Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta är spekulativt och du vet inte att det är så. Om det varit sant att det har att göra med att de inte har penis, varför har män och kvinnor inte samma kompetensprofil när det gäller exempelvis schack?
Hur kommer penis in i den ekvationen?

Och varför skulle det vara på ett annat sätt? Det är väl i så fall spekulationer, det med.

Vad har schack med saken att göra?
Citera
2024-06-02, 13:35
Medlem
Sociala medier där vanliga tjejer viker ut sig och visar hur fittig attityd dom har.
Samt män som Andrew tate som exposat kvinnor och inte är rädd att säga vad han tycker.

För 30 år sedan var Pamela anderson drömkvinnan för många män, idag ses väl en sådan kvinna som en hora och lös av allt fler män.

Har väl knappt funnits förut att män snackat om hur kvinnor egentligen är utan det är nåt man får lära sig helt själv genom dåliga relationer och kvinnor som dissat en.
Citera
2024-06-02, 13:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och varför skulle det vara på ett annat sätt? Det är väl i så fall spekulationer, det med.

Det är på ett annat sätt. Vi kan strunta i schack, här är ett mer lokalt fenomen:

https://www.ifau.se/Press/Pressmedde...ogskoleprovet/

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ma...0-0ca4cd70b239

https://fof.se/artikel/kvinnor-har-h...ogskoleprovet/

Någonting får detta att ske, och det är ett återkommande mönster. Jag tog schack som exempel för att visa att, av någon anledning (vi kan diskutera den där med), så presterar män högre än kvinnor även i grenar där fysisk styrka inte är huvudfaktorn.

Högskoleprovet rättas för övrigt anonymt. Är du beredd att tänka att det är mer än bara penis som skiljer nu? Är du beredd att tänka att det jag ser i ex. könskvoteringar kan vara en fasett vad det jag pratar om här? Om inte, vad skulle kunna övertyga dig att tänka annorlunda?
Citera
2024-06-02, 13:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Har väl knappt funnits förut att män snackat om hur kvinnor egentligen är utan det är nåt man får lära sig helt själv genom dåliga relationer och kvinnor som dissat en.

Jag vet inte, konversationen har i alla fall kommit upp till ytan på något vis. Det är mycket i dynamiken mellan könen som ändrats de sista 100 år, förmodligen mer än de 10.000 åren dessförinnan.
Citera
2024-06-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Sociala medier där vanliga tjejer viker ut sig och visar hur fittig attityd dom har.
Samt män som Andrew tate som exposat kvinnor och inte är rädd att säga vad han tycker.

För 30 år sedan var Pamela anderson drömkvinnan för många män, idag ses väl en sådan kvinna som en hora och lös av allt fler män.

Dålig relation kan bero på både en själv och ens partner.

Att man blir dissad kan bero på en själv.

Men du kanske ser dig själv som perfekt och felfri? Någon som alla kvinnor borde säga ja till och som aldrig gör fel i relationer?

Det är i så fall snarare ditt själuppblåsta ego som är problemet. Inte kvinnorna.
Citera
2024-06-02, 14:13
Medlem
Citat:
Det är på ett annat sätt. Vi kan strunta i schack, här är ett mer lokalt fenomen:

https://www.ifau.se/Press/Pressmedde...ogskoleprovet/

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ma...0-0ca4cd70b239

https://fof.se/artikel/kvinnor-har-h...ogskoleprovet/

Någonting får detta att ske, och det är ett återkommande mönster. Jag tog schack som exempel för att visa att, av någon anledning (vi kan diskutera den där med), så presterar män högre än kvinnor även i grenar där fysisk styrka inte är huvudfaktorn.

Högskoleprovet rättas för övrigt anonymt. Är du beredd att tänka att det är mer än bara penis som skiljer nu? Är du beredd att tänka att det jag ser i ex. könskvoteringar kan vara en fasett vad det jag pratar om här? Om inte, vad skulle kunna övertyga dig att tänka annorlunda?

Och? De kvinnor som vill ingå i styrelser kan ju vara de få kvinnor som faktiskt är bra på schack, har 2.0 på högskoleprovet, är bäst lämpade för styrelsejobbet. Men som blir omsprungen av mindre kompetenta män som är sämre i schack, har 1.6 på högskoleprovet osv. Men männen har kuk. Och får därav jobbet. Kan du förstå att det kan reta upp en duktigt kompetent kvinna?

Men du väljer hellre att tro att det är en medioker kompetent kvinna med 0.9 på högskoleprovet som vill kämpa sig in i styrelsetoppen framför mer kompetenta män.

