Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-05, 17:01
  #1
Medlem
Har tröttnat på att konka runt på mitt 75 Ah batteri som väger 20 kg. Det fungerar ibland utan problem men fiskar man mycket som jag gör med min lilla träskbåt överallt känns det jävligt osmidigt. Hade hellre velat ha typ 45 Ah eller något med passande liten låda. Någon som vet var man kan få tag på sånt? Googlar men hittar bara en storlek på batterilådorna/batteri. Allt väger upp mot 20 kg dessutom
Citera
2024-06-05, 17:30
  #2
Medlem
Montera en solpanel med regulator så fårndu batteriet laddat utan att släpa det fram och tillbaka till båten.
Citera
2024-06-05, 17:33
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Har tröttnat på att konka runt på mitt 75 Ah batteri som väger 20 kg. Det fungerar ibland utan problem men fiskar man mycket som jag gör med min lilla träskbåt överallt känns det jävligt osmidigt. Hade hellre velat ha typ 45 Ah eller något med passande liten låda. Någon som vet var man kan få tag på sånt? Googlar men hittar bara en storlek på batterilådorna/batteri. Allt väger upp mot 20 kg dessutom
Vad pratar du om, startbatteri eller batteri till elmotor? Varför konkar du runt med batteriet? Ett 45 Ah borde gå ner i en låda för 75 Ah.
Citera
2024-06-05, 17:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad pratar du om, startbatteri eller batteri till elmotor? Varför konkar du runt med batteriet? Ett 45 Ah borde gå ner i en låda för 75 Ah.

Batteri till elmotor. Jag kör ju till åar och sjöar, drar ner båten, monterar elmotor, lägger i batteri etc. Det går ju ner men är ju osmidigt att det bara finns en stor låda för 75 Ah
Citera
2024-06-05, 19:11
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Batteri till elmotor. Jag kör ju till åar och sjöar, drar ner båten, monterar elmotor, lägger i batteri etc. Det går ju ner men är ju osmidigt att det bara finns en stor låda för 75 Ah

Hur liten låda vill du ha?
Typ 20x30x25 cm:
https://www.jula.se/catalog/fritid/b...E&gclsrc=aw.ds
Citera
2024-06-05, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur liten låda vill du ha?
Typ 20x30x25 cm:
https://www.jula.se/catalog/fritid/b...E&gclsrc=aw.ds

Hur fan tänkte jag inte att kolla jula? Detta bör vara det exakta måtten jag behöver. Billigt också. Tack! Hur fungerar det med säkringar och dylikt?
Citera
2024-06-06, 09:00
  #7
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Hur fan tänkte jag inte att kolla jula? Detta bör vara det exakta måtten jag behöver. Billigt också. Tack! Hur fungerar det med säkringar och dylikt?

Säkring kopplar du på pluspolen sedan vidare till motorn.
Citera
2024-06-10, 16:21
  #8
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Hur fan tänkte jag inte att kolla jula? Detta bör vara det exakta måtten jag behöver. Billigt också. Tack! Hur fungerar det med säkringar och dylikt?
Eller Biltema, halva priset:
https://www.biltema.se/bat/marinbatt...-mm-2000032985

Finns också där båttillbehör säljes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in