Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-18, 12:51
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och min fråga är då, vilken utbildning gick du när du fick den frågan om din mamma?

Tycker det låter sjukt att blanda in missbrukande föräldrar i utbildningen, så därför undrar jag.

Sedan kan det såklart vara av vits för din dig att kunna en del matematik utan att du ska behöva plocka fram miniräknaren eller mobilen, som om du ska assistera din mamma med dosering. LD50 för heroin och så din mammas vikt, för att se till att hon inte får i sig mer än så.

Klart du har svårt att skilja på mitt och ditt.
Låt mig ge dig ett exempel; du har siffror i en tabell som ska summeras. Enkla tal varenda jävel med tvåsiffrigt IQ kan lägga ihop. Men det är tenta, och du är både noga med att klara en uppgift korrekt för din egen skull, samt för att slippa göra om tentan igen. Så du dubbelkollar din dubbelkollning, som med alla uträkningar du gör i livet. Precis som du kanske torkar dig i röven en extra gång fast du 'vet' att det är torrt.
Ett exempel gavs på en enkel uträkning. Ett exempel. På en uträkning, inte en tentafråga ditt läckande anus.
Citera
2024-05-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Ett exempel. På en uträkning, inte en tentafråga ditt läckande anus.
Vilken utbildning var det du fick frågan om din mamma på?
Citera
2024-05-18, 13:04
Medlem
TELAVIV91s avatar
Har en sedan några år en väckarklockaapp för man måste räkna ut fyra rätt besvärliga multiplikationer för att stänga av den.
Jag har helt klart förbättrat och snabbat upp huvudräkningen, och ser begränsningen hur man är sämre än en dator på att stoppa undan delberäkningar i en minnescell. Något jag ändå försöker parera och bli bättre på.

I skolan kallade lärarna miniräknaren för hjärndödaren vilket ju är sant. Det är genom att inte använda den som flytet kommer med multiplikationer och divisioner, och andra beräkningar. Likaväl behövs ändå hjälp från miniräknare med logaritmer och andra omfattande funktioner .
Citera
2024-05-18, 13:04
Medlem
Man gör helt enkelt det som går fortast.
Om man behöver många decimaler för en sjundedel så använder man miniräknaren om man inte kan det utantill.
Jag tillhör skaran som kan valfritt antal decimaler så för mig går det fortare utan miniräknare.
Citera
2024-05-18, 13:20
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Citat:
https://www.kth.se/social/files/55de...25282%2529.pdf
Varför kth i länken när det gäller UMEÅ? Finns KTH i Umeå också numera?
Citera
2024-05-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDahlman
Varför kth i länken när det gäller UMEÅ? Finns KTH i Umeå också numera?
Antagligen för att de använder sig av samma regler.
Citera
2024-05-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Har fått till mig att man inte ska använda miniräknare i lärandet av matematik. I mitt fall så använder jag miniräknare till att enbart kontrollera svaret jag själv räknat ut. Det vill säga, först räknar jag ut svaret på egen hand med papper och penna, stället upp etcetera. Sedan när jag har svaret framför mig så kontrollerar jag det mot miniräknaren. Detta borde väl vara okey? Alltså att jag inte drar några fördelar av miniräknaren i själva räknandet. Vill lära mig så effektivt som möjligt liksom och absolut inte fuska. Det som jag skrivit ovan är väl inte fusk?

Hur gammal är du och vilken utbildning går du?

Är man i lågstadiet så tycker jag det är bra att man kan börja att räkna på fingrarna, i huvudet, etc. Då tror jag det är dåligt att börja med miniräknare först.

Läser man dock lite mer avancerad matematik på tex. natur på gymnasium eller universitet/högskola som KTH och Chalmers, så är det helt annan matematik där man ibland har nytta av miniräknare, och ibland inte alls någon nytta av det. Här ger det sig självt när du har nytta av att använda det eller inte. Inte något direkt problem att fundera över.

Ibland så är vissa tentadelar på universitet/högskola utan tillåtelse att använda miniräknare, och vissa delar eller vissa tentor så får man använda miniräknare. Det framgår alltid tydligt vad som gäller, och ingen risk att du missar det. Alltså inte heller något problem att fundera över.

Det viktiga är att du snarare checkar att miniräknaren du använder är godkänd för tentor/prov. Detta varierar mellan olika högskolor och universitet, och gällande gymnasium kanske olika inom olika kommuner (tror jag). Här behöver du kolla upp exakt vad som gäller för din skola vilka miniräknare du får använda.

KTH: https://www.kth.se/social/files/55de...25282%2529.pdf

Chalmers: https://www.chalmers.se/utbildning/d...nda-hjalpmedel
Senast redigerad av mtflash 2024-05-18 kl. 13:39.
Citera
2024-05-18, 14:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Men hur får jag då respons på att jag räknat rätt? När jag gjort allt på egen hand och sen har mitt eget svar framför mig?
Vilken nivå pratar vi om här? Oftast handlar matte om att beskriva saker i enklare termer, eller att påvisa att en konstant är större än en annan. Då blir det slutgiltiga svaret en enkel plus och minus.

Använd räknare om det hjälper men på högre nivå är räknare inte tillåtet.
Citera
2024-05-18, 16:50
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Vilken utbildning var det du fick frågan om din mamma på?
Vilken utbildning var det som misslyckades med din läsförståelse?
Citera
2024-05-18, 18:29
Medlem
EdwardStenhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
2024 får du dig en "miniräknare" tilldelad när du går i skolan, och den får användas vid HP
Nej det får du inte alls göra.
Citera
2024-05-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Vilken nivå pratar vi om här? Oftast handlar matte om att beskriva saker i enklare termer, eller att påvisa att en konstant är större än en annan. Då blir det slutgiltiga svaret en enkel plus och minus.

Använd räknare om det hjälper men på högre nivå är räknare inte tillåtet.

Om jag inte använder räknare, hur får jag respons på om jag räknat rätt eller inte? Jag använder alltså inte räknare när jag löser uppgifterna utan för att kontrollera så mitt svar jag räknat ut själv är rätt. Det finns inget facit.
Citera
2024-05-19, 00:28
Medlem
Citat:
Om jag inte använder räknare, hur får jag respons på om jag räknat rätt eller inte? Jag använder alltså inte räknare när jag löser uppgifterna utan för att kontrollera så mitt svar jag räknat ut själv är rätt. Det finns inget facit.

Hur gammal är du (ungefär) och vilken utbildning/kurs går du?

Kan du svara på detta så är det nog lite enklare att ge bättre råd/förklaringar när man vet din utbildningssituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in