2024-06-06, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det hr var nog fr svrt fr dig.

Gud r ondlig och r nrvarande verallt i universum hela tiden.
Det gr inte att skulptera eller mla en bild som visar Guds nrvaro i hela universum.

Det r nog lttare i s fall att avbilda hela universum, n att visualisera hur Gud skulle se ut p bild.

Det r bara sm begrnsade varelser och freml dom mnniskor kan avbilda och deklarera dom som en gudabild.

Jesus var en mnniska begrnsad till en kropp, en tid och en plats, drfr gr han att avbilda, meeen allts var Jesus inte den Gud som Psaltaren 139 berttar om som r nrvarande verallt.
Att beskriva den kristna Guden som elak, ond och fasansfull r en kontroversiell sikt som mnga skulle motstta sig.

I kristendomen betraktas Gud vanligtvis som en krleksfull och barmhrtig varelse, som lskar alla sina skapelser och strvar efter att ge dem vgledning och frlsning. Men en del kritiker har frskt ge en annan bild av Gud, och hvdat att Gud i sjlva verket r hmndlysten, straffande och orttvis.

De pekar p bibliska berttelser dr Gud straffar mnniskor fr deras synder genom hrda domar och frdelse. De ppekar ocks att Gud tillter lidande och tragedier att drabba oskyldiga, vilket kan tolkas som grymhet och brist p medlidande.

En del ser ocks Guds krav p absolut lydnad och tro som tyrannisk och orealistisk, och menar att det skapar en knsla av fruktan och tvng snarare n krlek och tillit.

Sammanfattningsvis kan man sga att det finns de som tolkar Gud inom kristendomen som elak, ond och fasansfull, men det r en sikt som starkt ifrgastts och utmanas av mnga troende och teologer. Kristna hller fast vid tron att Gud r krleksfull och ndig, och att det r den tolkningen som ger liv och hopp t mnga mnniskor runt om i vrlden.
Citera
2024-06-06, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Finns det ngon form av logik i dina pstenden hr?
Varfr skulle det vara vrre att karva en staty av en korsfst man och se till den n att enbart tnka p Jesus som en man?
Det r ju samma sak i mina gon.
Att gra en staty r symbolisk betydelse av att tnka sig Gud som en man.
Eller som Romarbrevet sger.
Trots att de knde till Gud prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan de frblindades av sina falska frestllningar s att mrkret snkte sig ver deras ofrstndiga hjrtan. 22 De pstod att de var visa, men de blev drar 23 och bytte ut den oddlige Gudens hrlighet mot bilder av ddliga mnniskor

Ls bobel, det inte min logik det r Guds.

Har han skapat universoum? tror du att han inte kan komma in i sin egen skaelse nr och hur han vill? Tror att Gud r s maktls att mste flja DIN logik/ Han har redan en plan som du bara fattar om du ;ser bibeln fr frsta till sista sidan.

Jesus r inskriven i frsta sidan, och fortsttar att finnas i bibeln hela gamla tetsamentet.

Gud ser att vi inte kan hjlpa oss sjlva, vilket han redan visste, han vissta att du skullla komma, och sdana som du, som tror att dom kan rdda sig sjlva utan honom. Du r inte frst, och du r inte sist.

Jesus r Gud ondliga barmhrtighet toll dig, som inte frtnar det, Hans val att rdda dig, som inte kan rdda dig sjlv.

Jag har aldrig psttt at MIN logic har skrivit Guds ord. Din logik str mot Guds logik inte min. Du brottas med Gud, inte mig, precis som Josef hjorde. Gud kan gra vad han vill. Han kan vara en brinnande buske om han vill, det r inte du some bestmmer,
Citera
2024-06-06, 15:17
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ls bobel, det inte min logik det r Guds.

Har han skapat universoum? tror du att han inte kan komma in i sin egen skaelse nr och hur han vill? Tror att Gud r s maktls att mste flja DIN logik/ Han har redan en plan som du bara fattar om du ;ser bibeln fr frsta till sista sidan.

