• 1
  • 2
2024-06-07, 08:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Ah, en fan boy som tycker vad som helst som Apple gör är det bästa som finns. Det är inte enklare att kopiera en fil, klistra in den, sedan gå tillbaka för att radera den jämfört med att bara klippa ut den och klistra in den. Det är inte ens något att diskutera, det bara är så. Precis som att det är lättare att borra i betong med en slagborr jämfört med en skruvdragare.
Du har rätt att det är störande att det inte finns Kringla + X i Finder på Mac. Istället får man trycka Kringla + C (för att kopiera) och sedan Kringla + Option + V (för att flytta). Alternativt dra filen med musen. Du behöver alltså inte gå tillbaka och radera filen.
Citera
2024-06-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ah, en fan boy som tycker vad som helst som Apple gör är det bästa som finns. Det är inte enklare att kopiera en fil, klistra in den, sedan gå tillbaka för att radera den jämfört med att bara klippa ut den och klistra in den. Det är inte ens något att diskutera, det bara är så. Precis som att det är lättare att borra i betong med en slagborr jämfört med en skruvdragare.

Jaha, du var en sådan som drar ”fanboy” kortet så fort du inte får 100% medhåll….?
Bespara mig/oss från sådan skit tack, då jag är genuint teknikintresserad oavsett vilken tillverkare det handlar om och ingen tillverkare är bara bäst på allt och felfria, inte ens Apple.

Har du kollat igenom och testat de olika sätt du kan hantera filer i Finder..
https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/mh26885/mac
Citera
2024-06-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har rätt att det är störande att det inte finns Kringla + X i Finder på Mac. Istället får man trycka Kringla + C (för att kopiera) och sedan Kringla + Option + V (för att flytta). Alternativt dra filen med musen. Du behöver alltså inte gå tillbaka och radera filen.

Installerade en app som fixar ctrl+x/v, eller kringla då Nu är det bara "Delete" för att radera en fil i Finder som saknas också
Citera
2024-06-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha, du var en sådan som drar ”fanboy” kortet så fort du inte får 100% medhåll….?
Bespara mig/oss från sådan skit tack, då jag är genuint teknikintresserad oavsett vilken tillverkare det handlar om och ingen tillverkare är bara bäst på allt och felfria, inte ens Apple.

Har du kollat igenom och testat de olika sätt du kan hantera filer i Finder..
https://support.apple.com/sv-se/guid...lp/mh26885/mac

Du gnäller över att jag skaffar en Mac bara för att jag tycker att Utforskaren är bättre än Finder. Något det verkar råda relativt stor konsensus över. Just argumenten "men om du inte gillar det så skaffa inte det" och "det är visst bättre det är bara du som inte kan/inte vet/inte är van" är typiskt argument av fanboys. Som du kanske såg så gillar jag macos över lag, så varför ska jag inte skaffa macos om jag tycker om det? Sällan man tycker om ALLT med något, det gör bara fanboys.

Att knappen "Delete" inte raderar en fil det är heller inte ett onödigt problem eller? Utan det är bättre att den inte gör det, för man kan ju högerklicka och radera på det sättet, eller dra till papperskorgen. Så klart mycket bättre än att knappen "Delete" raderar en fil
Citera
2024-06-07, 10:18
Medlem
Citat:
Att knappen "Delete" inte raderar en fil det är heller inte ett onödigt problem eller? Utan det är bättre att den inte gör det, för man kan ju högerklicka och radera på det sättet, eller dra till papperskorgen. Så klart mycket bättre än att knappen "Delete" raderar en fil

Jag raderade bort dina barnsliga ”fanboy” påhopp, så sluta nu att projicera dina korkade fördomar på mig, du känner inte mig…

Man kan radera filer på flera sätt i Finder.
https://macpaw.com/how-to/delete-files-mac
Citera
2024-06-07, 11:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Installerade en app som fixar ctrl+x/v, eller kringla då Nu är det bara "Delete" för att radera en fil i Finder som saknas också
Provat Command + Delete?
https://www.cnet.com/tech/computing/...le-from-a-mac/
Senast redigerad av Enterprise 2024-06-07 kl. 11:06.
Citera
2024-06-07, 13:29
Medlem
brianmolkos avatar
Ska man betala för kunna flytta filer i MacOS ?

Terminal ? Ska man flytta fotografier genom text ?
Eller iofs kanske går lättare i bildappen men ändå
Sen är ju inte alla bilder i bilder eh utan de kanske tillhör en annan mapp
Citera
2024-06-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ska man betala för kunna flytta filer i MacOS ?

Terminal ? Ska man flytta fotografier genom text ?
Eller iofs kanske går lättare i bildappen men ändå
Sen är ju inte alla bilder i bilder eh utan de kanske tillhör en annan mapp

Nej man behöver inte betala nåt, allt det där går att göra enkelt på Mac ändå. Men tycker man att man vill krångla lite i onödan så kan köra på egna idéer. Viktigast är att var och en blir nöjd
Citera
2024-06-07, 17:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej man behöver inte betala nåt, allt det där går att göra enkelt på Mac ändå. Men tycker man att man vill krångla lite i onödan så kan köra på egna idéer. Viktigast är att var och en blir nöjd

Tycker de låter krångligare då om man skulle flytta i terminal (som en skrev) som bara är text, tänker mera på om man har en mapp
med blandade fotografier och vill sortera dem till rätt mapp då behöver man en thumbnail eller så för se vad bilder förställer
Citera
2024-07-19, 17:02
Medlem
För den eller de som är intresserade så finns det ju en skaplig lista på kortkommandon för vad man kan få till med det.

https://support.apple.com/sv-se/102650
Citera
2024-10-09, 00:06
Medlem
Kör själv Commander One, visserligen inte lika bra som Windows varianten TotalCommander, men helt klart bättre än Finder
https://ftp-mac.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in