Varför vill du hellre tro att det är så? Kvinnan med 0.9 på högskoleprovet, kommer inte ens komma in i utbildningar eller yrken där hon kan bli aktuell för styrelsejobb.

Männen som vill in istyrelsetoppen tävlar alltså mot minst lika kompetenta kvinnor. Och där ska givetvis vare sig fittan eller kuken avgöra vem som får uppdraget. Utan kompetensen ska få avgöra.

Men om 2.0 kvinnan blir omsprungen av 1.6 mannen, pga. Att han har kuk, så kan man ju förstå att hon vill ha till könskvotering. Inte för att hon har sämre kompetens (hon har ju bättre) utanför att hon ens ska ha en chans trots att hon har fitta.
Citera
2024-06-02, 14:52
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Och? De kvinnor som vill ingå i styrelser kan ju vara de få kvinnor som faktiskt är bra på schack, har 2.0 på högskoleprovet, är bäst lämpade för styrelsejobbet.

Det här är ett löst antagande. Backa upp det med något som talar för det.

Citat:
Men som blir omsprungen av mindre kompetenta män som är sämre i schack, har 1.6 på högskoleprovet osv. Men männen har kuk. Och får därav jobbet. Kan du förstå att det kan reta upp en duktigt kompetent kvinna?

Ja, visst kan jag förstå det. Det har hänt mig många gånger i livet också, att mindre kompetenta män sprungit förbi mig. Så blir det ibland, men visst är det frustrerande.

Citat:
Men du väljer hellre att tro att det är en medioker kompetent kvinna med 0.9 på högskoleprovet som vill kämpa sig in i styrelsetoppen framför mer kompetenta män.

Jag har aldrig trott det.

Citat:
Varför vill du hellre tro att det är så? Kvinnan med 0.9 på högskoleprovet, kommer inte ens komma in i utbildningar eller yrken där hon kan bli aktuell för styrelsejobb.

Jag tänker att du kanske inte har erfarenhet nog av diskussioner för att diskutera med mig. Det är frustrerande att du får för dig att jag gör massa antaganden som jag inte gör.

Citat:
Männen som vill in istyrelsetoppen tävlar alltså mot minst lika kompetenta kvinnor. Och där ska givetvis vare sig fittan eller kuken avgöra vem som får uppdraget. Utan kompetensen ska få avgöra.

Lägg ner det vulgära språkbruket, det blir bara barnsligt.

Hur vet du att de tävlar mot lika många och lika komepetenta kvinnor?
Citera
2024-06-02, 14:57
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Allt detta bara för att tjejer väljer björn! Jag kan förstås tycka att män är jättebarn som vara vill dricka coca cola och spela tv-spel, uppenbarligen sitter du en del på typ Tik-Tok och det är faktiskt inte jättesexigt. För mig. Nå. Vad tror du att det kan bero på att man väljer björn framför främmande man?

Jag hade nog skitit knäck av båda delarna, men jag väljer björn då jag av erfarenhet vet att den ogärna skadar mig. En ensam man i skogen är uppenbarligen lite knasig och ute på något fuffens, det är absolut lite tråkigt att vi tänker så (det finns säkert trevliga skogskillar) men där vill man la fan inte chansa alltså. Är det jättesvårt att greppa att det faktiskt kan kännas på det viset?

Hatar man kvinnor och vägrar möta andra tankesätt än det man kallar ”manligt” - helt förståeligt, dömer ej - så finns det ju MASSVIS av communityn och bastuklubbar där just män sätter på män och suger av män och pratar med andra män och inget annat. Varför inte vända denna känsla till något romantiskt, erotiskt, om främmande män i skogen är något du vill vårda och tycker är sexigt så varför inte?

Stort lycka till TS, det finns en värld därute som bara väntar på dig! Skit i brudarna!
Vilken tråkig och barnslig ton du har. Varför försöker du förminska och förvränga hans TS, till något homosexuellt?

Du borde kanske jobba med din syn på män (och bögar) om du nu hellre möter ett främmande rovdjur framför en medmänniska ensam ute i skogen.
Citera
2024-06-02, 15:06
Medlem
Citat:
Det här är ett löst antagande. Backa upp det med något som talar för det.

Ja, visst kan jag förstå det. Det har hänt mig många gånger i livet också, att mindre kompetenta män sprungit förbi mig. Så blir det ibland, men visst är det frustrerande.

Jag har aldrig trott det.

Jag tänker att du kanske inte har erfarenhet nog av diskussioner för att diskutera med mig. Det är frustrerande att du får för dig att jag gör massa antaganden som jag inte gör.

Lägg ner det vulgära språkbruket, det blir bara barnsligt.