Jesus r inskriven i frsta sidan, och fortsttar att finnas i bibeln hela gamla tetsamentet.

Gud ser att vi inte kan hjlpa oss sjlva, vilket han redan visste, han vissta att du skullla komma, och sdana som du, som tror att dom kan rdda sig sjlva utan honom. Du r inte frst, och du r inte sist.

Jesus r Gud ondliga barmhrtighet toll dig, som inte frtnar det, Hans val att rdda dig, som inte kan rdda dig sjlv.

Jag har aldrig psttt at MIN logic har skrivit Guds ord. Din logik str mot Guds logik inte min. Du brottas med Gud, inte mig, precis som Josef hjorde. Gud kan gra vad han vill. Han kan vara en brinnande buske om han vill, det r inte du some bestmmer,
Det str att du mste frst.
Vara redo att ta emot sanningen.
Du kan inte acceptera saker som inte verkar stmma.
Det r att bja knna infr Baal.
Citera
2024-06-06, 15:20
Citat:

Det gr inte att skulptera eller mla en bild som visar Guds nrvaro i hela universum.

Det r nog lttare i s fall att avbilda hela universum, n att visualisera hur Gud skulle se ut p bild.

Det r bara sm begrnsade varelser och freml dom mnniskor kan avbilda och deklarera dom som en gudabild.

Jesus var en mnniska begrnsad till en kropp, en tid och en plats, drfr gr han att avbilda, meeen allts var Jesus inte den Gud som Psaltaren 139 berttar om som r nrvarande verallt.

Det r nog svrare fr dig som fortfarende tror att du kan bestmma vad Gud kan och inte kan. Myscket ltt fr mig, Gud kan gra vad han vill hur han vill, det han har gjort str i bibeln, s det r hans ord du slll mot inte mina, lycka till med din kamp mot Gud, men du kommer frlora. Den dagaen du frlorar din kamp mor Gud s kommer du vara ondligt tacksam atthan lskade en s som du.

Gud har kommit in i sin skapelse s mnga gnger, det STR I BIBELN. Hur har du ftt fr dig att du kan begrnsa honom. Husr skapade han Adam? Hur skapade han Jesus? Hur brottades han med Josef? HUR? Ska du komme med dina sm gr och begrnsa honom, och sen inbilla dig att DU kan attackera ngon som tror p GUD istllet fr dig? Va? Vilken narcisism! Du har misslyckats ven mot mig.

Din kamp mor Guds sanning kan du bara vinna om han vinner, tnk p det.

Varfr debatterar du bibeln nr du inte har lst den? Om du inte har lst brderna Lejonhjrta ska du komma och vara med i en debatt om den ocks? Las den.
Citera
2024-06-06, 15:28
Citat:
Det str att du mste frst.
Vara redo att ta emot sanningen.
Du kan inte acceptera saker som inte verkar stmma.
Det r att bja knna infr Baal.

Sanningen r bibeln. Sanningen r Guds ord. Jesus r sanningen vgen och livet.

Din sanning str mot Guds sanning inte min. Du r den stora frloraren nr du vinner mot Gud. Precis som adam, precis som Kain, precis som lucifer, Du har fri vilja. Din vinst r ven din frlust nr du slss mot Gud och vljer bort hans sanning bara fr att du "logiskt" inte gillar den.

Glm mig, du vet inte vem jag r. Jag r en svettig frtirig gubbe med impotens som sitter i morsans kllare, vad vet du. Du har ingen aning om vem jag r eller varfr du bryr dig om jag hller med dig eller inte.

Bry dig om vad Gud tycker om dig, inte vad jag tycker, ditt liv, ditt tankestt och om ditt hjrta. Det r inte min sanning jag skrivit till dig, det r bibens. Du kan slnga bort den riktiga Guden mot din egen, men du kommar liksom nu, alltid sakna honom.
Citera
2024-06-06, 15:38
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Sanningen r bibeln. Sanningen r Guds ord. Jesus r sanningen vgen och livet.

