2024-05-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
om det nu är så som du påstår, så är det ju bara för dig att ta ditt lilla pick och pack och flytta till Ungern eller Belarus om du vill leva med likasinnade små tomtar som du. varsågod, ingen hindrar dig
Jag ser ingen anledning att jag ska flytta. Det är väl de som har invaderat landet, som bör retirera isåfall. Inte så länge sedan jag var i Ungern dock🤩 Flyttar jag, går folkutbytet ännu fortare och det vore väl onödigt. Jag har gamla anor i mitt kära hemland, till skillnad från många andra.
Citera
2024-05-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Eller så kan bara alla efterblivna rökare bara sluta med cigg, så har vi efter några år 31 miljarder om året mer i kassan- OCH halverar ett dussin vårdköer OCH minskar andelen barnarbete i världen som förgiftar barn.

Men så smarta är inte folk som röker cigg, förstås.

Det är väl bara bra att folk röker, så dör de lagom till pensionen. Det måste ju kosta mycket mer att betala pension till en människa som blir 80 och som därefter ska opereras för massa hjärtknas.
Citera
2024-05-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Vad landsförrädarna aldrig tänkte på var att deras barn nu tvingas att leva i skithålslandet som föräldrarna skapade.
"Vi vill lämna över ett bättre land till nästa generation" hette det.
Vad sjukvården kommer att kosta för alla de som inte bidrar till statskassan finns det ingen politiker som vill eller ens vågar tala om.
Den mögliga citronen dumpar man på skattebetalarna.

Problemet är att dom har inga barn utan bara lever för sig själva, så dom bokstavligen skiter i vad som händer när dom är döda. Sedan att I fjol föddes 100 100 barn i Sverige. Det är 4 700 färre än 2022, vilket då var 14 200 färre än 2021.
Vi har släppt in över 1miljon snart-svenskar vilket leder till kraftig ökning av våra sparade resurser samt majoriteten av dessa bidrar inget till att fylla upp vad som tagits.
Ända chansen vi har är en ledare av typen Javier Milei komma in och skära bort allt onödigt.

Tyvärr tror jag det är försent för Sverige då våra medborgare röstar fortfarande på dessa galenskaper och finns inget stop.
Citera
2025-02-23, 13:12
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Regionerna får helt enkelt se till att höja skatterna då dom är alldeles för låga i dagsläget. Då skulle dom också förhoppningsvis kunna höja lönerna markant i hålorna så att vårdpersonal faktiskt tycker det är värt att stanna och inte flyttar till större städer.
Med en åldrande befolkning och ungdomar som tar sitt lass till större städer så finns det inget skatteunderlag att ens tala om i dessa glesbygder.

Förövrigt får norrlänningarna skylla sig själva. Ständigt detta gnäll om att Sollefteå och andra sjukhus läggs ner. Men ändå röstar man som man gör år efter år. För ännu mer massimport. För ännu mera skattepengar till Ukraina.
Citera
2025-02-23, 13:23
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Med en åldrande befolkning och ungdomar som tar sitt lass till större städer så finns det inget skatteunderlag att ens tala om i dessa glesbygder.

Förövrigt får norrlänningarna skylla sig själva. Ständigt detta gnäll om att Sollefteå och andra sjukhus läggs ner. Men ändå röstar man som man gör år efter år. För ännu mer massimport. För ännu mera skattepengar till Ukraina.

Jo fast sen blir det ju moment 22 då grejer läggs ner flyttar ingen dit. Och vi får överfulla storstäder med sjuka bostadspriser. Man kan ju säga klipp ledningarna till Stockholm för det är dyrare att skicka elen dit än till Norrland. Ska de ha el så får Stockholm sätta upp egna vindsnurror och bli självförsörjande.
Citera
2025-02-23, 13:36
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jo fast sen blir det ju moment 22 då grejer läggs ner flyttar ingen dit. Och vi får överfulla storstäder med sjuka bostadspriser. Man kan ju säga klipp ledningarna till Stockholm för det är dyrare att skicka elen dit än till Norrland. Ska de ha el så får Stockholm sätta upp egna vindsnurror och bli självförsörjande.
Det är ju det här som är så jävla sorgligt. Jag är från Stockholm och kan väl sägas vara "inflyttad" då mina föräldrar kom hit för över 20 år sedan. Jag har märkt hur alltid bara blivit värre och värre. Det går knappt gå på Stockholms gator längre. Kollektivtrafiken ska vi inte ens snacka om. Allt har blivit opersonligt med alla inflyttade lantisar och alla översminkade tonårs-småbrudar från landsbygden som ska leka Stureplan.

Bostäder är en omöjlighet. Arbetsmarknaden här håller också på att bli övermättat när alla idioter valt att bosätta sig här. Samtidigt dör landsbygden ut med bidragstagare eller pensionärer. Hur fan har man tänkt från första början?
Citera
2025-02-23, 13:55
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Regionerna får helt enkelt se till att höja skatterna då dom är alldeles för låga i dagsläget. Då skulle dom också förhoppningsvis kunna höja lönerna markant i hålorna så att vårdpersonal faktiskt tycker det är värt att stanna och inte flyttar till större städer.
Lidköping tex betalar redan 32,74 % i kommunalskatt.
Tycker du att det borde vara 50 %
Vill du göra det ?
Citera
2025-02-23, 16:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det går en våg av nedläggningar av mindre sjukhus i landet.
Lidköping blev snabbt nedlagt som akutsjukhus
Köping- akutverksamhet upphör
Värmland försöker stänga sjukhus
Lindesberg- kraftig nedbantning ev bort

På förslag ligger även nu nedläggning av Mariestad, Falköping

Så här ser det ut på många håll nu. Bakgrunden till detta är att regionerna nu gör underskott på ca 20 miljarder/ år

För att göra siffran en jämförelse så beräknades invandringen kosta ca 100 miljarder årligen runt 2015.

Det var en homogen, högproduktiv befolkning med låg brottslighet som byggde upp Sverige. Den befolkningen bidrog med mycket och var inte så dyr i drift.

Medan Sveriges nya, importerade befolkning (huvudsakligen från dysfunktionella länder) är raka motsatsen - en lågproduktiv befolkning med hög brottslighet.

Det får föga förvånande samhällsekonomiska konsekvenser, när en allt större del av totalbefolkningen bidrar med betydligt mindre och är mycket dyr i drift.
Senast redigerad av Meiji 2025-02-23 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in