Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-16, 20:23
  #1
Medlem
SKiTSURs avatar
Hej!


Gick igenom en släktings dödsbo och hittade lite gamla smycken och klockor.

En OMEGA electronic f300hz Geneve chronometer. Tycker den är väldigt fin och blev nyfiken om det är värt att laga den. Hittade snarlika när jag googlade men inte exakt och med väldigt spridda priser.

Kan ingenting om klockor så tänkte om någon som har lite bättre koll kanske vet något.

Tack på förhand!

https://ibb.co/y4vjYxj
Citera
2024-05-16, 20:43
  #2
Medlem
JustTrollings avatar
Är den sönder då? Eller är det bara batteriet som är slut? Har du bytt batteri för att se om den fungerar med nytt batteri?

Det är en sorts "tuning fork"-urverk, liknande en Accutron. Det är nog inte något vem som helst kan fixa som brukar jobba på mekaniska urverk, plocka isär, olja, plocka ihop...
Citera
2024-05-16, 21:27
  #3
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Är den sönder då? Eller är det bara batteriet som är slut? Har du bytt batteri för att se om den fungerar med nytt batteri?

Det är en sorts "tuning fork"-urverk, liknande en Accutron. Det är nog inte något vem som helst kan fixa som brukar jobba på mekaniska urverk, plocka isär, olja, plocka ihop...

Okej. Har inte gjort någonting med den men ska börja med att se över batteriet 👍🏻.

Är den värd något fungerande?

Tack för svar.
Citera
2024-05-18, 22:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Okej. Har inte gjort någonting med den men ska börja med att se över batteriet 👍🏻.

Är den värd något fungerande?

Tack för svar.

Det verkar vara helt fel länk till klockan,men.

Du blir kanske förvånad över vad gamla Omegaklockor kan vara värda.
Jag hittade en sliten ickefungerande och fick 4600kr hos ett större auktionshus.

Mitt tips.
Gå till ett auktionshus som regelbundet har större klockauktioner.
En värdering är gratis (oftast)
Citera
2024-05-19, 07:29
  #5
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det verkar vara helt fel länk till klockan,men.

Du blir kanske förvånad över vad gamla Omegaklockor kan vara värda.
Jag hittade en sliten ickefungerande och fick 4600kr hos ett större auktionshus.

Mitt tips.
Gå till ett auktionshus som regelbundet har större klockauktioner.
En värdering är gratis (oftast)

Okej det kanske är därför jag endast hittar snarlika men inte exakt lika.

Spännande, då gör jag så. Tack för svar.
Citera
2024-05-19, 07:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Okej det kanske är därför jag endast hittar snarlika men inte exakt lika.

Spännande, då gör jag så. Tack för svar.
Sätt igång den först. Saker är alltid mer värt om det fungerar.
Citera
2024-05-19, 07:48
  #7
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sätt igång den först. Saker är alltid mer värt om det fungerar.

Absolut. Ska göra ett försök 👍🏻
Citera
2024-05-19, 17:20
  #8
Medlem
fernebos avatar
Rätt populär och känd modell från första halvan av 70-talet när Omega börjat göra klockor med quartz-urverk (batteri). Den där är dessutom guldpläterad.

Folk samlar ju mest på mekaniska klockor, men om den funkar efter ett batteribyte så är det klart att den har ett värde. Handlares priser för den där modellen ligger mellan 7-10 000. 4600 låter rimligt på en svensk auktion. Allt beror som sagt på om den funkar. Prata med en urmakare och börja med att byta batteri. Att lämna/skicka in den till Omegas servicecenter kan kosta en del och är kanske inte helt värt det om du bara vill sälja den.
Citera
2024-07-26, 10:43
  #9
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Rätt populär och känd modell från första halvan av 70-talet när Omega börjat göra klockor med quartz-urverk (batteri). Den där är dessutom guldpläterad.

Folk samlar ju mest på mekaniska klockor, men om den funkar efter ett batteribyte så är det klart att den har ett värde. Handlares priser för den där modellen ligger mellan 7-10 000. 4600 låter rimligt på en svensk auktion. Allt beror som sagt på om den funkar. Prata med en urmakare och börja med att byta batteri. Att lämna/skicka in den till Omegas servicecenter kan kosta en del och är kanske inte helt värt det om du bara vill sälja den.

Stort tack för den infon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in