Din sanning str mot Guds sanning inte min. Du r den stora frloraren nr du vinner mot Gud. Precis som adam, precis som Kain, precis som lucifer, Du har fri vilja. Din vinst r ven din frlust nr du slss mot Gud och vljer bort hans sanning bara fr att du "logiskt" inte gillar den.

Glm mig, du vet inte vem jag r. Jag r en svettig frtirig gubbe med impotens som sitter i morsans kllare, vad vet du. Du har ingen aning om vem jag r eller varfr du bryr dig om jag hller med dig eller inte.

Bry dig om vad Gud tycker om dig, inte vad jag tycker, ditt liv, ditt tankestt och om ditt hjrta. Det r inte min sanning jag skrivit till dig, det r bibens. Du kan slnga bort den riktiga Guden mot din egen, men du kommar liksom nu, alltid sakna honom.
Jag har inget emot bibeln.
Den r perfekt enligt mig
Perfekt och utan ngra motsgelsefulla saker alls.
Den sger att Israel betyder han som slss mot Gud.
Brottas med Gud.
Det r jag det.
Jag r Israel.
Citera
2024-06-06, 15:45
Medlem
Citat:

Gud ser ut som en mnniska det sger t.o.m. den bok du tror p. Han existerar metafysiskt och just drfr r han fr oss inte p en viss plats eller vid en viss tid. En gng i historien behver han vara det dremot. Nr han sedan stigit upp r han fr oss verallt och i all tid. Men hade han aldrig varit hr och gjort det han gjorde skulle ingenting existera, inte ens han.

Ur intet kommer intet inte ens Gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-06 kl. 15:54.
Citera
2024-06-06, 15:50
Citat:
Jag har inget emot bibeln.
Den r perfekt enligt mig
Perfekt och utan ngra motsgelsefulla saker alls.
Den sger att Israel betyder han som slss mot Gud.
Brottas med Gud.
Det r jag det.
Jag r Israel.

En stor myt om kristna r att de frdyrar ikoner eller graverade bilder. Detta r fel. Vi frstr 2 Mos 20. Det stora ordet dr r INTE bild, det r inristad. Vad r sanna bilder vad r falska bilder. Falska bilder r uppenbart falska gudar, men det r ocks pengar status och sex och snt. En bronstjur. Vran egen frstelse. Vran egen logik r avgudadyrkan.....Guds skapelse r hans. Han r sann.

Kristna dyrkar inte ikoner, de tillber bara Gud.

Kristna har inte skapat ngonting, vi har inte skapat en annan Gud, vi har fullt ut accepterat Abrahams och Isaks Gud, hela Tanakh, och Jesus r Guds skapelse inte vr.

Vi dyrkar inte en trbit, vi dyrkar inte lite frg p en tavla. Vi tillber Gud, i fullhet. I hela hans skapelse, och vi vet att Gud skapade Adam, och han skapade Jesus, och han har skrivit vad han kommer att gra hrnst och vi litar p honom.

Sanning utan Jesus r inte sanningens fullhet.

Dyrka ingen avgudabild, men dyrka Gud i sanning i helhet. Jesus r Gud. Sanningen vgen och livet. Han r ljuset.

"Jesus sg deras tro och sa till den lame: ˮMitt barn, dina synder r frltna.ˮ Nu satt dr ngra skriftlrda, och de tnkte i sina hjrtan: ˮVarfr sger han s? Han hdar. Vem kan frlta synder utom Gud?ˮ" - 2 Markusevageliet
Citera
2024-06-06, 15:54
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
En stor myt om kristna r att de frdyrar ikoner eller graverade bilder. Detta r fel. Vi frstr 2 Mos 20. Det stora ordet dr r INTE bild, det r inristad. Vad r sanna bilder vad r falska bilder. Falska bilder r uppenbart falska gudar, men det r ocks pengar status och sex och snt. En bronstjur. Vran egen frstelse. Vran egen logik r avgudadyrkan.....Guds skapelse r hans. Han r sann.

