Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-30, 22:53
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Använder egentligen inte min nuvarande dator till mycket annat än att streama fotboll och anime på inofficiella sajter. De gångerna jag använder officiella som typ Amazon/Netflix kör jag ju tv. Och gaming på konsol.

Med detta är jag ju inte intresserad av någon jättemaskin utan bara något som klarar detta med en hdmi inkopplad så jag kör på större skärm.

Min nuvarande dator någon HP. Vet inte ens modell. Så gammal. Inte köpt dator i mitt liv utan ärvt gammal skit som duger. Men den la av idag. Svart skärm. Sätts på men händer inget. Inget ljud från fläkt. Sen drar den igång på fullvarv men ändå ingen bild. Är ju gammal så gissar den levt sitt liv bara?

Har testat tvns inbyggda browser med varierande resultat men vill titta på möjligt köp av en sån dator om det finns billigt.

Kan inte mycket om datorer. Kikade lite på webhallen och billigaste jag hittade var de såkallade chromebooks. 2200 för en maskin från Acer.

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?
Citera
2024-05-30, 23:04
  #2
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Använder egentligen inte min nuvarande dator till mycket annat än att streama fotboll och anime på inofficiella sajter. De gångerna jag använder officiella som typ Amazon/Netflix kör jag ju tv. Och gaming på konsol.

Med detta är jag ju inte intresserad av någon jättemaskin utan bara något som klarar detta med en hdmi inkopplad så jag kör på större skärm.

Min nuvarande dator någon HP. Vet inte ens modell. Så gammal. Inte köpt dator i mitt liv utan ärvt gammal skit som duger. Men den la av idag. Svart skärm. Sätts på men händer inget. Inget ljud från fläkt. Sen drar den igång på fullvarv men ändå ingen bild. Är ju gammal så gissar den levt sitt liv bara?

Har testat tvns inbyggda browser med varierande resultat men vill titta på möjligt köp av en sån dator om det finns billigt.

Kan inte mycket om datorer. Kikade lite på webhallen och billigaste jag hittade var de såkallade chromebooks. 2200 för en maskin från Acer.

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?


Tjaba, den du länkade till är tyvärr skräp =/ billigare och bättre är tradera.
Har du något modellnamn, specifikation på den nuvarnade datorn?
Blir skärmen svart när den kommit till in i windows?
Ena problemet verkar vara damm i datorn som gör att den blir för varm, så om du ändå ska slänga den så försök att öppna upp datorn och rengör i datorn, oftast bara rengör allt du ser efter att du tagit bort "locket". (kolla upp "hp medellxxx disassembly" på youtube)
Citera
2024-05-30, 23:12
  #3
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Tjaba, den du länkade till är tyvärr skräp =/ billigare och bättre är tradera.
Har du något modellnamn, specifikation på den nuvarnade datorn?
Blir skärmen svart när den kommit till in i windows?
Ena problemet verkar vara damm i datorn som gör att den blir för varm, så om du ändå ska slänga den så försök att öppna upp datorn och rengör i datorn, oftast bara rengör allt du ser efter att du tagit bort "locket". (kolla upp "hp medellxxx disassembly" på youtube)
På framsidan står det HP sen siffrorna 625. Vet inte om det är modellnamnet då.

Jo verkar som det. Ser ut som den i länken.

https://support.hp.com/se-sv/product...ook-pc/4173277

Nä alltså jag kommer inte in alls. När jag trycker på strömknappen händer inget. Strömknappen lyser men inget startar. Och låter jag den stå så fortsätter det bara så. Vissa gånger drar fläkten igång ordentligt efter ett tag. Efter 3-4 minuter. Och fortsätter så låta men inget mer händer.
Citera
2024-05-30, 23:17
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Använder egentligen inte min nuvarande dator till mycket annat än att streama fotboll och anime på inofficiella sajter. De gångerna jag använder officiella som typ Amazon/Netflix kör jag ju tv. Och gaming på konsol.

Med detta är jag ju inte intresserad av någon jättemaskin utan bara något som klarar detta med en hdmi inkopplad så jag kör på större skärm.

