2025-01-04, 15:38
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Läs vad du citerade så kanske poletten trillar ner för dig.
Ah Du får hjäpa mig Jag är lite nyårstrött
Citera
2025-01-22, 08:27
Medlem
psykadelikatessens avatar
Det tog inte lång tid innan alla trådar om den här patetiska kissbyxan dog ut

Har man gripit någon för det än? Tycker GM förtjänar medalj för sin insats..
Citera
2025-01-22, 10:27
Medlem
Berraperra1975s avatar
Åklagare Lisa dos Santos är starkt kritisk mot att Sveriges Radio nominerat rapparen C Gambino postumt till priset som Årets artist på P3 Guldgalan. – Jag tycker inte att de vet var gränsen går.
https://www.expressen.se/noje/aklaga...ds-nominering/
Citera
2025-01-22, 12:22
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Åklagare Lisa dos Santos är starkt kritisk mot att Sveriges Radio nominerat rapparen C Gambino postumt till priset som Årets artist på P3 Guldgalan. – Jag tycker inte att de vet var gränsen går.
Jamen du vet "Jonas Westman påpekar också att det är en svår fråga att definiera vad som gör en 'gangsterrappare'".
Ja för hur vet man det liksom? En kille med mask som rappar om att döda andra, är inte det helt normalt?
Citera
2025-01-22, 19:09
Medlem
Lika, inte lite skulle det stå

Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975

Väntat på samma sätt som det är väntat att nio av tio som kommenterar en länkad artikel på Facebook inte har läst artikeln. Vågar man hoppas lite mer på journalister, att någon som skriver om frågan har lyssnat på musiken och ställer en följdfråga utifrån det? C.Gambinos texter kan snarare beskrivas som antigangsterrap sett till de budskap han för fram. Det är faktiskt övertydligt för den som lyssnar. Det som däremot inte är lika tydligt för en medelålders strölyssnare är de delar som är mer åt det subtilare satiriska hållet.

Texterna är det starkaste skälet till att han förtjänar utnämningen. Vågar inte P3-killen bakom nomineringen säga det? För han kan väl inte både nominera artisten och samtidigt inte fatta att texterna skildrar samtiden på ett så träffsäkert, och samtidigt stilsäkert, sätt att det finns få jämförelser i den svenska populärmusikens historia. Ebba Grön var möjligen och nosade i tassemarkerna.

För alla som tycker sig veta utan att lyssna bjuder jag på några textrader ur huvudet:

1. Tydliga ställningstaganden mot gangsterkulturen:

”Det här livet vi lever, jag hoppas ingen dör i natt”
”Bland hemlösa gangsters som snurrar runt i dyra sportbilar”
”Regel nummer fyra nummer fem, glöm det där du kallar hem, en tabbe som är använd den är bränd”

Är det alltså det här hon menar får barnen att vilja bli gangsters? Coolt att vara hemlös och snart död? Jag tvivlar.

2. Subtilare satiriska inslag som en tonåring uppfattar direkt och som inte undgår en medelålders tant efter lite aktiv lyssning:

”Jag har åtta nya brudar att ta hand om, jag betalar deras räkningar”
”Vi får alltid ghettobarn, om de bara visste om hur många som vi gjorde på en dag”
Ingen text men halskedjan! Säg den som inte ser den som en parodi!

3. Och så några exempel på skildringar av vår tids största samhällsproblem:

”Du skulle också va som vi, om du kom ifrån vapen och droger”
”Regel nummer åtta nummer nio nummer tio, vi föddes med problem mycket mer än 99”
”Vara ensam som du varit är nåt ingen borde va, och jag vet det kan vara svårt för en ung tjej, vet att de har dömt dig, vänner kanske glömt dig”

4. Så när jag ändå är igång drar jag mig till minnes vad i texterna som talar för respektive emot att han själv beskriver sig som kriminell. Där står det ganska lika för exemplen är påfallande få:

Talar för ett kriminellt förflutet:
”Ställen jag bara vart utanför när jag kommit för att sälja kokain”

Talar emot ett kriminellt förflutet:
”Lilla rapparen, det här är inget dagis”

Detta sagt utifrån det hade varit en adekvat invändning att det är fel att nominera någon med kopplingar till gäng. Men svamlet om att detta glorifierar gängkulturen?
Senast redigerad av Halleluljah 2025-01-22 kl. 19:12. Anledning: Skrivfel
Citera
2025-01-22, 21:24
Medlem
När Einar vann priser efter hans död så hyllades han öppet på i princip alla galor Med diverse Tal, dokumentärer osv. Och då var han mer insyltad i kriminaliteten än Gambino. Dubbelmoralen måste släppas… gambino va en artist som gjorde de branschen krävde för att slå stort.

Hans kärlekslåtar o sorgliga låtar är större men santos uppmärksammar bara dom med små kriminella rader på.
Citera
2025-01-22, 23:15
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
När Einar vann priser efter hans död så hyllades han öppet på i princip alla galor Med diverse Tal, dokumentärer osv. Och då var han mer insyltad i kriminaliteten än Gambino. Dubbelmoralen måste släppas… gambino va en artist som gjorde de branschen krävde för att slå stort.

Hans kärlekslåtar o sorgliga låtar är större men santos uppmärksammar bara dom med små kriminella rader på.
Kanske behöver man lagar för detta.

Vi kan ju hitta lagar emot både det ena och det andra. Men kanske vi kan stifta lagar emot att statliga verka och statligt kopplade företag inte får ge positiv feedback emot gängkriminalitet.

Det hade gjort susen.
Citera
2025-02-04, 06:14
Medlem
Dax för åtal snart? Någon med senaste förhandlingarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in