Citat:
Ursprungligen postat av
evilhoney
Vad intressant att så få svarade på den faktiska frågan i trådstarten istället för att argumentera kring varför de köper sex och varför de tycker att andra har fel.
Faktum är ju att majoriteten inte tycker sexköp är okej och köpare blir stämplade men det är ändå få svar kring hur det får dem att känna, bara massa rättfärdigande kring handlandet utan att sätta sig in i den egentliga frågan. Det får mig att undra om det mestadels är folk som överlag är emotionellt utanför i andra sammanhang också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Intesomandra
Fast är det så konstigt verkligen? TS ställer ju inte en simpel neutralt formulerad fråga och ber om svar på denna. TS gör ett påstående och ställer sedan sin fråga baserat på det påståendet. Halmgubbe kallas det inom retoriken.
TS hade kunna fråga "Ni som köper sex, tror ni att många föraktar er?". Det vore en (mer) neutral frågeställning.
Nu är det TS privilegum att helt fritt formulera sin fråga förstås men givet halmgubben blir ju då svaren därefter, ergo, lika argumenterande som TS själv.
Lite som att jag skulle hoppa in i Linux-tråden och fråga varför Linux är absolut sämst och förvänta mig bara medhåll i mitt påstående och resonerande utlägg om just varför Linux är sämst.
Såsom TS har formulerat frågan så förleds man att tro att den är ämnad att förolämpa de som köper sex. Det är ju som
Intesomandra mycket riktigt påpekar ett lysande exempel på en retorisk fråga som egentligen inte är en fråga.
Men för att svara på frågan så är jag medveten om att det finns de som tycker illa om de som köper sex. Det finns ju till och med de som tycker att frivillig sex mellan vuxna människor (där betalning förekommer) är något som är mycket värre än att slå en kvinna "gul och blå". Min åsikt är att i många fall är tyckandet baserat på okunskap och fördomar.
Den intressanta frågan är om jag (såsom sexköpare) bryr mig särskilt mycket om att det finns de som föraktar mig! Och på den frågan är svaret
Nej! Jag tillhör vad Annika Amour beskriver som den
"positiva diskursen för professionell sex" (Hon är inte längre aktiv så därför bedömer jag det som OK att länka). Om jag mer tillhörde den "destruktiva diskursen" där professionell sex ses som något illegitimt så skulle det antagligen vara mer problematiskt och säkert lite neurotiskt för mig. När diverse personer i denna tråd rättfärdigar sitt handlande så svarar de egentligen att det bekommer dem inte särskilt mycket att (eventuellt) många föraktar dem och det är faktiskt ett lite mera sofistikerat svar på en osofistikerad fråga!
Vidare, vad majoriteten tycker är inte ett
sak-argument. En gång i tiden var homosexuella handlingar till och med straffbara och det finns väl de fortfarande som föraktar "bögar". Jag vet att det finns många som föraktar de som röstar på SD och ser dem (nu raljerar jag lite) som "lågutbildade och obegåvade rasister", det finns de som föraktar de som röstar på Vänsterpartiet och ser dem som "avundsjuka och lata personer som vill leva på skatter som andra betalar" och det finns de som föraktar miljöpartister och ser dem som människor "utan verklighetsförankring som vill föra oss tillbaka till stenåldern". Faktum är att inget av dessa partier har en majoritet bakom sig, men om om man skulle ställa en fråga så förväntar jag att de flesta skulle argumentera varför de anser respektive parti är bäst och inte bry särskilt mycket om att det finns de som föraktar dem ...
Jag skulle kunna räkna upp en massa andra områden där jag vet att det förekommer förakt. Det finns de som föraktar ateister och det finns de som istället föraktar de som är djupt troende. Det viktiga är väl här att människor tror på det som de tror på och mår bra av det.
Det som vi kanske istället borde diskutera (men det är ju en större fråga än denna tråd) är det problematiska i att det finns förakt i samhället och vad gör förakt med oss. Förakt är syskon med intolerans och i många fall är förakt baserat på okunskap och fördomar och att man inte ens vill försöka förstå varför andra människor tycker som de gör och handlar som de gör.