• 1
  • 2
2024-09-24, 20:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Jag har motsvarande båt i storlek och modernt volvodrev, enkelprop. Man behöver med de förutsättningarna inte ta upp båten. Bara hissa upp drevet och mecka från badbryggan.
Men den här propellern satt fast under vattnet på en kona på en rostfri propelleraxel, mycket hårt krympt fast.

Få människor skulle kunnat fått den av, utan att förstöra den med avdragarnes klor, eller spindel.

Att kunna dyka under båten, föra att klara en lina i propellern eller rodret, det är bra, men få unnat.

Jag fick dyka ensam, för min Snipa var hårt förankrad vid stenbottnen vid ön "Fjuk", lossa ankaret, som satt inkilat mellan stenblocken i vattnet.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-24 kl. 20:59.
Citera
2024-09-26, 16:13
Medlem
Knivur-273s avatar
Tack för ditt svar, men min båt hade en fast propelleraxel och behövde släpas upp på land och bogseras hem på en vagn först, för jag skulle samtidigt göra ett visst underhåll under vattenlinjen och modifieringar av propelleraxeln.
Citera
2024-09-26, 16:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo2
Jag har motsvarande båt i storlek och modernt volvodrev, enkelprop. Man behöver med de förutsättningarna inte ta upp båten. Bara hissa upp drevet och mecka från badbryggan.
Den typen av propellrar sitter monterade på splines, och kan normalt sett dras av för hand, när propellermuttern och dess låsbricka är demonterad.

Bronspropellrar å andra sidan, som sitter monterade på en skrovfast propelleraxel under vattnet med kona och kil, kräver våld med en avdragare, värme (~150..200 °C) och en vacker klapp med en tung hammare på avdragarens spindel.

"Pang" låter det när bronspropellern kommer av. Ringande öron.

Det gör man väl ej så lätt, om inte båten står uppdragen på land, iallafall delvis med aktern uppåt.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-26 kl. 17:19.
Citera
2025-02-10, 23:55
Medlem
Knivur-273s avatar
För att förtydliga:

Jag bytte propeller på min Mercury-motor, för den hade för stor stigning och kunde bara driva båten i någorlunda hastighet helt tom.

Det propellerbytet var betydligt enklare än på en snipa, haha.

Jag kunde stå barbent och byta propellern i rampen utan att gråta.

Nu lånade jag en vibrationstakometer och provkörde båten med en ganska tung kamrat. Jag provade flera propellrar.

Den sista propellern var perfekt. Nu varvade motorn litet för mycket på fullgas, kanske 6.000. Kunde dra en vattenskidåkare i ~22..25 tom.

Killen på varvet gav mig en god rabatt på den nya propellern, för den gamla var helt oskadd som utbyte.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-11 kl. 00:03.
Citera
2025-02-11, 00:46
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag sade att motorn bara varvade 4500 rpm. "Hur faen kan du veta det ?" För att jag kan höra.

Med en vibrationstakometer, så visade det sig att motorn bara kunde varva just 4500 rpm.

Efter propellerbyte så varvade den 6000. lite för mycket tom, men bra med ungar och fru ombord. Fantastisk bra med en vattenskidåkare bakom, nu något lägre, kanske 5000 på fullvarv.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-11 kl. 00:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in