2024-05-29, 20:13
Medlem
VillageOblivias avatar
Hej!
Jag har under den senaste tiden funderat på att köpa en elgitarr med aluminiumhals. Detta fick jag inspiration till då jag lyssnar på en del musiker som använder denna sorts gitarrer (såsom Steve Albini och Buzz Osborne, för att bara ta två exempel) och jag uppskattar de speciella egenskaper dessa gitarrer har, med stor sustain och sitt ljusa, klara sound. Dock är elgitarrer med aluminiumhalsar en ganska snårig värld, så jag tänkte vände mig till Flashback och se om någon har erfarenhet på detta område.

Drömmen hade ju varit att äga en Travis Bean, vilket jag förmodar är ett av de mer kända och klassiska märkena när det kommer till aluminiumgitarrer. Dock har dessa gitarrer inte tillverkats på årtionden och lyckas man mot förmodan hitta en på begagnat-marknaden kan man räkna med att få hosta upp närmare 80–90,000 kronor för den, så det känns inte som ett realistiskt val.

Sedan har jag kollat en del på Electrical Guitar Company i USA. De såg riktigt lovande ut och deras gitarrer används av ett antal musiker jag lyssnar på. Dock såg jag flera gitarrister på engelskspråkiga forum som var missnöjda dem - väntetider som blivit flera år längre än utlovat, gitarrer med grova tillverkningsfel och obefintlig kundservice. Detta har gjort att jag blivit rätt skeptisk gällande att vända mig till dem.

Det alternativ som jag lutar mest åt just nu är TTTides. Deras gitarrer låter bra och är riktigt snygga av vad jag har sett, och de verkar seriösa. Dessutom är de baserade i Europa, vilket kanske underlättar när det kommer till frakt och leveranstid. De verkar även ha rätt överkomliga priser sett till vad som står på deras hemsida. Här tittar jag främst på deras Standard Model 01, utan några speciella custom-justeringar.

Finns det någon på Flashback som har erfarenhet av elgitarrer med aluminiumhals och kan komma med rekommendationer, eller något som är bra att tänka på? Allt från rekommendationer av speciella tillverkare/modeller till erfarenhet av leveranser och kontakt med tillverkarna är av värde.

Gällande pris så är jag medveten om att dessa gitarrer generellt är dyra. När priset närmar sig 40–50,000 kronor, vilket det kan göra i vissa fall, är det dock rejält på smärtgränsen för min del. Sedan är jag medveten om att dessa gitarrer har en tendens att stämma ur sig något vid temperaturförändringar. Denna faktor är dock inget större problem för mig, då jag sällan/aldrig spelar live utan främst tänker använda gitarren i min hemstudio.

Tack på förhand!
Citera
2024-05-30, 12:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Känner bara till att Kramer tillverkade gitarrer och basar med aluminium halsar för gene simons har en sådan bas.

Här är en gitarr: https://reverb.com/item/293309-krame...with-ohsc-nice

Ser inga fördelar med aluminium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in