Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 08:51
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutty-butty
Antingen är du 15 eller så har du EIPS. Sök vård.

Edit: Ok, det där kom ur frustration om något orelaterat.

Nihilism är något man mestadels själv måste ta sig ur. Medicinerna planar ofta ut måendet. Att hitta en anledning till att leva och för att ta sig ur meningslösheten är något man aktivt behöver arbeta på. Sen vad andra gör kan du inte påverka, utan det är i slutändan du som bär ansvaret för ditt liv.

På vilket sätt hjälper det att ta mediciner, när precis allt han skriver där är sant. Möjligen skulle han ta någon drog som ger eufori.
Citera
2024-05-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
På vilket sätt hjälper det att ta mediciner, när precis allt han skriver där är sant. Möjligen skulle han ta någon drog som ger eufori.

Läs det jag skrev igen. Jag har aldrig förespråkat att han ska ta mediciner för att bli kvitt sin nihilism.
Citera
2024-05-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Gjort vårat bästa? Du menar väl gör vårat bästa?

Nej, gjort.
Jag ville gärna ”rädda världen” under en period, men insåg sen att världen inte är redo för att bli räddad.

Varje individ behöver komma till insikt självständigt.
Så du kan upplysa om din verklighet, men om de samtidigt befinner sig i en annan ”verklighet” så kommer de inte lyssna på dig.

Lite som att barn behöver växa upp och göra sina egna misstag i livet, innan det går in vad man alltid har försökt berätta för dem.
Citera
2024-05-28, 09:20
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahaloj
Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?

Låt dom få behålla sin världsbild.

Alla har inte lyxen att fundera huvudet i bitar över saker som ändå inte går att rucka det minsta. Världen sköter sig självt

Är inte själv det minsta religiös,men den här "sinnesrobönen" är inte så dum :

Citat:
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Sedan kan man ju byta ut ordet Gud , mot spagettimonstret eller vad man nu vill.
Citera
2024-05-28, 09:40
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Du är ju en av forumets livslögnare också.

Det är i princip ingen som är lycklig. Man kan må drägligt med utmärkt hälsa och bra ekonomi men mer än så är det inte. Livet är något som egentligen inte alls borde finnas och "samhället" är skamhället, en skamlig charad.

Wow, du måste vara kul på fester

Lycka är inte ett konstant tillstånd, utan något som uppstår under studier eller perioder i livet. Det kan vara något enkelt, som att sitta och skratta med vänner, eller något större, som att hålla i sitt nyfödda barn för första gången. Man kan vara lycklig under en längre tid eller bara för några ögonblick, och känslan är bara ens egen (även om flera personer förstås kan vara lyckliga samtidigt tillsammans). Sen kan man genomgå perioder där det mesta i livet flyter på, och det kan nog också beskrivas som lycka även om det nog snarare handlar om en allmän positiv sinnesstämning som kommer sig av att inget direkt jobbigt händer.

Det är förstås väldigt illa om man helt saknar förmågan att känna lycka, men det måste vara ännu värre om man tror att lyckan är en illusion som kräver att den som känner lycka måste undertrycka eller förtränga allt som är dåligt i världen. Om man är i den situationen (oavsett om man kallar sig ”nihilist” eller deprimerad) så bör man nog ta sig en rejäl funderare över de val man har gjort i livet.

För livet är fullt av val, och om de val man har gjort i livet har lett till att man har en ensam och bitter tillvaro, där man känner att man måste ifrågasätta lyckan som koncept, då behöver man börja göra andra val rätt snabbt. Se Seinfeldavsnittet ”the opposite” för inspiration.
Citera
2024-05-28, 10:03
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Instämmer i mycket av vad du skriver. Känner själv att jag på sistone har ”vaknat” och insett att världen är förljugen i betydligt fler aspekter än vad jag tidigare hade kunnat ana.

Man kan tyvärr inte påverka andra människor mer än att upplysa dem om vad man själv ser, och hoppas på det bästa, alt att enbart umgås med likasinnade. De flesta är dock inte förmögna att se agendor och samband, utan lallar glatt på; vaccinerar sig, knaprar psykofarmaka, äter usel mat med diverse tillsatser, använder solskydd med hormonstörande ämnen, tycker att abort är toppen, identifierar sig en med en av samtidens trendiga diagnoser, lallar på i ekorrhjulet, tycker att HBTQI är representativt för en helt befolkning, slänger med klyschor och floskler, lever enligt ett narrativ där man som vuxen måste uppfylla en viss konsensus inom olika frågor istället för att gå sin egen väg m.m.

Jag lever själv i en vad jag betraktar som sund och varaktig relation. Den är olik många andras – bygger inte på kroppsliga behov primärt, utan på intellektuell och själslig samvaro (där sex också ingår men inte utgör den huvudsakliga delen i vårt förhållande, för att – som så ofta förr – ta slut när passionen minskar).

