• 4
  • 5
2024-06-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag undrar om det inte borde finnas ett tredje alternativ, där man förvarar brottslingar av den här typen utan att ge dem vård.

Hur är din tanke hur det skulle se ut?

Man sitter av sitt fängelsestraff, sen får ha sin egen lägenhet i "förvaringen", men typ avgränsas från samhället?

Ska det fortfarande räknas som ett straff eller ska den intagne ha kvar normala rättigheter, i den mån att den fortfarande är avgränsad från samhället?
Citera
2024-06-12, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman
Hur är din tanke hur det skulle se ut?

Man sitter av sitt fängelsestraff, sen får ha sin egen lägenhet i "förvaringen", men typ avgränsas från samhället?

Ska det fortfarande räknas som ett straff eller ska den intagne ha kvar normala rättigheter, i den mån att den fortfarande är avgränsad från samhället?
Ja det är alltså en påföljd. Straff vet jag inte men det ska ju träffa dem som begår brott pga sin störning.

Interneringen syftar ju till att skydda samhället från sådana här individer.
Citera
2024-06-12, 22:32
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ja. Precis.

Är det då lämpligt att vårda dessa inom RPV med tanke på att störningar inte går att behandla?

Mja.. Jag tycker nästan det är bättre att personlighetsstörningarna är inlåsta på psyk än att dom ska få florera i en fängelsemiljö, med allt vad det innebär..
Citera
2024-06-12, 22:34
Medlem
Kan du inte begära ut handlingarna som låg till grund för domen? Det borde framgå av dem vad som ledde till att vård utdömdes.
Citera
2024-06-12, 22:47
Medlem
Men hur skulle det lösas utan att människor skulle riskera att bli utsatta? Även sadister har mänskliga rättigheter som art slippa bli utsatta för andras sadism osv. Så att släppa alla lösa i ett hägn skulle inte heller hjälpa. Sen tror inte jag det handlar om att de får så mycket vård precis. Inte som i det fallet TS beskriver. Där handlar det sannolikt mest om medicinering och förvaring.
Citat:
OK. Sorry. Jag läste nog ditt inlägg slarvigt.

Javisst men RPV är mycket dyrare än fängelse.

Jag undrar om det inte borde finnas ett tredje alternativ, där man förvarar brottslingar av den här typen utan att ge dem vård.

Juridiskt finns inte den möjligheten idag.
Citera
2024-06-21, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Men hur skulle det lösas utan att människor skulle riskera att bli utsatta? Även sadister har mänskliga rättigheter som art slippa bli utsatta för andras sadism osv. Så att släppa alla lösa i ett hägn skulle inte heller hjälpa. Sen tror inte jag det handlar om att de får så mycket vård precis. Inte som i det fallet TS beskriver. Där handlar det sannolikt mest om medicinering och förvaring.
Nja vi minskar ju människors mänskliga rättigheter hela tiden genom att kasta dem i fängelse eller tvångsvårda dem så det ser jag inte som minsta problem.

(Sorry för sent svar.)
Citera
2024-06-22, 07:15
Medlem
Skulle man lämna sadister åt sitt eget öde i ett hägn skulle det sluta med tortyr. Tvångsvård och fängelse är ju strikt reglerade åtminstone här i väst och räknas inte som tortyr
Citat:
Nja vi minskar ju människors mänskliga rättigheter hela tiden genom att kasta dem i fängelse eller tvångsvårda dem så det ser jag inte som minsta problem.

(Sorry för sent svar.)
Citera
2024-06-22, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Skulle man lämna sadister åt sitt eget öde i ett hägn skulle det sluta med tortyr. Tvångsvård och fängelse är ju strikt reglerade åtminstone här i väst och räknas inte som tortyr
Ja men de skull inte vara lämnade åt sitt öde. Det skulle ju finnas personal på inrättningen.

Men det skulle inte vara vårdpersonal och läkare, som behövs bättre i psykvården, utan fångvaktare.
Citera
2024-06-22, 11:49
Medlem
Ja då är jag med dig. Då är det ett bra förslag.
Citat:
Ja men de skull inte vara lämnade åt sitt öde. Det skulle ju finnas personal på inrättningen.

Men det skulle inte vara vårdpersonal och läkare, som behövs bättre i psykvården, utan fångvaktare.
Citera
2025-01-17, 13:03
Medlem
Puttinavas avatar
Yes. Psykopati (och narcissism men där är skadorna mindre) beror på att prefrontala cortrex, främre gördelvindlingen, insula, amygdala, hippocampus samt den högra frontalloben ej fungerar vilket synes på PET samt MR där de ej lyser upp vid situationer som skulle ha orsakat empati hos friska hjärnor.

Alltså 6 av hjärnans 35 områden är icke fungerande och prefrontala samt främre gördeln är stora områden, de största faktiskt så är de av är det goodnight Martha. Sadism beror alltså på jättelika hjärnskador.

Källa: https://www.google.se/search?sca_esv...h=692&dpr=1.09
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in