• 8
  • 9
2024-06-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det var olyckligt för när vaccinet rullades ut i stockholm prioriterade de styrande i region stockholm sig själva och all sin sjukvårdspersonal först. De trängde sig i kön kan man säga framför riskgrupper. Stockholm låg sämst till av alla i hela landet vad gällde att vaccinera äldre och riskgrupper på grund av att den enorma klumpen av vårdanställda proppade igen sprututrullningen.
Detta skedde samtidigt som att de över 80 vaccinerades trots att medelåldern är 83 år och de därmed kunde räknats bort på grund av kort förväntad livslängd med eller utan spruta.

Detta gjorde att riskgrupperna under 80 fick vänta på grund av vaccinationsbrist och min far var under 80 men äldre och riskgrupp.
Han fick vänta på sitt vaccin till sommaren 2021 och fick aldrig sprutan för han testade positivt tre dagar innan vaccinationstiden han fått.
Han såg fram emot att få vaccinet men han fick nedsövningsspruta och mask som pumpade in luft i lungorna istället. De sa att lungorna var fyllda med slem och tro fan det när man är nedsövd så man inte kan hosta upp slemmet tänkte jag.
Jag tror att många patienter "drunkade" i sitt slem på grund av denna vård så att säga.

Jag misstänker att sjukhusen sövde ned patienter som hade mått bättre av att skickas hem för att nedsövda patienter är dyra och det var dyr intensivvård som staten belönade de privata sjukhusen mest för. Staten strösslade pengar över sjukhusen för att söva ned folk.

Min far var aktiv inom civilförsvaret tills det las ned och han hade nog önskat att pengarna skulle gått till att rusta upp civilförsvaret igen.
Jag tycker vi knarkar upp pengarna och slår ut gängen istället. Fest, gratis knark och billigt snus är vad folket förtjänar inför "nystarten"!

Att vissa riskpatienter under 80 år inte fick vaccin förrän sommaren 2021 var intressant! Chatgpt4 säger att de mellan 65 och 80 år fick vaccin redan på våren 2021 i vissa regioner. Jag är intresserad av bättre källa.

För de patienter där covid-19 utvecklades till andningssvikt, septisk chock, lungemboli och/eller multiorgansvikt med njursvikt har jag svårt att tro att vård i hemmet skulle ha funkat bättre, utan respirator, intravenösa vätskor, och medicinsk övervakning. I vissa fall krävdes även kirurgiska ingrepp.

Det var främst under mitten av februari till slutet av mars 2020 som det ska ha skett en överförskrivningen av lugnande, som kan ha lett till fler dog i andningsnöd än nödvändigt. Källa: https://journals.plos.org/plosone/ar...l.pone.0253944. Någon som ssett fler källor? Sedan lärde man sig av sina misstag. Statistisken visar också att många andra experimentella mediciner ökade under 2020. https://bmcinfectdis.biomedcentral.c...79-022-07405-3 Jag har sökt i de ganska kritiska utredningar som granskade svenska covid-19-åtgärder, men jag har inte hittat att de tar upp överförskrivningen. Så myndigheterna har inte sett detta som ett problem. Man förlåter läkarna för de famlade i blindo då, och spred felaktiga rekommendationer i läkartidningen.

Personalen i äldreomsorgen fick dåligt skydd 2020, de var inte tillåtna att använda ansiktsmasker, för att man var rädda att maskerna skulle ta slut. Och för att man hade bunkrat upp dåligt med masker, och vägrade ta emot Kinas erbjudande om masker, för de dög inte.

Under 2020 var svenska sjukvården livrädda för att det skulle bli som i Italien där sjukvården var helt överbelastad, och personalen stannade hemma, för att ta hand om sina barn eller blev sjuka eller dog. Därför var det så viktigt, dagis, skola och tunnelbanan skulle vara öppna i Sverige, och att samhället inte alls stängdes ned lika mycket som i andra länder. Det kan orsakat högre spridning i Sverige.