Religion behöver inte nödvändigtvis vara piss och skit då det inom en sådan världsåskådning kan ingå att acceptera sitt öde, känna tacksamhet, försöka uppnå sinnesfrid med meditation o.s.v. Som medierna framställer religion kan jag dock förstå din ståndpunkt då vi dagligen matas med elände om vad de stora världsreligionerna ställer till med just i religionens namn.

Den västerländska livsstilen är dock inte alltid att eftersträva i mitt tycke, med massproduktion av eländiga varor och tjänster, ytlig social media (som du själv fördömer), meningslösa statusmarkörer, supa och knulla runt och leva rövare, diagnostisera 15 % av befolkningen med diverse åkommor istället för att se individer med styrkor och svagheter, och andra knepiga företeelser som tillhör vår värld av idag.

”Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?”

Jo, man försöker leva sitt eget liv och hitta sin egen plats i denna förvirrade, konstlade och många gånger förljugna värld. Umgås med egna eller andras barn om det är nåt som ligger i ens intresse, vara i naturen eller ägna sig åt någon hobby, försöker uppnå en bra balans i hälsa med sunt förhållande mellan träning och mat – d.v.s. de gamla hederliga tipsen på hur man skapar sig en meningsfull tillvaro. Så kan man skräddarsy detta utifrån vad man själv finner intressant utifrån just sina egna förutsättningar, men som princip inte fly med hjälp av substanser eller haka upp sig på fasader, är mitt tips. Nån annan får gärna fylla på med mer.
Citera
2024-05-28, 10:06
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Wow, du måste vara kul på fester

Lycka är inte ett konstant tillstånd, utan något som uppstår under studier eller perioder i livet. Det kan vara något enkelt, som att sitta och skratta med vänner, eller något större, som att hålla i sitt nyfödda barn för första gången. Man kan vara lycklig under en längre tid eller bara för några ögonblick, och känslan är bara ens egen (även om flera personer förstås kan vara lyckliga samtidigt tillsammans). Sen kan man genomgå perioder där det mesta i livet flyter på, och det kan nog också beskrivas som lycka även om det nog snarare handlar om en allmän positiv sinnesstämning som kommer sig av att inget direkt jobbigt händer.

Det är förstås väldigt illa om man helt saknar förmågan att känna lycka, men det måste vara ännu värre om man tror att lyckan är en illusion som kräver att den som känner lycka måste undertrycka eller förtränga allt som är dåligt i världen. Om man är i den situationen (oavsett om man kallar sig ”nihilist” eller deprimerad) så bör man nog ta sig en rejäl funderare över de val man har gjort i livet.

För livet är fullt av val, och om de val man har gjort i livet har lett till att man har en ensam och bitter tillvaro, där man känner att man måste ifrågasätta lyckan som koncept, då behöver man börja göra andra val rätt snabbt. Se Seinfeldavsnittet ”the opposite” för inspiration.

Ingen ärlig person med åtminstone genomsnittlig intelligens tror på allvar att det finns lycka.

De mest kända pessimisterna i världen var övre medelklass eller överklass, Schopenhauer var son till en rik köpman och senator i Danzig, Leopardi var greve och språkgeni, Zapffe var en av Norges främsta jurister någonsin och en framstående bergsbestigare, Salomo var kung av Israel etc. Ditt snack om bitterhet över egna tillkortakommanden är alltså bara en av de vanliga optimistiska lögnerna.

Personligen var jag i min tidiga barndom frisk och ganska bortskämd men insåg ändå redan som 3-åring att livet var meningslöst.
Citera
2024-05-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerStiefelknecht
Instämmer i mycket av vad du skriver. Känner själv att jag på sistone har ”vaknat” och insett att världen är förljugen i betydligt fler aspekter än vad jag tidigare hade kunnat ana.

Man kan tyvärr inte påverka andra människor mer än att upplysa dem om vad man själv ser, och hoppas på det bästa, alt att enbart umgås med likasinnade. De flesta är dock inte förmögna att se agendor och samband, utan lallar glatt på; vaccinerar sig, knaprar psykofarmaka, äter usel mat med diverse tillsatser, använder solskydd med hormonstörande ämnen, tycker att abort är toppen, identifierar sig en med en av samtidens trendiga diagnoser, lallar på i ekorrhjulet, tycker att HBTQI är representativt för en helt befolkning, slänger med klyschor och floskler, lever enligt ett narrativ där man som vuxen måste uppfylla en viss konsensus inom olika frågor istället för att gå sin egen väg m.m.

Jag lever själv i en vad jag betraktar som sund och varaktig relation. Den är olik många andras – bygger inte på kroppsliga behov primärt, utan på intellektuell och själslig samvaro (där sex också ingår men inte utgör den huvudsakliga delen i vårt förhållande, för att – som så ofta förr – ta slut när passionen minskar).

Religion behöver inte nödvändigtvis vara piss och skit då det inom en sådan världsåskådning kan ingå att acceptera sitt öde, känna tacksamhet, försöka uppnå sinnesfrid med meditation o.s.v. Som medierna framställer religion kan jag dock förstå din ståndpunkt då vi dagligen matas med elände om vad de stora världsreligionerna ställer till med just i religionens namn.