Min nuvarande dator någon HP. Vet inte ens modell. Så gammal. Inte köpt dator i mitt liv utan ärvt gammal skit som duger. Men den la av idag. Svart skärm. Sätts på men händer inget. Inget ljud från fläkt. Sen drar den igång på fullvarv men ändå ingen bild. Är ju gammal så gissar den levt sitt liv bara?

Har testat tvns inbyggda browser med varierande resultat men vill titta på möjligt köp av en sån dator om det finns billigt.

Kan inte mycket om datorer. Kikade lite på webhallen och billigaste jag hittade var de såkallade chromebooks. 2200 för en maskin från Acer.

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?
Med ditt use case duger en Chromebook helt OK.
Men jag hade nog valt en med 8GB RAM:
https://www.netonnet.se/art/dator-su...ion_se_1032684
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2024-05-30 kl. 23:20.
Citera
2024-05-30, 23:24
  #5
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?

Imponerande vilket jävla skräp du lyckats hitta. Detta måste då fan vara vara den sämsta datorn jag sett, verkligen en förbrukningsvara i datorvärlden WOW

Ja, den duger när du behöver täcka över ett hål i marken och har för lite jord. Då kan du använda denna.
Citera
2024-05-30, 23:26
  #6
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Du får en snabb refurbad dator för billigare än en ny långsammare dator. De har garanti med.
Citera
2024-05-30, 23:31
  #7
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
På framsidan står det HP sen siffrorna 625. Vet inte om det är modellnamnet då.

Jo verkar som det. Ser ut som den i länken.

https://support.hp.com/se-sv/product...ook-pc/4173277

Nä alltså jag kommer inte in alls. När jag trycker på strömknappen händer inget. Strömknappen lyser men inget startar. Och låter jag den stå så fortsätter det bara så. Vissa gånger drar fläkten igång ordentligt efter ett tag. Efter 3-4 minuter. Och fortsätter så låta men inget mer händer.

Ok, då ska du vara glad att du nöjt dig med den datorn så länge. Windows 7 och 3 gigg i ram etc. Det va inte igår.
Har du installerat någon ny drivrutin precis innan den krångla. Felen kan vara drivrutin som blev knas eller att skärmen gått sönder helt enkelt. Att försöka laga den över flashback kommer ta tid då man vill felsöka den. Om du inte har någon i din närhet som kan ngt med datorer så släng den. Men spara hårddisken för din säkerhet(allt du har är sparat där).
Vad kan du betala för en dator? Vet du vilken upplösning du kollar på?

Edit: Såg användaren "enterprise"s länk. Det är ett mycket bättre köp än den du hittade.
__________________
Senast redigerad av kanblikul 2024-05-30 kl. 23:37.
Citera
2024-05-31, 00:05
  #8
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Imponerande vilket jävla skräp du lyckats hitta. Detta måste då fan vara vara den sämsta datorn jag sett, verkligen en förbrukningsvara i datorvärlden WOW

Ja, den duger när du behöver täcka över ett hål i marken och har för lite jord. Då kan du använda denna.

Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Ok, då ska du vara glad att du nöjt dig med den datorn så länge. Windows 7 och 3 gigg i ram etc. Det va inte igår.
Har du installerat någon ny drivrutin precis innan den krångla. Felen kan vara drivrutin som blev knas eller att skärmen gått sönder helt enkelt. Att försöka laga den över flashback kommer ta tid då man vill felsöka den. Om du inte har någon i din närhet som kan ngt med datorer så släng den. Men spara hårddisken för din säkerhet(allt du har är sparat där).
Vad kan du betala för en dator? Vet du vilken upplösning du kollar på?

Edit: Såg användaren "enterprise"s länk. Det är ett mycket bättre köp än den du hittade.
Jo så lite kan jag om datorer när jag kört denna maskin i ja vad kan det vara nu. 8 år? Och då ärvde jag den som sagt. Till mitt försvar att jag grävde upp en riktig skitdator när jag gjorde min första look online för en ersättare. Men som sagt. Går bara in på datorn när jag ska streama anime/fotboll från pirat. Annars skiter jag i den. Annat online använder jag mobilen till.

Ska kika in den som Enterprise tog upp. Var ju samma pris och säkert mycket bättre. Angående pris tror jag egentligen inte jag vill gå högre än så med tanke på hur minimalt jag ska använda den. Ska inte ladda ned något. Eller spara filer. Installera något extra utom typ Adblock.

