Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-08, 12:29
Medlem
Gldskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Och det hr har du givetvis kllor p?

Mvh

Givetvis inte. Bara fr Mechelon.
Citera
2024-07-08, 12:29
Medlem
Partier ska vl ha den politik som dess medlemmar rstar fr. Du kan g med i ett parti och tala fr din sak men slutndan har man en omrstning. Det r s partier fungerar normalt sett, att man rstar fram politiken p sina kongresser. Sen kan man ju tycka vad man vill om det som rstats fram och rsta p ngot annat parti eller helt enkelt lmna det. Det som kallas fr demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - om de skalat ner lite p putin-sugandet och alla andra stollerier s skulle de ftt nnu fler rster.

RN har ftt 37% av rsterna TROTS detta men samtidigt gjort s att resterande 60% av vljarna absolut inte vill se de som styrande s att de rstar p andra partier bara fr att stoppa RN.

Fr att gra en jmfrelse med Sverige - det vore som att Moderat-vljare stdrstar p Vnsterpartiet bara fr att minska inflytandet fr Sverigedemokraterna.
Senast redigerad av noden 2024-07-08 kl. 12:32.
Citera
2024-07-08, 12:31
Medlem
Demokratin r avskydd lite var stans. Och vnstern r ju ngra av de vrsta hatarna av demokrati. Nu i slutet av 1900-talet och p 2000-talet har de ftt med sig liberaler p det tget ocks.
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Trkigt att demokrati r s avskydd i Frankrike, Trump fick visst fler rster nr han frlorade mot Biden n nr han blev president mot Hillary (De sger att mnga hatade Trump och hellre rstade p en senil dre (Biden) n f en president som hette Trump.

I Frankrike r det visst tv valomgngar fr man lyckats f fler rster genom att anvnda sig av vilka som vljer lgga ner sina rster, d bara de tv som ftt flest kan vinna distriktet och vljer man som man gjort nu, s drfr fick hgerpartier mindre rster.
Citera
2024-07-08, 12:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Frankrike har samma motsttningar som USA. Sverige r annu inte lika delat. r det fr att vi r mesigare tro?

Jag misstnker att det kommer att sluta i en explosion. Vi r bara inte dr n
Samt att vi har det bra stllt.
Sen s litar vi p att Staten lser vra problem.

Trots att vi r (ls: psts vara) individualistiska s r vi vldigt auktoritetsbundna - men man dljer det genom att kalla det fr att vi har stort frtroende fr myndigheterna.

Att svenskar i stort visar upp sina liv p Instagram handlar inte om att man r egofixerade, utan man gr det fr att alla andra gr det
Citera
2024-07-08, 12:39
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nonsens.
Ungefr samma som imbeciller som dig hvdar om Sverige.
" det var redan mngkultur i Sverige, vi har alltid haft det, tnk bara p samer, smlnningar och stockholmare"
Ja, men ds, d kan det ju inte vara ngra problem att fylla landet med araber och negrer.

Fy fan fr dumma mnniskor. Nyttiga idioter r det vrsta som finns.

Hr i Sverige har vi inte haft s mycket mngkultur fr inte mnga vill frysa arslet av sig innan modern teknik gjorde att husen var varmare.

Jag pratar om samhllen historiskt som har bra frutsttningar och varit vlfungerande.
Citera
2024-07-08, 12:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Jag Tror att Macron kommer att. Samarbeta med vnstern
Fam Rotcild behvde att kpa 5 nya r .d det har nt otrevligt i sikta .
Tnk efter sjlv
Vem rster p ett parti .som frsmrar pension demokrati och livsfrhllanden .
Samtidigt som man vill dra in Landet i storskalig krig.

Detta r vad jag tror ocks. Macron gjorde inte detta fr att han knde sig besegrad i EU-valet utan en ren strategisk anledning. Macron vill ha std fr riktigt hemska saker som t.ex. marktrupper i Ukraina. Just nu s r vnsterblocket oenat nr det gller den frgan men det kommer skerligen ndras senare d infiltrationen har sin gng.
Citera
2024-07-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ja det stmmer.

Frankrike har haft detta system lnge.

P stt och vis blir det lite "Vilka tycker jag ska styra landet" i frsta omgngen och i andra omgngen blir det "Ok - om partiet du frst rstade p inte vinner - vilket parti skulle du d rsta p d?".

Tack
Citera
2024-07-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns till och med en hel trd om detta:
(FB) Hur kan National Rally f 37% av rsterna, men endast 24% av riksdagsplatserna?

Sluta spamma trden med detta helt uppenbara, 63% r mer n 37%, National Rally r extremt impopulra med stora delar av befolkningen och d blir det s hr i ett system med majoritetsvalkretsar.

Okej polisen.

Mrkligt system. Det borde vara totalt antal rster som bestmmer representation i parlamentet. Det r ju ett nationellt val till ett nationellt parlament. D ska inte en rst rknas olika mycket beroende p var i landet den rstande bor. Det r inte regionval. Alla regioner r lika mycket del av landet.