Kristna dyrkar inte ikoner, de tillber bara Gud.

Kristna har inte skapat ngonting, vi har inte skapat en annan Gud, vi har fullt ut accepterat Abrahams och Isaks Gud, hela Tanakh, och Jesus r Guds skapelse inte vr.

Vi dyrkar inte en trbit, vi dyrkar inte lite frg p en tavla. Vi tillber Gud, i fullhet. I hela hans skapelse, och vi vet att Gud skapade Adam, och han skapade Jesus, och han har skrivit vad han kommer att gra hrnst och vi litar p honom.

Sanning utan Jesus r inte sanningens fullhet.

Dyrka ingen avgudabild, men dyrka Gud i sanning i helhet. Jesus r Gud. Sanningen vgen och livet. Han r ljuset.

"Jesus sg deras tro och sa till den lame: ˮMitt barn, dina synder r frltna.ˮ Nu satt dr ngra skriftlrda, och de tnkte i sina hjrtan: ˮVarfr sger han s? Han hdar. Vem kan frlta synder utom Gud?ˮ" - 2 Markusevageliet
Vem r kristen?
Enligt bibeln r det inte mnga som kommer hitta rtt.
Dom kommer inte bli godknda.
Inte alla som sger Herre Herre ......
Citera
2024-06-06, 16:05
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Jag skrev inte Psaltaren 139 som sger att Gud r nrvarande verallt.
Det r inte min logik!

Var skulle jag komma undan din nrhet? Vart skulle jag fly fr din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du dr, lgger jag mig i ddsriket, r du ocks dr. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du n mig ven dr och gripa mig med din hand. Om jag sger: Mrker m tcka mig, ljuset omkring mig bli natt, s r inte mrkret mrkt fr dig, natten r ljus som dagen, sjlva mrkret r ljus. Psaltaren 139:7-12

Jag hittade inte p att det r frbjudet att gra bilder som ska frestlla Gud:
Detta r vad Gud sade: Jag r Herren, din Gud, som frde dig ut ur Egypten, ut ur slavlgret. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte gra dig ngon bildstod eller avbild av ngonting uppe i himlen eller nere p jorden eller i vattnet under jorden.
2 Mos 20:1-4

Det r sant nr jag skrev att Judar och Muslimer inte avbildar Gud och att de drfr inte kan besvara Trdens frga, fr de gr inga bilder av Gud.

Det r inte ens min logik att sga att Gud inte gr att avbilda fr Gud r ondlig och nrvarande verallt, det r ett argument fr monoteismen att tro p En odelbar Gud nrvarande verallt.

Hr, Israel! Herren r vr Gud, Herren r en. 5 Mos 6:4

Men kristna tror p en tredelad gud.
Jesus definitivt inte var nrvarande verallt i universum som Psa 139, nej han var begrnsad till en kropp, en plats i Israel vid en specifik tidpunkt. Jesus var inte den gud som beskrevs i Psaltaren 139.

Den Gud som det talas om i Psaltaren 139 gr inte att visualisera i en bild eller staty. Helt omljligt.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-06-06 kl. 16:07.
Citera
2024-06-06, 16:14
Citat:
Vem r kristen?
Enligt bibeln r det inte mnga som kommer hitta rtt.
Dom kommer inte bli godknda.
Inte alla som sger Herre Herre ......

