• 1
  • 2
2024-05-15, 17:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Den du länkade är perfekt för just temperatur men för just sol rekommenderar jag något som det här https://www.plantagen.se/fiberduk-25...t-2265035.html
Ah perfekt, tack!
Citera
2024-05-15, 18:02
Bannlyst
När mina chilis blev trötta 2018 så tog jag in dom när det var som varmast, kansker är det? Det har ju varit rätt varmt denna vecka!
Citera
2024-05-15, 20:25
Medlem
KaktusMatss avatar
Chili tycker om att ha det trångt om rötterna. Jag hade samma problem som du ett år när jag planterade direkt från liten såkruka till den storlek jag tänkte de skulle ha som fullvuxna. Precis som det stod i Plantagens skötselråd mår de bäst om man successivt planterar om i större krukor. Om inga vanliga orsaker som kyla, värme, torka eller övervattning verkar vara problemet så skulle jag testa att plantera om i små krukor.

Visste inget om detta året jag gav dem stora krukor tyvärr, så vet inte om det hade gjort någon skillnad. De tog sig aldrig och gav ingen frukt. Men enda skillnaden jag gjorde det året mot föregående var just att jag inte orkade hålla på och plantera om en massa i mindre krukor.
Citera
2024-05-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag odlar chili på min balkong för tredje året i rad, som jag köpt på Plantagen som alltid. Det har inte varit några konstigheter innan, men nu är det det.

Redan från start känns det som att de inte riktigt varit pigga, utan hängt lite, och det är svårt att få dem att bli pigga. Här är en bild på dem: https://imgur.com/a/1og5uDH

Jag vet inte vad jag gör fel. Den enda skillnaden mot innan är att jag numera kör lite benmjöl i jorden, för att jag har hört att det hjälper jättemycket med att få frukten att växa. Jag va rnoga med att lägga så mycket som det stod på burken, och har inte överdoserat.

Jag vattnar lite granna ungefär varannan dag, precis som jag gjort innan.

Vad kan jag göra för att rädda dem?

För stor kruka. Plantera om i mindre kruka och omplantera desto mer dom växer. När det är för stor kruka och således för mycket jord så fokuserar växten mer på rotbildning än att växa på höjden.
Citera
2024-05-16, 06:41
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7
För stor kruka. Plantera om i mindre kruka och omplantera desto mer dom växer. När det är för stor kruka och således för mycket jord så fokuserar växten mer på rotbildning än att växa på höjden.
Förstår! Dock, varför har det gått så bra tidigare två år?

Såg nu också att min lilla tomatplanta gått och dött inatt. Suck, det går verkligen inte rätt till i år. Tur jag körde igång extra tidigt så jag har tid att köpa nytt. Brukar köpa dessa plantor runt slutet av maj, så jag går och köper en ny tomat i helgen eller något.

Känns verkligen som det är benmjölets fel, men det är kanske bara något jag försöker skylla på eftersom jsg inte kört med det innan.
Citera
2024-05-21, 15:12
Medlem
Mina chili- och paprikaväxter tog sig väl för förkultivering inomhus, men när jag planterade ut dem i större krukor i växthuset i början av maj, efter första veckan, så tog en del av dem "skada". Jag var osäker på om jag vattnade för lite eller för mycket, eller om jag inte hade satt tillräckligt med näring.

Men, nu verkar växterna ta sig och det verkar som att det som gjorde bladen bleka, nästan beiga, var förmodligen "kylan" under 10 grader i växthuset nattetid. När vädret blev varmare 15-20 nattetid nu så har växterna tagit sig tillbaka.

Jag har även krukor som har urtömning för vatten i botten, så att kärlen gör sig av med överflödigt vatten samt "drop-irrigation" med solpanel till pump och ett större kärl som vattnar var 3:e timme. Växterna tar sig bra nu. Gurka, tomater, chili och paprika.

Enda återstående faran nu är sniglarna som kryper upp nattetid och tycker att bladen ser goda ut.
Citera
2024-05-25, 23:26
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Redan från start känns det som att de inte riktigt varit pigga, utan hängt lite, och det är svårt att få dem att bli pigga. Här är en bild på dem: https://imgur.com/a/1og5uDH

Avhärdade du din planta eller satte du bara ut den?
Det ska man göra med de flesta olika sorters växter som man planterar ut på våren

Plantor som aldrig varit ute är känsliga för kraftigt solsken, deras blad kan bli sönder-brända.
De är även känsliga för kalla nätter.
De är även känsliga för blåst i början.

De första 3 dagarna ska plantor alltså inte stå i direkt solsken, inte i blåst och blir natten kall tar man in dem.

Chili-sorten lemon-drop som du köpte kommer ursprungligen från Peru där temperaturen ibland kan bli ganska kall, så det är en tåligare chilli än de flesta.
Om man avhärdat den de första 3 dagarna, vill säga.

Jag odlar själv en korsning mellan två andra peruvianska chili av samma släkte, C baccatum. Perfekt i söderläge i mellansverige.

Lemon Drop (din chili) av släktet C baccatum kan jag verkligen rekommendera för den är lättodlad, tålig och god.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-05-25 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in