Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-30, 13:10
Medlem
Tja. Odlar chili på balkongen (ja, faktiskt )

köpte ett trevligt droppbevattningssystem på clas-ohlsson för några hundralappar samt en regntunna på 60 liter eller så som jag fyllt med kranvatten, och som systemet pumpar vatten från upp i krukorna 2 gånger per dag.

Tanken är att jag håller regntunnan fylld och får en väldigt exakt justerbar bevattning samt att jag kan lämna hemmet några dagar eller någon vecka utan att behöva jaga någon som kommer och vattnar åt mig.

Såhär i efterhand har dock tanken slagit mig, det blir rätt stekigt på balkongen (inglasad). Ligger solen på blir det inte sällan 40, 50 eller 60 grader på termometern där ute. Chiliplantorna har inget emot det, men jag funderar på om jag borde vara orolig för att det ska bildas legionellabakterier i tunnan som förpestar luften på balkongen och/eller i lägenheten?

Tacksam för tips och råd. Har funderat på att köpa klortabletter men vet inte hurvida plantorna gillar det något vidare. Alternativt kan jag ju vänta tills tunnan är nästan tom, hälla ut resten och spola ur tunnan med jämna mellanrum. Frågan är hur lång tid man har på sig innan man behöver vara orolig för att en bakteriehärd ska börja frodas?

Tack på förhand,
Citera
2024-05-30, 13:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
Tja. Odlar chili på balkongen (ja, faktiskt )

köpte ett trevligt droppbevattningssystem på clas-ohlsson för några hundralappar samt en regntunna på 60 liter eller så som jag fyllt med kranvatten, och som systemet pumpar vatten från upp i krukorna 2 gånger per dag.

Tanken är att jag håller regntunnan fylld och får en väldigt exakt justerbar bevattning samt att jag kan lämna hemmet några dagar eller någon vecka utan att behöva jaga någon som kommer och vattnar åt mig.

Såhär i efterhand har dock tanken slagit mig, det blir rätt stekigt på balkongen (inglasad). Ligger solen på blir det inte sällan 40, 50 eller 60 grader på termometern där ute. Chiliplantorna har inget emot det, men jag funderar på om jag borde vara orolig för att det ska bildas legionellabakterier i tunnan som förpestar luften på balkongen och/eller i lägenheten?

Tacksam för tips och råd. Har funderat på att köpa klortabletter men vet inte hurvida plantorna gillar det något vidare. Alternativt kan jag ju vänta tills tunnan är nästan tom, hälla ut resten och spola ur tunnan med jämna mellanrum. Frågan är hur lång tid man har på sig innan man behöver vara orolig för att en bakteriehärd ska börja frodas?

Tack på förhand,

Man kan tänka sig att det kan finnas legionellabakterier i tunnan, även om de inte förekommer i regn. Men vad gör det? Det finns legionellabakterier naturligt i såväl jord som sjöar. För att smittas måste man andas in bakterierna, vilket då normalt sker i form av aerosol av vatten, främst i duschen. Hur ska du smittas av legionellabakterierna som ev. finns i tunnan och sedermera i jorden? I jorden kanske de finns ändå.
Citera
2024-05-30, 13:30
Medlem
tnems avatar
Låt bli att dricka vattnet.

Sen är de som drabbas av legionella gamla och svag i regel.
Citera
2024-05-30, 13:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
Chiliplantorna har inget emot det, men jag funderar på om jag borde vara orolig för att det ska bildas legionellabakterier i tunnan som förpestar luften på balkongen och/eller i lägenheten?
Lite oklar risk men ögna sid 6 i den här PDFen från Fhm "Legionella har påvisats i duschvatten i fritidshus vid enstaka tillfällen. I fritidshus utgör troligen uppvärmda bad (bubbelpooler, badtunnor och liknande) samt jord och kompost (se vidare nedan) den största risken för tillväxt av legionella med enstaka sjukdomsfall som har kunnat spåras dit. Det finns en generell risk att använda naturligt ytvatten i vattensystem som värms upp då halterna av bakterier är högre än i ett dricksvatten".
Citera
2024-05-30, 13:52
Medlem
Jag tror nog chilin pallar lite bakterier. Dalta inte med dem.
Citera
2024-05-30, 13:56
Medlem
jag tänker väl mer att vattnet dunstar från tunnan och/eller krukorna när man är där ute och att man således kan andas in skiten. Men bakterierna hänger kanske inte med i avdunstningen utan man behöver kanske andas in själva dropparna (t.ex. i en dusch) för att få skiten i sig?
Citera
2024-05-31, 05:07
Medlem
oiiihs avatar
Gammalt stillastående vatten är aldrig bra---------undra hur det blir om man skulle vattna med det? med ångorna och nesan.menar jag.strilvattning är nog inte så farligt,,tänk bara på så det inte är på ätgrönsakerna du vattnar..dill o så där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in