• 3
  • 4
2024-05-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Många av rekryterarna kontaktar ”kandidater” utan att ha ett jobb att förmedla. Se vill ha ditt CV, ett kort snack med dig och lägga in dig i databasen över kandidater. Sedan söker de uppdrag och kan direkt förmedla kandidater.
Jag tröttnade rätt snabbt, och började svara ”tack för intresset, om vi ska gå vidare så var vänlig att skicka arbetsbeskrivning, arbetsort och förväntat lönespann.

Lol, så jävla bra , lol
Är det någon som svarat?
De vill aldrig prata lön av någon konstig anledning, antagligen för att den är skit, så snyggt svarat!
Citera
2024-05-24, 18:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Lol, så jävla bra , lol
Är det någon som svarat?
De vill aldrig prata lön av någon konstig anledning, antagligen för att den är skit, så snyggt svarat!

Antagligen sant… hade lönen varit lockande hade de nog velat skylta med den tidigt för att ha ett urval av bra kandidater att välja mellan.
Citera
2024-05-24, 19:37
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, eller i vart fall när man frågar. Känns för mig rätt självklart att man inte går vidare i en process om man inte har någon som helst insyn för att bedöma om jobbet kan intressera en. Och blir svaret nåt i stil med att löneläget är inte bestämt så hoppar jag av direkt, då låter det som en väldigt ogenomtänkt rekrytering.

Eller som igår när en rekryterare ringde, först kunde dom inte möta mig lönemässigt och tror jag kan gå ner, men sen säger hon att de vill att man är helst på kontoret.

Glöm det, sitter max 1 dag i veckan på kontoret

Nej du, de tror jag är född igår och hoppar med glädje, erbjud mig något som är bättre än vad jag har nu.
Citera
2024-05-24, 22:44
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Eller när de kommer när hela processen nästan är färdig och man ska skriva avtal och de erbjuder provanställning, vilket skämt.

Ursäkta, men många kända stora företag är jävla fittor idag med hur man behandlar kandidater, jag sitter själv rätt tryggt med ok lön på 70tkr/mån men när dom fittorna kommer och tro de kan lura mig på 57-59tkr/mån och frågar om jag inte kan ner i lön, nej det kan jag inte, korkade jävlar!...så jävla glad jag fick nytt jobb innan hela arbetsmarknaden gick i förfall förra året, verkar som ingen betalar vettiga pengar längre.

Speciellt också ännu mer sjukt när företaget har ett par miljarder i ren vinst håller på som hästhandlare så kan de dra åt helvete och sluta slösa min tid.

Vi har haft en av världens högsta inflationer, brytpunkten för statlig skatt inte höjdes, sånt tar dom inte heller med i beräkningen.

En annan vanlig kommentar är ju att ”pengar inte är allt, det viktiga är att man trivs på arbetet och har kul ihop”. Är ju långt ifrån säkert att en arbetsplats där man betalar dåligt är mycket trevligare än en där man betalar bra, oftast är det nog snarare tvärtom.
Citera
2024-05-24, 22:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Eller som igår när en rekryterare ringde, först kunde dom inte möta mig lönemässigt och tror jag kan gå ner, men sen säger hon att de vill att man är helst på kontoret.

Glöm det, sitter max 1 dag i veckan på kontoret

Nej du, de tror jag är född igår och hoppar med glädje, erbjud mig något som är bättre än vad jag har nu.

Vilket skitjobb. Nej hade inte ens velat vara på jobbet varje dag om det var 150 tkr i lön. Så mycket livsglädje som hade försvunnit och får dessutom inget gjort i en stimmig miljö.
Citera
2024-05-25, 13:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
En annan vanlig kommentar är ju att ”pengar inte är allt, det viktiga är att man trivs på arbetet och har kul ihop”. Är ju långt ifrån säkert att en arbetsplats där man betalar dåligt är mycket trevligare än en där man betalar bra, oftast är det nog snarare tvärtom.

Ja, framförallt startups verkar köra med den taktiken. Där finns ju i regel ett väldigt skralt löneutrymme (kombinerat med såväl osäkerhet om man får behålla jobbet då företaget kanske konkar som dåliga utsikter för att klättra i lön), så då försöker de locka kandidaterna med att de har "världens härligaste stämning" på jobbet och att det är kul AWs, typ.
Citera
2024-05-25, 13:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
På totalen tror jag de rekryteringar där de jagar folk på Linkedin rör sämre jobb med sämre lön. Hade det gällt en rekrytering för ett stort, välkänt bolag där man erbjuder en marknadsmässig lön och goda utvecklingsmöjligheter hade det räckt att annonsera på bolagets hemsida för att få en drös med ansökningar. Om rekryterarna själva spammar folk de inte känner på Linkedin signalerar det att jobbet högst troligt är lågbetalt och/eller att bolaget som arbetsgivare är okänt eller oattraktivt.

Lite som mäklarannonser, ligger en lägenhet på en attraktiv adress mitt i city behöver mäklaren knappast göra så mycket jobb, objektet säljer sig självt. Om mäklaren istället måste ringa runt och jaga spekulanter så är det väl en mindre attraktiv och därmed svårsåld bostad ute i bushen. Tror rekryterarna på Linkedin funkar lite på samma sätt, hade det rört sig om ett bra jobb med skaplig lön hade man inte behövt skicka meddelanden helt random, inte heller undanhållit lönespannet när det kommer på tal.
Citera
2024-05-25, 15:32
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, framförallt startups verkar köra med den taktiken. Där finns ju i regel ett väldigt skralt löneutrymme (kombinerat med såväl osäkerhet om man får behålla jobbet då företaget kanske konkar som dåliga utsikter för att klättra i lön), så då försöker de locka kandidaterna med att de har "världens härligaste stämning" på jobbet och att det är kul AWs, typ.

