2024-06-14, 22:39
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
"Dom" har ju använts i alla tider.
Hur kan det inte vara ett "riktigt ord"?

”Dom” används i talspråk eller i sådan text som tydligt signalerar talspråk t.ex. i citat. Utöver det används ”dom” många gånger av analfabeter som inte har förmågan att korrekt använda ”de” eller ”dem”.
Citera
2024-07-15, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Samma här!

Eller enkelt säga: ’jag pratade med en i receptionen, med polisen, Skatteverket, nån ur städpersonalen eller frågade någon på stan’.
Det finns hur många sätt som helst att slippa benämna någon vid kön, eller snarare slippa ordet ’hen’.

Egentligen bryr jag mig inte och säger ju om det va en tjej/kille i kassan som hjälpte mig att hitta sågspånen.
Om någon blir kränkt av det så får den ta hand om sina problem själv.
Liksom jag får ta hand om mina.

’Hen’ ingår inte i mitt vokabulär och jag skulle aldrig underlåta mig att haka på det där tåget.
Precis! Hen är höna för mig på engelska och inget annat. Låter förjävligt att själv säga hen. Vem fan har hittat på det?? Har det funkat utan hönor i alla år så kan det fortsätta vara så.
Citera
2024-07-15, 06:37
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
”Dom” används i talspråk eller i sådan text som tydligt signalerar talspråk t.ex. i citat. Utöver det används ”dom” många gånger av analfabeter som inte har förmågan att korrekt använda ”de” eller ”dem”.
Dom låter bättre i tal om man inte är en 08, och som du skriver, de flesta använder "dem" helt fel och ser ju helblåst ut i skrift av en fjåne som ska försöka verka bildad
Citera
2024-07-15, 10:46
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsa53
Precis! Hen är höna för mig på engelska och inget annat. Låter förjävligt att själv säga hen. Vem fan har hittat på det?? Har det funkat utan hönor i alla år så kan det fortsätta vara så.

På japanska betyder det "konstig".
Citera
2024-07-15, 21:49
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ord...vands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Detarn/detare/IT
Citera
2025-01-10, 09:42
Medlem
PingPongZongs avatar
Hen är väl bara något som skrivs? Aldrig hört det sägas. Vilken idiot som helst kan skriva här. Och då kan man väl skriva hen. Men säga hen? Då ska ju fanskapet in på mentalsjukhus. Kan du inte skilja på en man och en kvinna? Skaffa glasögon och hörapparat.
Citera
2025-01-10, 10:21
Medlem
Duckhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsa53
Vad kallar du dina ungar? Barn=Lada
Citera
2025-01-12, 13:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Det blev en överanvändning av ordet i sammanhang där det var onödigt.
Själv skriver jag vederbörande, det fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2025-01-12, 14:10
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det blev en överanvändning av ordet i sammanhang där det var onödigt.
Själv skriver jag vederbörande, det fungerar alldeles utmärkt.
"Jag träffade Bengt-Sussie igår, vederbörande bad mig hälsa till dig."
Citera
2025-01-12, 14:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
"Jag träffade Bengt-Sussie igår, vederbörande bad mig hälsa till dig."

Exakt.
Citera
2025-01-12, 22:42
Medlem
"dem/dom" är väl en anglifiering. I Engelska används "them" som ett könsneutralt pronomen även om det bara är en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in