Hur vet du att de tävlar mot lika många och lika komepetenta kvinnor?

En person som är på väg in i styrelsetoppen, har antingen kontakter och viss kompetens eller hög kompetens, annars hade den aldrig hamnat där... Så, det är givetvis de mest merite6rade männen och de mest meriterade kvinnorna som tävlar mot varandra där uppe i toppen. Medan vi vanliga dödliga män och kvinnor, tar vanliga kneg.

Om kvinnor i toppen märker att sämre kompetenta män får gå före, för att de har penis, så kommer de högt kompetenta kvinnorna vilja ha till könskvotering för att kunna få använda sin höga kompetens, trots att de har vagina.

Det hela handlar om enkel logik, helt enkelt.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-06-02 kl. 15:10.
Citera
2024-06-02, 15:11
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
En person som är på väg in i styrelsetoppen, har antingen kontakter och viss kompetens eller hög kompetens, annars hade den aldrig hamnat där... Så, det är givetvis de mest merite6rade männen och de mest meriterade kvinnorna som tävlar mot varandra där uppe i toppen. Medan vi vanliga dödliga män och kvinnor, tar vanliga kneg.

Jag har alltså själv haft ett antal styrelseuppdrag i mer eller mindre prominenta företag, så jag vet hur den processen fungerar. Du spekulerar återigen, men du har inte nödvändigtvis fel denna gången, fast jag är inte säker på att det är just meriter. Det som är intressant är varför, om det nu är män i styrelser som diskriminerar kvinnor, kvinnorna inte bara kan starta egna, framgångsrika företag och skapa styrelser med fler kvinnor i. Varför måste de inkvoteras i mansgrisarnas styrelser?

Du kommer inte riktigt åt frågeställningarna vi diskuterar, utan du spekulerar hejvilt och drar långtgående slutsatser om något du inte har kunskap om, och det blir så otroligt svårt att diskutera då. Om du redan har bestämt dig för att män och kvinnor alltid är lika kompetenta i snitt så finns ju ingen diskussion att ha.
Citera
2024-06-02, 15:22
Medlem
Citat:
Jag har alltså själv haft ett antal styrelseuppdrag i mer eller mindre prominenta företag, så jag vet hur den processen fungerar. Du spekulerar återigen, men du har inte nödvändigtvis fel denna gången, fast jag är inte säker på att det är just meriter. Det som är intressant är varför, om det nu är män i styrelser som diskriminerar kvinnor, kvinnorna inte bara kan starta egna, framgångsrika företag och skapa styrelser med fler kvinnor i. Varför måste de inkvoteras i mansgrisarnas styrelser?

Du kommer inte riktigt åt frågeställningarna vi diskuterar, utan du spekulerar hejvilt och drar långtgående slutsatser om något du inte har kunskap om, och det blir så otroligt svårt att diskutera då. Om du redan har bestämt dig för att män och kvinnor alltid är lika kompetenta i snitt så finns ju ingen diskussion att ha.

Det är snarare så att jag räknar iskallt med att folk har jobb, de är kompetenta nog att behärska.

Så är en kvinna i en position där hon skulle kunna klättra till styrelsetopp, så har hon kompetens för detta. Annars hade hon ju avskedats pga. Inkompetens. Inte sant?

Och är hon kompetent nog för ledande position i styrelsen, men ändå blir nekad pga. Att hon har vagina, så förstår jag att hon vill se könskvotering. Kompetensen har hon ju redan. Men fel kön.

Varför frågar du bara det om kvinnor som vill upp i höga positioner? Du kan då likaväl ställa frågan till män spm vill upp i höga positioner "varför startar ni inte eget"?
Citera
2024-06-02, 15:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Så är en kvinna i en position där hon skulle kunna klättra till styrelsetopp, så har hon kompetens för detta. Annars hade hon ju avskedats pga. Inkompetens. Inte sant?

Nej, detta stämmer inte, googla Peter Principle. Återigen, du kan för lite för att diskutera detta.

Citat:
Och är hon kompetent nog för ledande position i styrelsen, men ändå blir nekad pga. Att hon har vagina, så förstår jag att hon vill se könskvotering. Kompetensen har hon ju redan. Men fel kön.

Jag orkar inte detta barnsliga snacket om att någon blir nekad pga att hon har vagina. Har du jobb över huvud taget?

Citat:
Varför frågar du bara det om kvinnor som vill upp i höga positioner? Du kan då likaväl ställa frågan till män spm vill upp i höga positioner "varför startar ni inte eget"?

Därför att dessa inte försöker kvotera in sig någonstans...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in