Den västerländska livsstilen är dock inte alltid att eftersträva i mitt tycke, med massproduktion av eländiga varor och tjänster, ytlig social media (som du själv fördömer), meningslösa statusmarkörer, supa och knulla runt och leva rövare, diagnostisera 15 % av befolkningen med diverse åkommor istället för att se individer med styrkor och svagheter, och andra knepiga företeelser som tillhör vår värld av idag.

”Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?”

Jo, man försöker leva sitt eget liv och hitta sin egen plats i denna förvirrade, konstlade och många gånger förljugna värld. Umgås med egna eller andras barn om det är nåt som ligger i ens intresse, vara i naturen eller ägna sig åt någon hobby, försöker uppnå en bra balans i hälsa med sunt förhållande mellan träning och mat – d.v.s. de gamla hederliga tipsen på hur man skapar sig en meningsfull tillvaro. Så kan man skräddarsy detta utifrån vad man själv finner intressant utifrån just sina egna förutsättningar, men som princip inte fly med hjälp av substanser eller haka upp sig på fasader, är mitt tips. Nån annan får gärna fylla på med mer.
Bra skrivet, även att bry sig om andra och hjälpa till ifall någon människa eller något djur behöver hjälp får mig att hitta mening.

Det kräver dock väldigt mycket av en att investera i äkta känslor. Det är ingen enkel väg men jag tror den betalar sig i längden.
Citera
2024-05-28, 10:12
Medlem
HBTKuks avatar
Det kan lika väl vara en vanföreställning att du "genomskådat" allt och väljer att tolka det som negativa påverkanskampanjer. Jag antar att du är ett geni utan motstycke som i en handvändning bedömer och genomskådar precis allt på ett sätt som andra dödliga inte klarar.

Jag tror att du överskattar din egen förmåga och klarsynthet. Men det tror förstås inte du - du har säkert redan genomskådat mitt resonemang.
Citera
2024-05-28, 10:22
Medlem
Don’t hate the player… and not the game either

Du har ju totalt handikappat dig själv med denna pessimism. Bravo.

Sluta kolla idioter på youtube som tror att de kan nåt. De tjänade ju för fan också bara på dig, för dem var du bara 50 öre reklamintäkter. De struntar i om du blir ett negativt rövhål som bara sitter hemma och gnäller medan du tappar motivation, vänner, och tid.

Vem har ens sagt att du behöver förlita dig på vänner? Gör något som gör dig lycklig. Tillverka möbler. Skaffa en hund. Eller hatar du hundar för att de enbart vill ha mat eller nåt annat fånigt skit?

Du kan väl i alla fall hålla med om att det är bättre att du är fejklycklig med livet än att du ska sitta hemma som någon misslyckad soffpotatis för att du försöker finna någon slags trygghet i att allt ändå är meningslöst.

I slutändan så är det vad det handlar om, du är lat och behöver en spark i arslet för att hitta motivation. Du tror att du hittat den perfekta ursäkten för att sitta hemma och spela CoD och runka. Skärpning för fan.
Citera
2024-05-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahaloj
Politik är teater och folks känslor utan logik. Fri konkurrens är inbördeskrig. Medier är diverse agendor och propagandor. Relationer är kaos som väntar på att explodera eller ta slut och som inte hade börjat om behov från motparten inte hade funnits.
Karriärister är narcissism och ego. Mycket är lögn, väldigt lite är sanning. Nästan all vänskap är bara när folk behöver en.
Dejting är scam. Vård är vinstintressen. Mediciner hjälper inte. Inget vet något särskilt. Fri vilja existerar varken i hjärnan eller i universum om spacetime ens någonsin fanns. Gudar finns inte och religioner är myter byggda på sociala behov.
Semestrar är luftslott och drömmar byggda på kameravinklar, retuscherade foton och berättelser. Försäljare vill ha ens tid för att vinna pengar. Facebook och Instagram är bröd och skådespel för status och framgång.

Vad gör man när man ser igenom allt och alla och när de "blinddöva" som fortfarande "tror" på sina alla sagor dessutom inte förstår vad man säger?

Bege dig ut i naturen och lämna civilisationen för en stund. Kontemplera över vem du är och vad du vill i skogens tystnad. Meditera eller titta på fåglarna, vattnet eller vad som helst. Gör det som känns bäst för dig. Se dock till att lämna mobilen hemma. I naturen kan du återfå din livskraft och levnadsglädje.
Citera
2024-05-28, 10:30
Medlem
Citat:
Har man för lite serotonin tillgängligt i synapsklyftorna tänker man som TS gör. Alla deprimerade människor tror att de är extremt klarsynta och har genomskådat allt, allt är fult och meningslöst, människor är onda och egoistiska. Kärlek är lögn, all mellanmänsklig kontakt är transaktionell osv.

Mjältsjuka kallades tillståndet förr. Finns som bekant en känd gammal dikt av Tegnér som beskriver det väl: https://runeberg.org/tegner/061.html

TS, jag beklagar att du är drabbad av depression. Verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in