Akta er fr mnniskor med ett falskt budskap om Gud. De kommer till er frkldda till oskyldiga fr, men r i verkligheten glupska vargar som vill slita snder er. Ni kan knna igen dem p deras handlingar, p samma stt som man knner igen trd och vxter p deras frukt. Man plockar ju inte vindruvor p trnbuskar eller fikon p tistlar. Ett bra trd br bra frukt och ett dligt trd br dlig frukt. Ett bra trd kan inte bra dlig frukt, och ett dligt trd kan inte bra bra frukt. Men varje trd som inte br bra frukt huggs ner och brnns upp. P samma stt som ett trd knns igen p frukten, kan ni allts knna igen mnniskorna p deras handlingar. (ls galaterbrevet)

Sanna efterfljare

Inte alla som talar vl om mig r mina efterfljare. Mnga kallar mig 'Herre', men ska nd inte f tillhra Guds eget folk, fr den avgrande frgan r om man lyder min Far i himlen eller ej.

P domens dag ska mnga sga till mig: 'Herre, Herre! Vi har ju framfrt budskap frn Gud i ditt namn och drivit ut onda andar i ditt namn och gjort under i ditt namn.' Men d ska jag sga dem sanningen: 'Jag knner er inte. Frsvinn hrifrn! Det ni har gjort, det har ni gjort i det ondas tjnst.'

Om att bygga p stadig grund

Den som hr min undervisning och handlar efter den r klok. Han liknar en man som bygger sitt hus p berggrunden. ven om det blir skyfall och versvmning, och stormvindarna blser med vldsam kraft mot huset, s rasar det inte eftersom det r byggt p fast mark.

Men den som hr min undervisning och inte handlar efter den r en dre. Han liknar en man som bygger sitt hus direkt p sanden. Nr sedan regnet kommer och det blir versvmning, och stormvindarna blser mot huset, s faller det ihop med ett stort brak."

Nr Jesus hade avslutat detta tal var mnniskorna mycket hpna ver hans undervisning, fr han undervisade med makt, och inte som deras laglrare

Galaterbrevet 5:

Till den friheten har Kristus befriat oss. St drfr fasta, och lt ingen lgga p er slavoket igen.

Rttfrdighet utan omskrelse

Hr p vad jag sger er, jag Paulus: om ni lter omskra er har ni ingen nytta alls av Kristus. Jag frskrar er igen: var och en som lter omskra sig r skyldig att hlla hela lagen. Ni r utestngda frn Kristus, ni som sker er rttfrdighet i lagen; ni har hamnat utanfr nden. Ty vi vntar oss i vr ande att genom tron vinna den rttfrdighet som r vrt hopp. 6I ett liv med Kristus Jesus kommer det inte an p omskrelse eller frhud, utan p tron, som fr sitt uttryck i krlek.

Ni kom bra i vg. Vem har nu hejdat er, s att ni inte lyssnar till sanningen? Den ni har lyssnat till r inte han som kallade er. Lite surdeg och hela degen jser. Jag tror p Herren och litar p att ni inte skall ndra tnkestt. Men den som frsker stlla till frvirring bland er fr ta sin dom, vem han n r. Brder, om jag fortfarande predikar omskrelse, varfr r jag d stndigt frfljd? D r ju det ansttliga i korset borta. De borde skra av sig alltihop, dessa som sprider oro bland er.

Lt er ande leda er

Ni r ju kallade till frihet, brder. Lt bara inte den friheten ge kttet ngot tillflle, utan tjna varandra i krlek. Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall lska din nsta som dig sjlv. 15Men om ni biter och sliter i varandra r det fara vrt att ni gr slut p varandra.

Nej, sger jag, lt er ande leda er, s ger ni aldrig efter fr kttets begr. Kttet r fiende till anden och anden till kttet. De tv ligger i strid s att ni inte kan gra det ni vill. Men om anden fr styra er str ni inte lngre under lagen.

Vad kttet ger r ltt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofrdragsamhet, vrede, intriger, splittringar, ktterier, maktkamp, dryckenskap, utsvvningar och annat av samma slag. n en gng varnar jag er: de som gr sig skyldiga till sdant skall inte f del i Guds rike.