D pratar vi nd fransmn. Som fortfarande sjunger deras orena blod ska vattna vra flt, har en historia av revolution och av att halshugga korrupta makthavare som missgynnar folket, och strejkar mot alltifrn bensinpriser till pensionslder till helgppna butiker. Hur lnge tolererar de ett valsystem dr 37 % av rsterna ger 24 % representation i folkets parlament?
Citera
2024-07-08, 13:28
Medlem
volvo 240s avatar
Ok wtf. Att andra partier osv kan hoppa in i andra valomgngen som jag trodde bara skulle vara emellan det strsta och nst strsta partiet om inget ftt mer n 50%

Och folk tycker USAs system r virrigt.

N, vi har ett av de absolut bsta valsystemetn, man ska ha bde legitimation och det r pappersvalsedlar.

Att pajaslnder ssom USA, UK och Frankrike har sdana mandatsystem osv och inte gr p reda procent ... Vi har ju hft enormt lite valfusk hr med.

Att det i Frankrike har en andra valomgng kan jag frst om inget parti ftt egen majoritet. Men att man kan bilda en koalition efter frsta valomgngen och hoppa in i den andra, ett alternativ som inte ens fanns i den frsta. Reform UK borde verkligen se till att f delas valsystem reformerat med.
Citera
2024-07-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Valsystemet blir ju riggat om man drar tillbaka kandidater fr att styra valutgngen. Det kommer inte leda rtt i det lnga loppet. Och det var heller knappast meningen frn brjan att systemet skulle anvndas p det sttet. Systemet skapades troligen fr att ingen politisk inriktning skulle inneha makten under fr lng tid. P s vis kan alla politiska riktningar i landet f pverka dess utveckling. Det hade varit bttre om man respekterat systemet och ltit valresultatet bli vad det blir. Det skulle ha en modererande effekt. Tnk p att 37% som rstade p RN r en stor del av befolkningen. I slutndan kommer separatismen att gro. Och det kanske i och fr sig vore en bttre lsning att landet delar sig i tv delar. Dr vnster och liberaler fr hlla p med sitt och hger / konservativa fr ha det p sitt stt. Jag brjar i alla fall tycka att det kanske r den bsta lsningen ven fr Sveriges del.

Nej visst, en koalition mellan vnster, kommunister i princip, och liberaler, hur ska de samarbeta? Deras enda gemensamma punkt och som de gick till val p i andra omgngen r att de inte r Le Pen. Det kanske rcker till regeringsunderlag men inte till regeringsduglighet. Man mste veta vad man vill mer n att man vill stoppa ngon.

Ang det fetade. Man kan tnka tanken. Den r lockande. Vi vill ha det p vrt stt och ni kan ha det p ert stt, d blir alla njda. Eller borde bli i alla fall.

Men den sidan som rstar fr kaos och frfall kommer inte att vara njda med att de som rstar fr vlfrd och sammanhllning fr det bra medan de lever i misr. Det skulle direkt komma anklagelser om apartheid om man delar in en befolkning i tv delar inom ett lands grnser, dr de som ville ha uppdelningen bygger ett bttre samhlle. Kommer sluta med att alla vill komma frn kaos-sidan till ordnings-sidan. Trots att de rstade fr kaos och inte fr ordning. Och trots att de sa nej till att bygga det samhllet i hela landet istllet fr bara en begrnsad del.

Men man kunde ju frska nnting. Som du sger 37 % r en stor del av befolkningen, ver en tredjedel. Mnga omrden och distrikt kommer ju prglas av det och den politiken.
Citera
2024-07-08, 13:42
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ja det stmmer.

Frankrike har haft detta system lnge.

P stt och vis blir det lite "Vilka tycker jag ska styra landet" i frsta omgngen och i andra omgngen blir det "Ok - om partiet du frst rstade p inte vinner - vilket parti skulle du d rsta p d?".
Ja precis, nu verkar de ha rundat systemet p ngotvis. Och vad man fick leta runt innan man kunde lsa svart p vitt vad olika partier fick i procent.

Nej jag har ingen strre koll p franska valet mer n att jag lyssnade p radio frra veckan vilka partier som blev strst d och trodde att det skulle bli Mellan Nationell Samlig och sedan det andra partiet i storlekksordning. (nej har inte kollat upp vilket som bev nrst strst i frsta heller, att leta efter saker medtalsyntes r frjvla tidskrvande)

Kanske snart dags att plocka fram giljotinerna frn frrden.
Senast redigerad av volvo 240 2024-07-08 kl. 13:44.
Citera
2024-07-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Samt att vi har det bra stllt.
Sen s litar vi p att Staten lser vra problem.

Trots att vi r (ls: psts vara) individualistiska s r vi vldigt auktoritetsbundna - men man dljer det genom att kalla det fr att vi har stort frtroende fr myndigheterna.

Att svenskar i stort visar upp sina liv p Instagram handlar inte om att man r egofixerade, utan man gr det fr att alla andra gr det

Delar analysen. Frankrike r strre, det r mer delat, de har en strre arbetarklass. I Sverige transformerades i princip hela arbetarklassen till medelklass i o m att vlfrdsstaten byggdes ut.

Sm saker. Nr jag bodde i Frankrike som utbytesstudent i ett kollektiv, vggen var som papp. Det fanns knappt isolering, blste rakt in. Inte s sknt p vintern. Mnga trodde jag var frn Polen eller Tyskland fr ingen tnker p Sverige i frsta hand. En kvinna blev t o m sur fr att jag jobbade dr alors que les francais travaillent pas (fastn fransmnnen inte har jobb). Hehe. Som tur var var jag fr ung och obrydd fr att bli krnkt av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in