Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-23, 14:55
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ngot jag funderat mycket p, r hur kvinnorollens framtid ser ut. Som mnga av er skert frsttt vid det hr laget, s r jag inte kvinna, och har svrt att inte det kvinnliga perspektivet, och skulle kanske behva lite draghjlp av kvinnor.

Mansrollen har varit i stndig frndring under nittonhundratalet. Frn odalmannen, till soldaten, till familjefrsrjaren, till playboyen, till den jmstllde mjukismannen.

Som jag ser det s har mansrollen imploderat under nittiotalet, d mnga mn upplever att det helt enkelt inte ger utdelning att frska anamma den. Mnga mn har hamnat i ett hopplst trsk av nihilism, medan andra sker efter ett nytt mansideal. Tnk de positiva sidorna av Jordan B Petersons "clean up your room" - man tnker sig en ansvarstagande, rakryggad man som str fr den han r, i stllet fr att frska vara till lags. P internet r detta en jtterrelse av mn som vill bilda familj snarare n att frverkliga sig sjlva och resa jorden runt.

Det jag undrar r om det finns ngon kvinnlig motsvarighet. Fr mig r det uppenbart att kvinnorollen befinner sig i samma kris som mansrollen. Kvinnor r olyckliga, hittar inte rtt partner, brnns ut av krav bde frn familj, marknad och yrkesliv.

Hur ser framtidens kvinna ut? Finns det ngon kvinnorrelse, som ser en ljus framtid?

Feminismen r ju visserligen en kvinnorrelse, men den r knappast framtsyftande. Den fokuserar inte p hur en kvinna br vara, utan p hur andra br behandandla kvinnor.
Om det fanns en kvinnlig Jordan B Peterson, vad skulle hon sga? Vilken sorts kvinna skulle hon vilja se i framtiden?

Nu kommer skert ngon brja snacka om Taylor Swift eller andra "ikoner", men jag har svrt att se vilka ideal dessa popartister frmedlar, mer n att man ska vara sig sjlv och fortstta med det, ungefr...Det r liksom inte ett ideal p riktigt.
Nu har jag inte lst hela trden, men jag tror inte det r rtt att placera en mnniska, eller ett kn i ett visst fack. Mnniskor r komplexa, vi umgs p olika stt med olika mnniskor och alla dom versionerna r fortfarande du. Min pappa har t.ex en helt annan relation med min kristna storasyster n vad han har med mig. Bda sidor r fortfarande hans riktiga jag. Inget r mindre kta n det andra. Det tog mig mnga r att frst det.

Livet r dynamiskt, likas vi mnniskor. Gller att hitta ngon som inte skrms eller finner mngsidigheten som en oacceptabel grej. Snarare att omfamna alla sidor i en mnniska och rcka ut handen eller kommunicera konstruktiv feedback fr att strka ngon som r srbar eller visar brister.
Citera
2024-05-23, 15:02
Avstngd
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Jag pratar om kvinnliga influencers, vilket var vad som diskuterades.
Eftersom jag r man, hller jag mig till mnet.

Ja
Det var kvinnliga influensers jag talade om.
Den som har flest fljare r ju Bianca Ingrosso och jag hyser stor respekt fr henne inom sitt fretagande och mrken men p privata planet hade jag personligen aldrig viljat bli som henne.

Jag vet att mnga unga tjejer vill bli som Bianca Ingrosso men hon r fr mycket i mnga inlgg. Nstan p grnsen i att vara bekrftelsekt och fr okvinnlig i form att hon frlorade sin livspartner. Hon har ndrat allt p sitt utseende.

Hon poserar fr mycket naket
P offentlig media r hon fr detaljerad om sina sexvanor och jag anser inte henne som ngon vrdig influenser

Fljer ven Jennifer Lopez d jag ocks hyser stor respekt fr henne men av utseendet att dma s verkar hon p snppet narcissistisk och vill f igenom sin vilja.
Ben Affleck verkar inte kunna vara gift med henne i mer n 1 r sammanlagt innan han bryter ihop och flyttar ut

S egentligen har ju kvinnan inte mycket att se upp till nr det gller relationer som influensers har.

Har sjlv en massa unga tjejer som fljer mig och drfr undrade jag hur framtida kvinnan ska se ut eller bete sig fr att vara duglig enligt mn
Citera
2024-05-23, 15:07
Medlem
Reiwas avatar
Om vi ska se p lite lngre perspektiv och inte bara 10-15 r in i framtiden s kommer framtidens kvinna vara den kvinna som fder mnga barn. Mnga kvinnor raderar sig sjlva frn genpoolen frivilligt genom att inte skaffa barn och de och deras gener har frsts ingen framtid medans kvinnorna som har de genetiska anlagen fr att vilja skaffa mnga barn kommer dominera genpoolen.
Citera
2024-05-23, 19:38
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Om vi ska se p lite lngre perspektiv och inte bara 10-15 r in i framtiden s kommer framtidens kvinna vara den kvinna som fder mnga barn. Mnga kvinnor raderar sig sjlva frn genpoolen frivilligt genom att inte skaffa barn och de och deras gener har frsts ingen framtid medans kvinnorna som har de genetiska anlagen fr att vilja skaffa mnga barn kommer dominera genpoolen.

Problemet r att man skapat ett system dr kvinnor med bst gener knappt hinner reproducera samtidigt som de ska frsrja kvinnor som har svart blte i att skaffa barn.
Citera
2024-11-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorIdiot
Problemet r att man skapat ett system dr kvinnor med bst gener knappt hinner reproducera samtidigt som de ska frsrja kvinnor som har svart blte i att skaffa barn.

r vl samma med mn.
r helt vertygad om att mnga r singlar fr att ingen annan duger, inte fr att de blev ver.
Det r som inledningen i komedin "Idiocracy". Ej lst trd.
Citera
2024-11-14, 06:41
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
r vl samma med mn.
r helt vertygad om att mnga r singlar fr att ingen annan duger, inte fr att de blev ver.
Det r som inledningen i komedin "Idiocracy". Ej lst trd.

Men ska inte det fetade vara s hr egentligen "mnga r singlar fr att ingen som de kan f duger"? Eller det kanske var underfrsttt.
Citera
2024-11-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men ska inte det fetade vara s hr egentligen "mnga r singlar fr att ingen som de kan f duger"? Eller det kanske var underfrsttt.

Allts det r olika innebrd i de meningarna. Jag ser det ungefr som en sdana fr normalfrdelningskurva.
De som ligger i ndarna har det svrt. Alla i mitten har det lttare.
Vissa mnniskor r helt enkelt singlar fr att de inte mter folk som kan leverera som de sjlva. De kanske r trtta p korkade samtal, att bli bedragna osv.
Citera
2024-11-15, 21:31
Medlem
Incendios avatar
Vi lever i ett "undantag" i historien. Sdana har fkrekimnut lite hr och var. Sedan frsvinner de. S lr det bli ven i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in