Upplösning vet jag inte vad den låg på förra datorn. Men nöjde mig med den och den var så gammal så vilket som borde väl funka då egentligen.

Och nej inget nytt installerat. Använde datorn i Onsdags som vanligt. Tittade lite anime under dagen. Kvällen med fotbollsfinal. Stängde datorn gick och la mig. Kom hem dagen efter under eftermiddagen och skulle återuppta anime där jag slutade men då ville inget starta.
Citera
2024-05-31, 06:17
  #9
Medlem
Niggerss avatar
Nej! Inte Chrome OS!!! Köp en beg thinkpad.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator...bished/3121553

Där har du en thinkpad som inte kommer klara windows 11 , men du kan köra ubuntu. Kan var tom vara så att dom satt klisterlappar på tagentbordet. Men du slipper inlåst skit som chrome os..

Nya Ubuntu 24.04 LTS är tom 20% snabbare än Windows 11. Tom min sinnesslöa bror klara av att använda ubuntu, det är verkligen extrem användarvänligt.


Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Använder egentligen inte min nuvarande dator till mycket annat än att streama fotboll och anime på inofficiella sajter. De gångerna jag använder officiella som typ Amazon/Netflix kör jag ju tv. Och gaming på konsol.

Med detta är jag ju inte intresserad av någon jättemaskin utan bara något som klarar detta med en hdmi inkopplad så jag kör på större skärm.

Min nuvarande dator någon HP. Vet inte ens modell. Så gammal. Inte köpt dator i mitt liv utan ärvt gammal skit som duger. Men den la av idag. Svart skärm. Sätts på men händer inget. Inget ljud från fläkt. Sen drar den igång på fullvarv men ändå ingen bild. Är ju gammal så gissar den levt sitt liv bara?

Har testat tvns inbyggda browser med varierande resultat men vill titta på möjligt köp av en sån dator om det finns billigt.

Kan inte mycket om datorer. Kikade lite på webhallen och billigaste jag hittade var de såkallade chromebooks. 2200 för en maskin från Acer.

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?
__________________
Senast redigerad av Niggers 2024-05-31 kl. 06:22.
Citera
2024-05-31, 06:39
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Använder egentligen inte min nuvarande dator till mycket annat än att streama fotboll och anime på inofficiella sajter. De gångerna jag använder officiella som typ Amazon/Netflix kör jag ju tv. Och gaming på konsol.

Med detta är jag ju inte intresserad av någon jättemaskin utan bara något som klarar detta med en hdmi inkopplad så jag kör på större skärm.

Min nuvarande dator någon HP. Vet inte ens modell. Så gammal. Inte köpt dator i mitt liv utan ärvt gammal skit som duger. Men den la av idag. Svart skärm. Sätts på men händer inget. Inget ljud från fläkt. Sen drar den igång på fullvarv men ändå ingen bild. Är ju gammal så gissar den levt sitt liv bara?

Har testat tvns inbyggda browser med varierande resultat men vill titta på möjligt köp av en sån dator om det finns billigt.

Kan inte mycket om datorer. Kikade lite på webhallen och billigaste jag hittade var de såkallade chromebooks. 2200 för en maskin från Acer.

https://www.webhallen.com/se/product...32GB-Chrome-OS

Uppfyller en sån funktionerna? Eller finns det billigare/bättre alternativ?

Den länkade i inlägg #4 duger bra! Samt en adapter som gör om till HDMI då den saknar HDMI-uttag.
Citera
2024-05-31, 08:25
  #11
Medlem
Ska du bara streama från "olagliga" sajter eller ev köra iptv kan du klara det med nån billig androidbox, finns en uppsjö att välja från.
Citera
2024-05-31, 15:54
  #12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Sånt som minne, Ram och alla andra svåra uttryck jag inte riktigt besitter kunskap om spelar det någon roll om man bara ska streama saker? Eller är det internet speed som avgör. Ska ju inte ladda ned något så minne är skitsamma. Behöver ju såklart HDMI fanns inte på den rekommenderade men verkar ju bara kosta 100 lappen för en adapter så är väl skitsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in