Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-26, 00:14
  #1
Medlem
Vet inte om tråden är i rätt forum men jag provar eftersom jag har en försvarsfråga.

Det pågår ett arbete med kablar nära där jag bor, i stovkholm. De har grävt upp trottoaren och arbetar med elkablar och fiberkablar som går där. Samma projekt arvetar även med kablar i en stor transformatorstation och drar kablar till ett större bygge i närheten.

Det är i sig inget konstigt men jag gick förbi en av deras skåpbilar märkt med loggan från ett stort känt byggföretag som elektrikerna åkte med såg jag en stor rysk flagga på väggen bakom sätena och en rysk vimpel i backspegeln.

Givet det nuvarande läget känns det olustigt att en person med lojalitet till ett land som hotar sverige i tid och otid vars underättelsetjänster är ökända för att agera i andra länder får jobba med vår infrastruktur och har tillgång till känsliga utrymmen och kompetens att förstöra eller slå ut elnätet och andra viktiga funktioner.

Bör jag agera på nåt vis? Ringa företaget eller polisen kanske?

Vad tror ni som gillar försvarsfrågor?
Citera
2024-05-26, 01:08
  #2
Medlem
HRTs avatar
Om detta är sant och inte en trollning
Gå förbi där igen, ta bildbevis och kontakta företaget eller skicka ett mail med dina frågor och bildbevis till SÄPO
Troligen är detta Svenskar dvs kollaboratörer i händelse av krig, och vi vet att de är kräk som hjälper fienden så det är bra o veta vem de är.
Citera
2024-05-26, 01:11
  #3
Medlem
maktspels avatar
Tipsa Säpo om du är orolig.
https://tips.sakerhetspolisen.se/tips/form

Jag tycker det vore konstigt om undercover ryska agenter körde omkring med synlig rysk flagga. När försvaret hade övning i byn jag bodde som barn minns jag att de på en bandvagn hade hängt en sovjetisk flagga (detta var under Kalla kriget)
Citera
2024-05-26, 10:02
  #4
Medlem
8xxSeriess avatar
Bra observation av TS. Knäpp några bilder och skicka till

Tipslinjen
mrs-sakerhetstjanst@mil.se

sms/mms
070-90 32 94 851
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in