Tja. Odlar chili på balkongen (ja, faktiskt
)
köpte ett trevligt droppbevattningssystem på clas-ohlsson för några hundralappar samt en regntunna på 60 liter eller så som jag fyllt med kranvatten, och som systemet pumpar vatten från upp i krukorna 2 gånger per dag.
Tanken är att jag håller regntunnan fylld och får en väldigt exakt justerbar bevattning samt att jag kan lämna hemmet några dagar eller någon vecka utan att behöva jaga någon som kommer och vattnar åt mig.
Såhär i efterhand har dock tanken slagit mig, det blir rätt stekigt på balkongen (inglasad). Ligger solen på blir det inte sällan 40, 50 eller 60 grader på termometern där ute. Chiliplantorna har inget emot det, men jag funderar på om jag borde vara orolig för att det ska bildas legionellabakterier i tunnan som förpestar luften på balkongen och/eller i lägenheten?
Tacksam för tips och råd. Har funderat på att köpa klortabletter men vet inte hurvida plantorna gillar det något vidare. Alternativt kan jag ju vänta tills tunnan är nästan tom, hälla ut resten och spola ur tunnan med jämna mellanrum. Frågan är hur lång tid man har på sig innan man behöver vara orolig för att en bakteriehärd ska börja frodas?
Tack på förhand,