• 4
  • 5
2024-12-13, 22:57
Medlem
Men ibland undrar jag hypotetiskt... kan de vara så att en rubbad tarmfloran (tillföljt av antibiotika) kan påskynda processen för att vidareutveckla en redan befintlig (pga gener) autism/adhd grad. Ett samspel som kanske är komplext? Men känsligt för individer som har en risk att eller skulle fått det oavsett, att bli värre? Typ som vi ser med vissa människor som utvecklar schizofreni efter narkotika, där genen fanns där från början och blommade fram av känsliga faktorer.

Adhd inget nytt nej. Rubbat dopamin? Eller evolutionärt annorlunda för att hantera annat? tex Bra på att fokusera på det som faktiskt intresserar dom och blir bra på det? Jämfört med individer som kan fokusera på allt möjligt utan att de är intressant? Alla är ju olika på en skala. Det enda teoretiska i min amatörtanke är att de skulle förvärra individen på adhd skalan som redan predisponerad?
Citera
2024-12-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag satt på bussen och det hoppade på massa högstadieelever från två olika högstadieskolor. Det var värst vad vissa var dampiga. Jag tror inte dessa har adhd, däremot verkar dessa bete sig högljutt för att ingen satt gränser. Det var olika typer av läten som gjordes och det skulle spexas. Det enda jag såg var vanliga tonåringar med inlärt beteende att spela allan ballan inför kompisarna.

Dessa kan inte ha adhd. Är det överdiagnostisering för att psykologerna nuförtiden inte har ramarna klara för vad som är normalt? Likaså att tonåringarna inte vet vad som är normalt beteende för att ingen vuxen satt gränser?

https://lakartidningen.se/klinik-och...-neurobiologi/

Intressant läsning om man vill grotta ner sig i lite mer sammanfattad historia.

Ja tror också gränssättning spelar roll för många individer särskilt barn - men som uteblir i vårt samhälle pga olika orsaker. Jag tror dock att de är svårt om du har ett barn som har grav adhd o kanske inslag av mer autism/explosivitet så fungerar gränssättning inte så enkelt i alla situationer. Svårt att veta allt på främmande människor särskilt barn som kan bete sig som "psykopater" i buss för deras hjärna är inte utvecklad för konsekvenser än. Det blir ju bättre i äldre ålder.

Såklart har adhd blivit populärt för vi har hittat bla läkemedel som gör dom mer anpassade till "vårt samhälle" som vi tror är bra eller rätt och gör det lättare för dessa individer? . Det är ju också så att människor mee adhd löper större risker i vårt samhälle att vi måste också hitta sätt att hantera det. Även om vi idag kanske inte har dom bästa. För läkares del är ju medicin/tabletter en central roll.
Citera
2024-12-15, 14:17
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Men ibland undrar jag hypotetiskt... kan de vara så att en rubbad tarmfloran (tillföljt av antibiotika) kan påskynda processen för att vidareutveckla en redan befintlig (pga gener) autism/adhd grad. Ett samspel som kanske är komplext? Men känsligt för individer som har en risk att eller skulle fått det oavsett, att bli värre? Typ som vi ser med vissa människor som utvecklar schizofreni efter narkotika, där genen fanns där från början och blommade fram av känsliga faktorer.

Adhd inget nytt nej. Rubbat dopamin? Eller evolutionärt annorlunda för att hantera annat? tex Bra på att fokusera på det som faktiskt intresserar dom och blir bra på det? Jämfört med individer som kan fokusera på allt möjligt utan att de är intressant? Alla är ju olika på en skala. Det enda teoretiska i min amatörtanke är att de skulle förvärra individen på adhd skalan som redan predisponerad?

Autism och ADHD är förmodligen nästan enbart något som kan kopplas till DNA. Det mesta tyder på det i alla fall. De som har autism eller ADHD hade nog inte funnits utan det då är en del av vilka de är.

