Citat:
Ursprungligen postat av
mellowmeloner
Göran Perssons tid var ett annorlunda Sverige än som nu är fallet i en alltmer global värld.
Hur Sverige ska bli rikt är egentligen ingen meningsfull fråga när var och en numera bara tänker på sig själv och hela samhällets diskurs bl.a. inom vården bara går ut på att DU SKALL bli produktiv utan att ha specificerat effektiva mål om hur det ska uppnås.
Sverige är ett bullshit land som saknar 1 st. övergripande centraliserande myndighet med top-notch expertis under juridiskt ansvar att se till att allting sköts som ett väloljat Koenigsegg.
Inget funkar bra med den slags av fri konkurrens som Sverige har fått där typ "Kerstin i Jönköping" röstar på Miljöpartiet bara för att just dom har utlovat höghastighetståg förbi hennes lilla ort...
Osv till alla intressen var för sig. Alla politiker och en drös mellanchefer som inget vettigt gör mer än går till sina jobb för att fika bulle, saft och kaka med varandra där merparten av deras tid och engagemang går till personliga intressen.
Och när många sådana som du finns som hela tiden skyller på hur saker och ting var förr som en anledning till att Sverige inte fungerar idag bara för att själva dra billiga poänger och göra er karriärer utan incitament att se till helheten.
Det kallas new public management. Allting ska finnas på ett excelark och mätas och analyseras. Det personliga ansvaret har totalt urholkats. Allting ska reduceras till rena flowcharts och byråkrati. Det betyder att det som inte passar en förutbestämd mall ignoreras fullständigt. Det ”finns inte” enligt systemet.
Det kostar även 1,2 miljoner att byta en dörr. Men då är den certifierad enligt konstens alla regler. Vi vet precis hur stor andel nickel det är i beslagen och vart den har delproducerats i varje led. Designen är ett resultat av 49 olika kompromisser och har godkänts av relevant myndighet. När den strular måste den dock åter till München för smörjning och justering. Den ser även som av en slump precis likadan ut som en dörr från Bauhaus. Du och jag skulle kunna ha den bytt innan lunch för under 5k, milersättningen inkluderad, men vi har ju inte gått utbildning på 5 år till sjukhusservicetekniker, nej förlåt, Senior Key nånting Administrator.
Ligger någonting utanför ditt direkta ansvarsområde ska du ignorera det fullständigt. Du har knappt tillåtelse att släcka en brinnande papperskorg. Detta innebär att förnuftiga männskor drivs till vansinne eller tvingas lösa problem i smyg. Jag har själv spenderat mina egna pengar för att lösa problem på arbetsplatsen som jag vet kommer orsaka mig och många andra långt värre lidande i framtiden, men som jag inte ”får” lösa nu enligt byråkraterna för det finns inga rutiner för det.
Den här typen av byråkratiskt tänkande kommer bli undergången för det västerländska samhället.