2024-06-11, 12:15
Medlem
Citat:
Apple går ut med att de kommer att samarbeta med OpenAI och att Chat-GPT kommer att finnas gratis att använda via Siri.

Bland annat ska AI organisera notiser, korrekturläsa texter och meddelanden samt skapa tecknade bilder. Den ska också förstå användarens personliga behov, enligt Apple.

(...)

En viktigt del i presentationen har varit säkerheten. Bland annat ska man begränsa mängden personlig data som skickas.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...ing-med-openai

Detta är inte anledningen till att jag använder en Macbook. Jag har varit inne på apples hemsida och kikat men som vanligt begriper jag mig inte på datorer, så jag undrar liksom mer över detta. Jag hoppas verkligen att man kan stänga av AI-skräpet helt och hållet.

Redan nu är alltför många shorts på Youtube AI-genererade, och mitt allmänna intryck är att enshittifieringen kommer ur AI, eftersom den pumpar ut sitt skräp, ja detta är vad som kommer sabba internet i förlängningen. Jag fattar inte vad som är så bra med AI. Ingen kan väl påstå att användarupplevelsen när det kommer till internet har blivit bättre, snarare börjat man se sprickorna i bygget.

Vad hände med integritet och säkerhet? Varför ska datorer inte längre få vara ens egen ägodel? Och varför kan man inte få bli empowered genom sina egna val? Jag behöver personligen ingen hjälp av AI.

Okej, tråden handlar också mer allmänt om Mac OS Sequoia.

Vad tycker ni är bra och vad tycker ni är dåligt?
Citera
2024-06-11, 15:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Detta är inte anledningen till att jag använder en Macbook. Jag har varit inne på apples hemsida och kikat men som vanligt begriper jag mig inte på datorer, så jag undrar liksom mer över detta. Jag hoppas verkligen att man kan stänga av AI-skräpet helt och hållet.

Redan nu är alltför många shorts på Youtube AI-genererade, och mitt allmänna intryck är att enshittifieringen kommer ur AI, eftersom den pumpar ut sitt skräp, ja detta är vad som kommer sabba internet i förlängningen. Jag fattar inte vad som är så bra med AI. Ingen kan väl påstå att användarupplevelsen när det kommer till internet har blivit bättre, snarare börjat man se sprickorna i bygget.

Vad hände med integritet och säkerhet? Varför ska datorer inte längre få vara ens egen ägodel? Och varför kan man inte få bli empowered genom sina egna val? Jag behöver personligen ingen hjälp av AI.

Eftersom det är Macos är jag övertygad om att man kan stänga av skiten. På ios mer tveksamt.
Citera
2024-06-11, 16:30
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Om du verkligen vlll undvika AIn kan du köpa en Intel-baserad Mac (dessa tillverkades fram till år 2020, så köp en Mac från 2019 exempelvis) då dessa inte får AIn.
Citera
2024-06-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Om du verkligen vlll undvika AIn kan du köpa en Intel-baserad Mac (dessa tillverkades fram till år 2020, så köp en Mac från 2019 exempelvis) då dessa inte får AIn.

Ja det är ju ett alternativ, men vete fan om det är nåt vettigt alternativ, då får man ju en i jämförelse helt antik och strömslukande processor som i min värld är näsmast korkat att välja före M1 senare, i synnerhet om vi pratar laptop. Men det lär ju bli billigt med då det kryllar av folk som försöker bli av med sina Intel-Macs och byta upp sig till Apple M….

Det däringa AI är nog nåt som vi får acceptera att det kommer mer och mer, men om nån kan göra det säkert för integriteten så torde Apple ligga sannolikt bäst till. Och sannolikt kommer man att kunna stänga av det helt eller delvis.
Citera
2024-06-11, 20:43
Medlem
Rassas avatar
Programvara: macOS —> Mac och macOS /Moderator
Citera
2024-06-14, 13:33
Medlem
Tittade på keynoten där de presenterade, som för övrigt går att se online. Jag hade inte varit orolig. Apple har ett stort fokus på säkerhet och integritet och har utöver AI lagt in kommande uppdateringar om säkerhetsfunktioner, bland annat kommer appar som i framtiden ber om tillgång till kontakter inte få tillgång till hela kontaktboken utan man kan begränsa osv. Vad det gäller AI så kommer majoriteten av processerna ske i enheten. De gånger man behöver skicka iväg något, till exempel om man frågar om en bild eller behöver generativ AI så kommer man bli tillfrågad varje gång och får "skicka iväg" data vid varje tillfälle du väljer. Du kommer också se deras nya AI-symbol så fort du använder AI så det är bara att undvika dessa funktioner och Siri om du inte vill ha något med AI att göra.
Citera
2024-06-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozty
Tittade på keynoten där de presenterade, som för övrigt går att se online. Jag hade inte varit orolig. Apple har ett stort fokus på säkerhet och integritet och har utöver AI lagt in kommande uppdateringar om säkerhetsfunktioner, bland annat kommer appar som i framtiden ber om tillgång till kontakter inte få tillgång till hela kontaktboken utan man kan begränsa osv. Vad det gäller AI så kommer majoriteten av processerna ske i enheten. De gånger man behöver skicka iväg något, till exempel om man frågar om en bild eller behöver generativ AI så kommer man bli tillfrågad varje gång och får "skicka iväg" data vid varje tillfälle du väljer. Du kommer också se deras nya AI-symbol så fort du använder AI så det är bara att undvika dessa funktioner och Siri om du inte vill ha något med AI att göra.

Tack för informationen. Det känns lite bättre, och tryggare framförallt. Min huvudsakliga oro är liksom att mitt textmaterial ska användas som data set, som det tydligen kallas, för AI, och det hade jag inte ens velat om jag så fick betalt för det. Tydligen har Chat-GPT stulit otaliga data sets, och kommer få en myriad av rättsfall mot sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in