Däremot tror jag att antibiotika+dålig kost i tidig ålder (upp till 3 år) skulle kunna påverka personer litegrann som är starkt predisponerade och göra de negativa konsekvenserna av autism och ADHD mer påtagliga. Men då borde man i sådana fall kunna upphäva de flesta av dessa negativa konsekvenser genom att äta probiotika, även i vuxen ålder.

Det finns faktiskt studier som visar att vuxna med autism och ADHD som fick probiotika fick det lättare att hantera social ångest. Deras depressioner och ångest överlag blev också bättre.

Med det sagt så är det givetvis inget "botemedel" eftersom man inte kan ändra på vem man är.
Citera
2024-12-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Autism och ADHD är förmodligen nästan enbart något som kan kopplas till DNA. Det mesta tyder på det i alla fall. De som har autism eller ADHD hade nog inte funnits utan det då är en del av vilka de är.

Däremot tror jag att antibiotika+dålig kost i tidig ålder (upp till 3 år) skulle kunna påverka personer litegrann som är starkt predisponerade och göra de negativa konsekvenserna av autism och ADHD mer påtagliga. Men då borde man i sådana fall kunna upphäva de flesta av dessa negativa konsekvenser genom att äta probiotika, även i vuxen ålder.

Det finns faktiskt studier som visar att vuxna med autism och ADHD som fick probiotika fick det lättare att hantera social ångest. Deras depressioner och ångest överlag blev också bättre.

Med det sagt så är det givetvis inget "botemedel" eftersom man inte kan ändra på vem man är.

Ja, låter rimligt.. men angående probiotika undrar jag... hur mycket bakterier den faktiskt innehåller när det finns mer än 1000 baktierie arter i magen. Å de var specifikt 2 st i denna artikel.

Sen är frågan om inte de är avföringstransplantation som är bäst isåfall? Efter en kur? kanske kommer en dag då de blir mer vanligt.

"Vital roll i hjärnans utveckling
Men tarmfloran tränar inte bara upp immunförsvaret, den har också en vital roll i hjärnans utveckling. År 2011 publicerades en studie som kunde visa att möss som fötts och växt upp i en helt bakteriefri miljö, och alltså helt saknade tarmflora, hade en förändrad hjärnutveckling och ett annat beteende än vanliga möss. De bakteriefria mössen var mindre oroliga, men hyperaktiva och uppvisade avvikande sociala beteenden. "

Ändå intressant ämne överlag.

https://ki.se/forskning/popularveten...fald-an-enfald
Senast redigerad av rawjudge 2024-12-15 kl. 21:44.
Citera
2024-12-16, 22:36
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja, låter rimligt.. men angående probiotika undrar jag... hur mycket bakterier den faktiskt innehåller när det finns mer än 1000 baktierie arter i magen. Å de var specifikt 2 st i denna artikel.

Sen är frågan om inte de är avföringstransplantation som är bäst isåfall? Efter en kur? kanske kommer en dag då de blir mer vanligt.

"Vital roll i hjärnans utveckling
Men tarmfloran tränar inte bara upp immunförsvaret, den har också en vital roll i hjärnans utveckling. År 2011 publicerades en studie som kunde visa att möss som fötts och växt upp i en helt bakteriefri miljö, och alltså helt saknade tarmflora, hade en förändrad hjärnutveckling och ett annat beteende än vanliga möss. De bakteriefria mössen var mindre oroliga, men hyperaktiva och uppvisade avvikande sociala beteenden. "

Ändå intressant ämne överlag.

https://ki.se/forskning/popularveten...fald-an-enfald

De viktigaste bakteriestammarna är de man hittar i de flesta probiotika som säljs

Lactobacillus reuteri, acidophilus, bifidobacterium breve, bifidum, longum etc etc.

Det är dessa man har forskat mest om.
Citera
2024-12-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
De viktigaste bakteriestammarna är de man hittar i de flesta probiotika som säljs

Lactobacillus reuteri, acidophilus, bifidobacterium breve, bifidum, longum etc etc.

Det är dessa man har forskat mest om.

Coprococcus and Akkermansia muciniphila

Fär vi se om dessa två dyker upp sen dä.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in