I många länder, inte bara Sverige, var det prioriterat att sjukhuspersonalen skulle få vaccin tidigt. Klokt. Svårt att få deras lojalitet annars. Deras chefer, några kända politiker, fick också tidigt, officiellt för att få folkets förtroende så att de som verkligen behövde skulle vaccinera sig tidigt. Men naturligtvis var det för att deras liv betraktas som mer värt. Jag har dock svårt att tro att antal tidigt vaccinerade politiker var så många att det fördröjde processen.
Citera
2024-06-08, 12:09
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Att vissa riskpatienter under 80 år inte fick vaccin förrän sommaren 2021 var intressant! Chatgpt4 säger att de mellan 65 och 80 år fick vaccin redan på våren 2021 i vissa regioner. Jag är intresserad av bättre källa.

För de patienter där covid-19 utvecklades till andningssvikt, septisk chock, lungemboli och/eller multiorgansvikt med njursvikt har jag svårt att tro att vård i hemmet skulle ha funkat bättre, utan respirator, intravenösa vätskor, och medicinsk övervakning. I vissa fall krävdes även kirurgiska ingrepp.

Det var främst under mitten av februari till slutet av mars 2020 som det ska ha skett en överförskrivningen av lugnande, som kan ha lett till fler dog i andningsnöd än nödvändigt. Källa: https://journals.plos.org/plosone/ar...l.pone.0253944. Någon som ssett fler källor? Sedan lärde man sig av sina misstag. Statistisken visar också att många andra experimentella mediciner ökade under 2020. https://bmcinfectdis.biomedcentral.c...79-022-07405-3 Jag har sökt i de ganska kritiska utredningar som granskade svenska covid-19-åtgärder, men jag har inte hittat att de tar upp överförskrivningen. Så myndigheterna har inte sett detta som ett problem. Man förlåter läkarna för de famlade i blindo då, och spred felaktiga rekommendationer i läkartidningen.

Personalen i äldreomsorgen fick dåligt skydd 2020, de var inte tillåtna att använda ansiktsmasker, för att man var rädda att maskerna skulle ta slut. Och för att man hade bunkrat upp dåligt med masker, och vägrade ta emot Kinas erbjudande om masker, för de dög inte.

Under 2020 var svenska sjukvården livrädda för att det skulle bli som i Italien där sjukvården var helt överbelastad, och personalen stannade hemma, för att ta hand om sina barn eller blev sjuka eller dog. Därför var det så viktigt, dagis, skola och tunnelbanan skulle vara öppna i Sverige, och att samhället inte alls stängdes ned lika mycket som i andra länder. Det kan orsakat högre spridning i Sverige.

I många länder, inte bara Sverige, var det prioriterat att sjukhuspersonalen skulle få vaccin tidigt. Klokt. Svårt att få deras lojalitet annars. Deras chefer, några kända politiker, fick också tidigt, officiellt för att få folkets förtroende så att de som verkligen behövde skulle vaccinera sig tidigt. Men naturligtvis var det för att deras liv betraktas som mer värt. Jag har dock svårt att tro att antal tidigt vaccinerade politiker var så många att det fördröjde processen.

"Nu går Region Stockholm vidare med vaccinering i fas 2 – fokus på 75-plus
Publicerad 31 mars 2021
Region Stockholm går vidare i fas 2 och går successivt över till att vaccinera personer födda 1946 eller tidigare. Med start i vecka 13 och ett antal veckor framåt skickas ett brev med erbjudande om vaccination mot covid-19 för personer 75 år och äldre i Region Stockholm."

"Det innebär att samtliga brev beräknas skickas under veckorna 13, 14 och 15 till drygt 88 000 mottagare."

"Vaccinationerna av personer födda 1941 eller tidigare flyter på bra och över 80 procent av de som är 80-plus har fått sin första dos och många är också bokade för både sin första och andra dos."

