Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-04, 10:44
  #1
Medlem
Bortsett från digitalklocka och smartwatches.

Det finns telemeterklocka(soldat), dykarklocka, pilotklocker, fieldwatch, alpin klockor(kompass).

Hur många fler kategorier finns det grovt sett? Vilka funktioner har jag missat.
Citera
2024-06-04, 10:50
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Cocktail och dress, men dom kanske är samma sak.
Citera
2024-06-04, 11:07
  #3
Medlem
https://www.strapseeker.com/en-dk/co...-watch-smw006a

Seiko metronom klocka. Kostade 500kr när de först kom ut men efterfrågan har drev snabbt upp priserna. Vet inte om kvaliten hänger ihop med prislappen.
Citera
2024-06-04, 12:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
dykarklocka.

En dykarklocka har man inte på armen, menar du dykarur?

Sen förslår jag: gökur, väggur, moraklocka.
Citera
2024-06-04, 13:26
  #5
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Bortsett från digitalklocka och smartwatches.

Det finns telemeterklocka(soldat), dykarklocka, pilotklocker, fieldwatch, alpin klockor(kompass).

Hur många fler kategorier finns det grovt sett? Vilka funktioner har jag missat.
En dykarklocka är inte särskilt bra på att visa tiden. För jäkla tung att släpa med sig överallt också.
Citera
2024-06-05, 20:12
  #6
Medlem
David Banners avatar
Rolex Yachtmaster är till för att ta tiden på segelbåtar som tävlar dvs. ett seglarur.

Omega Speed Master är en astronautklocka.

Breitling Emergency är ett ur som sänder ut nödsignaler. Dvs ett nöd-ur.
Citera
2024-06-14, 01:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Bortsett från digitalklocka och smartwatches.

Det finns telemeterklocka(soldat), dykarklocka, pilotklocker, fieldwatch, alpin klockor(kompass).

Hur många fler kategorier finns det grovt sett? Vilka funktioner har jag missat.
Man får skilja på funktioner (komplikationer) på en klocka (där kan man ha enklare som datum, gångreserv, tachymeter, krongraf med mera) och kategori.

Kategori tänker jag är mer diffust som du nämner dykarur, militär, pilot mm. Där kan man lägga till exempelvis dress, racing, maritima, järnväg, skelett, ingenjör, rymd. Det finns nog ingen specifik gräns.
Citera
2024-06-14, 01:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Man får skilja på funktioner (komplikationer) på en klocka (där kan man ha enklare som datum, gångreserv, tachymeter, krongraf med mera) och kategori.

Kategori tänker jag är mer diffust som du nämner dykarur, militär, pilot mm. Där kan man lägga till exempelvis dress, racing, maritima, järnväg, skelett, ingenjör, rymd. Det finns nog ingen specifik gräns.

Finns ju också kombon snygg klocka med smarta finneser via bluetooth. Den vibrerar efter vissa krav och ställer om visaren om t.ex. det är dagis som ringer under ett möte.

https://www.klockia.se/klockor/kronaby-klockor
Citera
2024-06-14, 06:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Finns ju också kombon snygg klocka med smarta finneser via bluetooth. Den vibrerar efter vissa krav och ställer om visaren om t.ex. det är dagis som ringer under ett möte.

https://www.klockia.se/klockor/kronaby-klockor
Ja, och där är den första största kategoriseringen klockar som har batteridrivna vs mekaniska/automatiska urverk. Jag var inne på kategorier av de sistnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in