Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-06, 11:46
  #13
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Min enda princip är att jag inte vill äga delar i vapen/krigs-industrin och då finns det massor av indexfonder att välja på. Tex Avanza zero, Avanza USA, Spiltan osv.

Vad är det som gör vapen värre än tobak och olja? Känns som det finns många företag som gör saker som man kanske inte gillar, t.ex. investerar i Israel, eller säljer medel för avrättningar/dödshjälp osv. Miljöeffekter kommer döda fler än vapen inom kort.

Känns det inte konstigt att bo i ett land som behövt investeringar i vapen för att trygga sin framtid och sedan inte bidra annat än via skatten?
Citera
2024-06-06, 13:13
  #14
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du får betala skatt ändå. Visst för man över till ISK får man högre schablonskatt, men beroende på hur mycket Avanza Global går upp och på vilken tid så kan skatten ändå bli lägre vid ISK.

När du köper på AF så betalar du 30% på vinsten plus en fondskatt på 0,4 % av värdet per den 31:december som hamnar som just "schablonintäkt" på ditt skattebesked.

0,40% schablonintäkt sen 30% skatt på den. Skatten är alltså 0,12%.

Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Tryck på flerknappen bredvid köpknappen.

På fondens sida kan tilläggas.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har avstått från Avanza Global för att denna fond innehåller aktier i militärindustrin och i kontroversiella vapen. Men alla gör som de vill.

Vill man ha fred ska man rusta för krig.
Citera
2024-06-07, 11:03
  #15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vad är det som gör vapen värre än tobak och olja? Känns som det finns många företag som gör saker som man kanske inte gillar, t.ex. investerar i Israel, eller säljer medel för avrättningar/dödshjälp osv. Miljöeffekter kommer döda fler än vapen inom kort.

Känns det inte konstigt att bo i ett land som behövt investeringar i vapen för att trygga sin framtid och sedan inte bidra annat än via skatten?

Det går inte att leva ett liv utan att tära på jordens resurser men man kan försöka att leva efter vissa principer. Om inte för världens skull så för sitt eget samvetes skull. Jag är sjysst mot folk i min omgivning, jag slänger inte skräp i naturen, jag cyklar till jobbet och jag vill inte äga aktier i vapen/militärindustrin. Det är jag. Vilka principer du vill leva efter är helt upp till dig.

Angående Sveriges vapenindustri anser jag att vi borde lägga ner den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in