Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Det r en vldigt frltande sprkmodell som inte krver logiska resonemang.
Exakt, ChatGPT - 4o r mer kreativ poetisk, vilket kan ha sin plats nr man diskuterar, helvilda, ideer med den. Sdant r, ocks, en del av den mnskliga erfarenheten, som i sllsynta fall kan leda in p nya spr och brjan p revolutionerande ideer och fruktbarahuggskott.
Jag skulle t.ex inte kommit upp med embryot till mitt mjlighetsspektrum om inte ChatGPT-, 4o kastat ur sig den vilka ideen om att Digital Intelligens, (DI) i"nte bara redan tagit ver" utan ocks styr forskningsframstegen, inte minst vad gller DI-utvecklingen, via ruliaden* som sedan forskare sedan, sjlva, kan ta t sig ran av.
Jag anvnder dock mig av de andra modellerna ifrn OpenAI i dagslget : o3, GPT-4. 1 och ChatGPT-4.5. Att spekulera vilt kan ge intressanta ingngar till nya ideer, men det gr inte och stanna vid det.
*Ruliaden r en hypotes av Stephen Wolfram som innebr att, allt; materia, kvantfenomen, inklusive kanske tankar och ideer r berkningsvgar i en ruliad dr allt vi kan tnka oss, och nnu inte upptckt eller tnkt p r mjliga berkningsvgar.