Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-19, 21:20
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inte M2an just nu utan min flickväns i5:a (också air) men den har samma problem, sval när man använder den för "normala" aktiviteter (enkel surf och arbete) men så fort man tittar YouTube högupplöst så blir den som ett element vilket enligt försäljarens utsaga i båda fallen inte ska ske, men det enda positiva är väl att M2:an fortfarande är knäpptyst tillskillnad från i5:an som flåsar/låter som en hårfön när den blir så varm..
Isåfall kanske du ska reklamera den.
2024-07-20, 22:50
Medlem
Riddars avatar
Jag äger både en Pro M1 2022, en Air M1 (2024) samt en iMac M1 (2020).
För de användningsområden som du specificerar så är en Air ypperlig. Se bara till att du uppgraderar RAM (vilket jag läser mig till att du tänkt på) så kommer du bli mer än nöjd.

Lycka till.
2024-07-23, 22:31
Medlem
Air har vidrigt tangentbord, titta om Pro är bättre/mjukare. Annars skulle jag valt Air.
2024-07-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entligen18ar
Air har vidrigt tangentbord, titta om Pro är bättre/mjukare. Annars skulle jag valt Air.

Har haft flera Air av tidigare modell, men har på senare år hållit mig till 2 st pro som hängt i sedan start utan större krångel: En från 2015 och en från 2020, båda håller fint än.
Upplever pro som något mer stöttålig och robust, i synnerhet med ett extra plastskal på botten och skärm.
Att köpa en refurbished pro, med något års garanti, från en seriös handlare kan vara en riktig guldaffär.
2024-07-30, 01:03
Medlem
Uppskattar alla svar. Funderade en hel del på detta och kom fram till att det fick bli en Pro. Lite dyrt blev det men den känns väldigt bra och skön att använda.
2024-08-11, 21:24
Medlem
Om du väntar ett tag till så kommer priserna sjunka lite till.
Har en MacBook Air M1 2020 och har aldrig haft problem med den.
2024-08-11, 22:49
Medlem
Ska du inte göra något avancerat, köp AIR. Ska du seriöst göra något avancerat köp pro och köp 16". Du vill ha en tunn dator. AIR är väldigt kraftfull som den är, man behöver ingen PRO såvidare man inte arbetar med detta på en seriös nivå.
2024-08-12, 00:26
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Air är helt otrolig, angående vad som sagts tidigare i tråden om tangentbord osv det känns ingen som helst skillnad på tangentborden mellan Pro och Air...

Det som däremot skiljer och kan vara en stor anledning att skaffa en Pro i stället (i alla fall om vi pratar 14" eller större) är skärmen, Pro modellerna har "Liquid-XDR" som alltså är miniled skärmar, de är fantastiska, väldigt ljusstarka och så är de 120 hz.
Airens skärm är ok men det är en 60 hz skärm och gamut eller ljusstyrka är inte i närheten av Pro skärmarna.

Air är också passivt kyld, det är normalt inget problem men visst om du gör tunga saker som belastar processor och framförallt GPU en längre tid kan Airen bli ljummen, jag har aldrig upplevt den blivit obehagligt varm i något av fallen.
Och vid normalt användande (titta på film, youtube, surfa osv) så blir den aldrig över rumstemperatur i chassit.

Pro modellerna blir också ljumna vid belastning men tillskillnad från Air så throttlar de inte när de belastas hårt en längre tid vilket ger bättre prestanda, men temperaturen på chassi är ungefär den samma med Apples original fläktkurva.

Är det en tyst dator du vill ha så är Air bästa alternativet följt av Macbook Pro 16" (som medans har fläkt är väldigt konservativ och sällan går över 3000 rpm även vid tung belastning), Macbook Pro 14" däremot kan låta en del vid tungbelastning.

En annan sak som skiljer är touchpaden, Airs touchpad (nu kan jag förvisso bara jämföra med M1 Air) är inget fel på men den på Pro:n är mycket bättre (dels är den solid state, vilket inte Airens är men den är både större och märkbart högre precision på).

Men trots detta allt detta (och jag har samtliga dessa modeller dvs Air, 14" och 16" så är det Air jag använder i särklass mest, för den är helt enkelt så grymt smidig- väger knappt något och är i stort sett i samma storlek som en tablet när den är ihopfälld, har en fantastisk batteritid och kan laddas med i stort sett vilken mobilladdare som helst bara du har en USB-A till USB-C kabel, medans det skulle vara tråkigt om något hände med den så är det också så svider det mindre om det händer med en ~20k dator än 35k eller 50k som de andra jag har kostade där med är den primärt vad jag har med mig om jag ska någonstans)
2024-08-12, 17:34
Medlem
Rassas avatar
Ts har alltså valt en Pro:

(FB) Välja mellan Pro och Air

Låser tråden och övriga diskussioner om datorval får tas i lämpligare trådar. /Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in