• 5
  • 6
2024-05-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Som jag skrev i rubriken: "Fåglarna, var är dom? Tyst vår." Precis som i boken av Rachel Carson.
Det brukar kvittra här, i varje buske vid den här tiden på året.
Göken brukar ropa hela dagarna.
Gladan brukar segla över var och varannan dag.
Koltrastarna brukar hoppa omkring i gräsmattan och lyssna efter maskar.
Tranorna brukar ropa (och svara), och man brukar se tranpar stå på någon åker lite var stans.
Backspeglarna på bilen eller motorcykeln brukar ha fågelskit. Och trädgårdsmöblerna. Men inte i år.
Är det något som hänt? Är det någon annan som märkt? (södra Småland)

Din hörsel måste blivit sjukt dålig på äldre dar.

Här härjar fåglarna som aldrig förr...
Citera
2024-05-24, 09:53
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Skönt att livet ändå finns. Men just nu saknar jag dem.
Jag hörde tranorna när de flyttade mot norr, i mars.

Här är rubriken om Lövsångare:
Sveriges vanligaste fågel, lövsångaren, uppvisar en tydlig minskning när ringmärkningen i Sverige för 2023 summerats. De tre senaste åren har antalet märkta lövsångare varit klart lägre än tidigare år. Förra året märktes 13 000 lövsångare, vilket är en halvering jämfört med 2020
Göken kom igår eftermiddag som södergök. Södergök är dödergök.
Citera
2024-05-25, 03:15
Medlem
Hör göken precis nu (söder-, möjligen västergök). Och när jag går ut och tar en cigg typ tre på natten så här års, så är det ett himla liv från fåglar jag inte har koll på.

3 km från city, skapligt stor stad.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-25 kl. 03:18.
Citera
2024-05-25, 04:08
Medlem
-Andreas-s avatar
Tycker de gapar o skriker som vanligt i Götaland.
Citera
2024-05-25, 04:34
Medlem
Här kvittras det på som vanligt, men ja. Koltrast och sädesärla saknas på tomten, vi har dock fått ett kråkpar och gransångaren är ovanligt nära i år. Göken hörde vi i går, östergök.

Något färre svanar också men de vidriga skarvarna är i år ovanligt tidiga. De brukar komma i augusti, men redan i början av maj kom de i år och förstörde viken här.
Citera
2024-05-25, 06:25
Medlem
oiiihs avatar
en o anna pippi har det varit,,men dom slutar ganska snabbt,när dom väl har börjat,,,,,,,,,,,,,,,,troligtvis är det "test off new device,",,,,,,,regeringens--viss utvalda-- leker ju med högfrekvent ljud-krigsföring och troligtvis annan skit..............
Citera
2024-05-25, 11:22
Medlem
Ja, en hel del fåglar i år. Man lever upp varje vår när man ser spoven, tofsvipan, sädesärlan, tranorna, göken....sen kan man inte låta bli att tänka på om det blir någon förändring i framtiden på grund av klimatet. Vilka arter kan häcka i framtiden och komma tillbaka på våren? Kanariefågel? Ibis?
Citera
2024-06-06, 04:21
Medlem
Pungsvings avatar
Fåglarna samlar ork inför den rekordvarma sommaren som kommer. Det blåser knappt och djuren har ångest.
Citera
2025-01-17, 08:38
Medlem
Ördögs avatar
Fåglarnas försvinnande märks tydligt, inte minst vid fågelstationerna. Men det handlar ju om "naturliga avvikelser" ...

https://www.natursidan.se/nyheter/fa...lig-statistik/
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in