Kul AWs ja haha. Har man inga vänner kanske det är ett tungt vägande argument. Men är man en sån person som inte har vänner har man nog inte så stort intresse för AW heller, är nog mer den introverta typen
Citera
2024-05-25, 18:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Kul AWs ja haha. Har man inga vänner kanske det är ett tungt vägande argument. Men är man en sån person som inte har vänner har man nog inte så stort intresse för AW heller, är nog mer den introverta typen

Funkar kanske när man är 20-nånting men svårt när man är 30 och framåt och har bundit upp sig på bolån och andra kostnader. Vid den tidpunkten i livet är man ju också mer redo för att prova nya grejer och ser det som ett äventyr, men är man "vuxen" så förväntas en mer stabil tillvaro, dvs. marknadsmässig lön, tydlig karriärutveckling och löneutveckling.
Citera
2024-05-27, 15:34
Avstängd
Det roliga med rekryterare är att de väldigt ofta suger på sitt jobb. Noll fingertoppskänsla på vilken person de ska dra in för jobbet.

När man då glidit förbi rekryteringen och pratar med chefen inser man snabbt att det är helt annan arbetsplats än vad rekryteringen pratat om.
Citera
Igår, 15:12
Medlem
Tacksam att man hann läsa denna tråd..

Jag har som regel att direkt fråga dessa frågor om rekryterare hör av sig på LinkedIn:

1) Vad är löneintervallet för rollen?
2) Är det en fast anställning direkt?
3) Vad heter namnet på bolaget/orten/landet det är i?

Det är slöseri med allas tid om man inte har det här på det torra från start.

Dock så kan de ibland ge ett löneintervall för att locka till dig att dela ditt CV så de sparar det i någon databas med ingen egentlig intention av att initiera en process.

Det är nog bransch-specifikt men ibland får jag förfrågningar från rekryterare utomlands.

De kan då försöka rekrytera för bolag dels utomlands men även i Sverige.

Som andra varit inne på i tråden så har jag råkat ut för diverse fulspel i processen.

De försöker ” testa ” dig genom att säga väldigt vagt ” så får vi se över det här med lönen” för att se ifall du blir osäker och liknande.

Det är djupt oprofessionellt men det gäller att svara kort att löneintervallet som satts från början är det som intresserar dig för att fortsätta i processen.

Det gäller att vara noga sen att följa upp under processens gång, att löneintervallet är det som är överenskommet från början.

Här ska man ha lite fingertoppskänsla, du kan fråga det en gång till om du talar med rekryteraren och sen om du intervjuar med bolaget fråga det på lämpligt tillfälle - typ slutet av intervjun.

Dock har jag råkat ut för att rekryterarna själva inte har kapaciteten att skriva en adekvat rollbeskrivning eller kunna förmedla det - de förstår sig inte på det helt enkelt tekniskt krävande roller.

Så det kan hända, att när du väl har en intervju med bolaget så är rollen och dina arbetssysslor totalt olikt från det du hade i intervju diskussioner med rekryterare.

Oftast har de bortförklaringar till detta
” det är första gången vi jobbar med bolaget ”

Dock är det en varningsflagga om bolaget säger detta, på ett ursäktande sätt, då det signalerar att de inte förstår hur de framhävs av rekryteraren.

Det gäller också att vara vänlig men bestämd med att inte bli indragen i flera rundor av intervjuer, från det som kommunicerats från processens början.

Även kortare samtal med rekryteraren på telefon för att stämma som kan ligga på 20-40 minuter utöver en formell intervju med rekryteraren tar upp väldigt mycket av din tid.

Har du flertalet av dessa 20-40 minuters samtal på telefon, utöver formella intervjuer, ska du ifrågasätta seriositeten i processen..

Det är djupt energikrävande att sitta ibland med rekryterare som försöker penetrationstesta ditt CV genom att leta fel på det.

Det bör ta max 2-3 intervjuer med bakgrundskontroll innan de bestämmer sig ifall de ger dig ett anställningserbjudande.

Bjuder de på mer intervjuer eller att bolaget vill träffa dig fler gånger än som kommunicerats från början bör du vänligen men bestämt tacka nej.

Det signalerar att du värderar din tid och har respekt för dig själv.

Va dessutom väldigt försiktig när det är ett mycket snabbt momentum i processen där man ivrigt bokar in möten och där intervjuande chef vid bolaget snabbt säger att de vill träffa dig en gång till (när du inte ens frågat om du går vidare på slutet av intervjun).

Det här snabba momentumet, kan orsaka fartblindhet, och ifall en chef är väldigt snabb på att vilja gå vidare med dig (när du inte ens tagit initiativet till att fråga hur du ligger till i processen) så ska du ifrågasätta den chefens kvaliteér.

Lika snabbt som han bestämde sig, lika snabbt kan du falla bort. Så snabbt ska det inte gå.

Därutöver finns det branscher där de större bolagen har bra kandidater, men headhunters för små okända bolag försöker sig göra kända och erbjuda en signifikant högre lön då man vill plocka dessa.

Tror det är bransch-specifikt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in