Men andens frukter r krlek, gldje, frid, tlamod, vnlighet, godhet, trofasthet, dmjukhet och sjlvbehrskning. Mot sdant vnder sig inte lagen. De som tillhr Kristus Jesus har korsfst sitt ktt med alla dess lidelser och begr. Om vi har andligt liv, lt oss d flja en andlig vg. Lt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra.
Citera
2024-06-06, 16:21
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Hur har du ftt fr dig att du kan begrnsa honom. Husr skapade han Adam? Hur skapade han Jesus? Hur brottades han med Josef? HUR? Ska du komme med dina sm gr och begrnsa honom, och sen inbilla dig att DU kan attackera ngon som tror p GUD istllet fr dig? Va? Vilken narcisism! Du har misslyckats ven mot mig.

Din kamp mor Guds sanning kan du bara vinna om han vinner, tnk p det.
Oj, vad aggressivt du angriper mig, istllet fr att anvnda bibeln som ditt std.

Du hittar p att jag begrnsar Gud nr jag sger att Gud r ondlig och drfr nrvarande verallt.
Min Gud r inte en mnniska som Jesus som var i en kropp, p en plats och vid en tidpunkt och drfr gick att avbilda.

Det r min Gud som frgade Job:

Herren svarade Job ur stormen: Vem r du som hljer min visa plan i mrker med ord utan frnuft? Gr dig redo, var en man, ge mig besked nr jag frgar! Var var du nr jag lade jordens grund? Lt hra, om du vet och kan! Vem bestmde dess mtt? Det vet du nog! Vem spnde mtsnret ver den? Var fick dess grundvalar fste, vem lade dess hrnsten, medan alla morgonens stjrnor sjng och gudasnerna jublade? Vem satte portar som sprr fr havet? Nr det brt fram ur moderlivet och jag gav det molnen till klder och dimman till lindor, satte jag fr det en grns och stngde med portar och bommar. Jag sade: Hit men inte lngre, hr skall dina stolta vgor hejdas. Har du ngonsin kallat fram morgonen, har du visat gryningen dess plats, nr den skall gripa om jordens hrn och skaka bort de onda? De onda bervas sitt ljus, de trotsiga krossas. Har du varit framme vid havets kllor eller vandrat genom de dolda djupen? Har du skdat ddens portar, portarna till det yttersta mrkret? Kan din tanke fatta jordens vidd? Lt hra, om du vet allt detta! Var gr vgen till ljusets hem, var r den plats dr mrkret bor? Du brukar vl fra dem till deras ort, du knner vl vgen hem till dem? Du vet skert, du var nog fdd redan d, du som har levat s lnge! Har du varit vid frrden med sn, har du sett frrden med hagel, som jag har sparat till ndens tid, till krigets och drabbningens dag? P vilken vg strlar ljuset ut, hur sprider sig stanvinden ver jorden? Vem ppnar rnnor fr strtregnet och bestmmer skvdrets bana och lter det regna ver folktomt land, ver knen dr ingen mnniska bor, s att de trakter mttas med vatten och grset spirar ur den torra marken? Har regnet ngon far? Vem avlar daggens droppar? Ur vilket skte kommer isen? Vem fder himlens rimfrost? Vattnet dljs av stenhrt tcke, djupets yta stelnar. Kan du knyta samman Sjustjrnorna eller lossa Orions blte? Lter du aftonstjrnan g upp i rtt tid, leder du Stora Bjrn och hennes ungar? Frstr du himlens lagar, fr du dess ordning att glla p jorden? Kan du ropa till molnen dr uppe, s att de svarar med floder av vatten? Kan du kalla ut blixtarna, s att de svarar: Till din tjnst? Vem lade ner vishet i det frdolda, vem gav himlakropparna insikt?

Job 38

Min Gud r nrvarande verallt hela tiden och drfr omjlig att avbilda.
Min Gud r inte en mnniska som Jesus som var i en kropp, p en plats och vid en tidpunkt och drfr gick att avbilda.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-06-06 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in