ja, men är minnet intelligent, eller är det en mimik som möjliggör dessa bravader?
Nej, minne är extremt bra, det är intelligens, även dessa som förundras över jag kommer ihåg en skrivelse eller en dom från flera år tillbaka, långt innan jag ens själv tog uppdragen, dessa bara förundras över hur kan du veta detta? enkelt nämner jag, ni nämner ett ord inom samma område och jag minns vart jag läst det.

Inte ens en person med högt IQ klarar av det. Mycket kan vara för jag är intresserad av just det jag håller på med.
Citera
2024-05-17, 20:36
  #65
Medlem
f30malmos avatar
Jag har ganska hög IQ enligt intelligenstester jag gjort genom arbeten och genom psykiatrin en gång i tiden. Det är det enda som gör att jag överlever överhuvudtaget skulle jag tro, för jag har jättedåligt minne, dålig fokus om jag inte är väldigt intresserad, samt jobbar med arbeten där tankeverksamheten förväntas vara permanent nedsatt.

Skulle jag ge tips skulle jag säga studera mer än en sak, behöver inte nödvändigt vara på ett universitet, res runt och se hur andra löser saker och lever, samla ideér, uppfinn något.
Citera
2024-05-21, 08:31
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej, minne är extremt bra, det är intelligens, även dessa som förundras över jag kommer ihåg en skrivelse eller en dom från flera år tillbaka, långt innan jag ens själv tog uppdragen, dessa bara förundras över hur kan du veta detta? enkelt nämner jag, ni nämner ett ord inom samma område och jag minns vart jag läst det.

Inte ens en person med högt IQ klarar av det. Mycket kan vara för jag är intresserad av just det jag håller på med.

Du läser inte vad jag skriver! Jag jämför inte högt IQ och minne utan förklarar skillnaden bara. Om du för en sekund kan strunta i att dra fram massa scenarier där ditt goda minne ger dig fördelar gentemot någon som är intelligent eller så.

Om man minns massa fakta och man kan bokstavera detta, men man har ingen djupare innebörd om vad för fakta man egentligen lägger fram, håller du med om att det är en mimik då?

Nu talar jag specifikt om minne som en mimik och inte kombinerat med intelligens där man faktiskt minns och faktiskt vet innebörden av det man minns och kan bearbeta informationen på ett korrekt sätt.
Citera
2024-05-21, 13:20
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du läser inte vad jag skriver! Jag jämför inte högt IQ och minne utan förklarar skillnaden bara. Om du för en sekund kan strunta i att dra fram massa scenarier där ditt goda minne ger dig fördelar gentemot någon som är intelligent eller så.

Om man minns massa fakta och man kan bokstavera detta, men man har ingen djupare innebörd om vad för fakta man egentligen lägger fram, håller du med om att det är en mimik då?

Nu talar jag specifikt om minne som en mimik och inte kombinerat med intelligens där man faktiskt minns och faktiskt vet innebörden av det man minns och kan bearbeta informationen på ett korrekt sätt.
Nej vid står ännu det handlar om intelligens, ta exempel två advokater som för sin talan mot varandra, ena han minns alla paragrafer och kan predikat av tidigare praxis från HD. Den andra advokat kan bara alla paragrafer han skrivit ner men kan inte referera dessa mot praxis på grund av sämre minne, det utgör att den med minne är mer intelligent, han kan kombinera tidigare praxis med paragraferna o förstå dess innebörd, medans den med sämre minne inte klarar av att se innebörden av paragrafer i det aktuella målet.
Citera
2024-05-21, 19:09
  #68
Medlem
Pungsvings avatar
Att minnas utan förståelse för det som ska läras in är svårt. När du kan relatera till det som ska läras in går det mycket lättare. Lättast är det att lära in sådant som intresserar en. Tex, om du är Moderat så är det svårt att lära in en sossevalbroschyr utantill. Det är ju bara ren skit.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in