"Efter gruppen 75-plus är det dags för gruppen 70-plus, och sedan gruppen 65-plus, att erbjudas vaccination mot covid-19. När dessa grupper får sitt vaccinerbjudande är ännu inte helt bestämt och avgörs huvudsakligen av tillgången till vaccin."

"- Intresset för att vaccinera sig mot covid-19 är stort och under tisdagen slog vi rekord med cirka 13 000 vaccinationer på en dag, vilket är väldigt positivt givet det allvarliga smittläge vi har i regionen. Men tyvärr kommer inte alla att kunna få en tid direkt eftersom tillgången på vaccin är begränsad och det kommer att krävas lite tålamod, säger Magnus Thyberg."

https://www.regionstockholm.se/nyhet...us-pa-75-plus/

Min far tillhörde gruppen 65+ och riskgrupp.
Fas 2 började vaccineras i april enligt ovanstående pressmeddelande.
Jag anser att gruppen 65+ och riskgrupp borde ha varit fas 1 eftersom en 70-åring har längre förväntad livslängd än en 90-åring.
Region stockholm var den enda regionen i sverige som priorierade den enorma mängden sjukvårdspersonal under vaccinbristen före riskgrupper mig veterligen. Därför blev vaccinationen av riskgrupper kraftigt försenad i stockholm.
Senast redigerad av Kungenshora 2024-06-08 kl. 12:12.
Citera
2024-06-08, 13:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966

"Av de 17 regioner som SvD varit i kontakt med är det bara Stockholm som inte har kommit igång att skicka ut kallelser till personer inom fas 2. I den fasen ingår bland annat personer över 65 år, där de allra äldsta ska vaccineras först."

"I samma rum som honom sitter 72-åriga Eva Ekblad på ett coronasäkert avstånd. Hon är ledamot i PRO Stockholm och berättar att hon känner ett minskat förtroende för regionen.

– Man vågar inte ens hoppas på att man får vaccin innan sommaren. Vi alla vill ju bara få träffa anhöriga och familj igen, säger hon.

69-åriga Björn Sund fyller 70 år i juni och hoppas att han kan fira sin födelsedag med barnen och barnbarnen, men vågar inte tro att det kommer ske.

– Stockholm skyller på att de fått för lite vaccin, men alla regioner har fått korrekt andel beroende på hur många äldre det finns i regionen. Det är faktiskt intressant att se hur man kan misslyckas så mycket som de gjort, säger han."

"Från och med måndag 8 mars ska 20 000 brev om dagen skickas ut till personer som är 80 år eller äldre. Enligt Anna Starbrink ska alla vara vaccinerade i sommar om vaccinleveranserna kommer som det är planerat.

Curre Hansson säger att PRO har pressat regionen i flera veckor för att de ska komma igång med vaccineringen av fas 2.

Han ser det här som ett kvitto på att deras kamp givit resultat.

– Kritiken mot det som har hänt kvarstår och själva skandalen är ett faktum, men det är jättebra att de kommer igång. Är man den rikaste regionen i landet så ställer vi också krav på att de ska vara bäst."

https://www.svd.se/a/9Ookzr/pensiona...-vaccineringen

Region stockholm prioriterade vårdpersonal. Detta ledde till att vården fick personalbrist eftersom alla var hemma samtidigt i vaccinframkallad sjukdom. Då kallade region stockholm in praktikanter från vårdhögskolorna för att täcka upp för alla vaccinskadade arbetare och då fick även dessa unga praktikanter vaccinet före riskgrupper.
Detta ledde till enorm vaccinationsbrist och att riskgrupper fick vänta mycket länge. Min far hade fått sin vaccinationstid och var glad för det men han smittades innan han fick vaccinet. Han trillade mellan stolarna på målsnöret.
Citera
2025-01-23, 12:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Har pengarna gått till något vettigt eller har allt slussats vidare till det korrupta slukhålet Ukraina?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in