• 1
  • 2
2024-06-13, 10:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Så du vill att din farmor ska dö i lungcancer på ett landsbygdssjukhus i Indien...

Be my guest men du kommer knappast övertyga oss andra.

Nej inte så. Kolla på Japan som har en taskig demografisk utveckling med en snabbt åldrande befolkning.
Dom rekryterar 10.000 sjuksjöterskor i Filipinerna och annan vårdpersonal som läser Japanska i 6-12 månader, gör test och sedan får jobb i Japan där dom tjänar 2-3 ggr vad dom gjorde hemma.
Färdigutbildade och språkligt testade för en bråkdel av kostnaden i sverige kan inte vara fel.

Den grupp på 5-600.000 arbetslösa araber, somalier och afrikaner i vårt land kommer aldrig att
kunna ta dessa jobb. Nettoskilnaden mellan att gå på livslångt soss bidrag och lön som vårdbiträde
är bara några hundringar. Så varför skulle dom ?
Citera
2024-06-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellowmeloner
Göran Perssons tid var ett annorlunda Sverige än som nu är fallet i en alltmer global värld.

Hur Sverige ska bli rikt är egentligen ingen meningsfull fråga när var och en numera bara tänker på sig själv och hela samhällets diskurs bl.a. inom vården bara går ut på att DU SKALL bli produktiv utan att ha specificerat effektiva mål om hur det ska uppnås.

Sverige är ett bullshit land som saknar 1 st. övergripande centraliserande myndighet med top-notch expertis under juridiskt ansvar att se till att allting sköts som ett väloljat Koenigsegg.

Inget funkar bra med den slags av fri konkurrens som Sverige har fått där typ "Kerstin i Jönköping" röstar på Miljöpartiet bara för att just dom har utlovat höghastighetståg förbi hennes lilla ort...

Osv till alla intressen var för sig. Alla politiker och en drös mellanchefer som inget vettigt gör mer än går till sina jobb för att fika bulle, saft och kaka med varandra där merparten av deras tid och engagemang går till personliga intressen.

Och när många sådana som du finns som hela tiden skyller på hur saker och ting var förr som en anledning till att Sverige inte fungerar idag bara för att själva dra billiga poänger och göra er karriärer utan incitament att se till helheten.
Det kallas new public management. Allting ska finnas på ett excelark och mätas och analyseras. Det personliga ansvaret har totalt urholkats. Allting ska reduceras till rena flowcharts och byråkrati. Det betyder att det som inte passar en förutbestämd mall ignoreras fullständigt. Det ”finns inte” enligt systemet.

Det kostar även 1,2 miljoner att byta en dörr. Men då är den certifierad enligt konstens alla regler. Vi vet precis hur stor andel nickel det är i beslagen och vart den har delproducerats i varje led. Designen är ett resultat av 49 olika kompromisser och har godkänts av relevant myndighet. När den strular måste den dock åter till München för smörjning och justering. Den ser även som av en slump precis likadan ut som en dörr från Bauhaus. Du och jag skulle kunna ha den bytt innan lunch för under 5k, milersättningen inkluderad, men vi har ju inte gått utbildning på 5 år till sjukhusservicetekniker, nej förlåt, Senior Key nånting Administrator.

Ligger någonting utanför ditt direkta ansvarsområde ska du ignorera det fullständigt. Du har knappt tillåtelse att släcka en brinnande papperskorg. Detta innebär att förnuftiga männskor drivs till vansinne eller tvingas lösa problem i smyg. Jag har själv spenderat mina egna pengar för att lösa problem på arbetsplatsen som jag vet kommer orsaka mig och många andra långt värre lidande i framtiden, men som jag inte ”får” lösa nu enligt byråkraterna för det finns inga rutiner för det.

Den här typen av byråkratiskt tänkande kommer bli undergången för det västerländska samhället.
Citera
2024-06-13, 18:52
Medlem
Citat:
Vilka yrken behövs egentligen i Sverige för Sveriges ekonomi? Borde inte de flesta yrkena såsom ingenjörer, arkitekter och läkare som utför mer än bara enkla operationer kunna outsourcas till exempelvis Indien, och Sverige på så sätt spara enorma summor och bli rikt?

Det verkar inte som att "fler händer i vården" såsom Jimmie Åkesson brukar slänga sig med hjälper när fler krumma tummar tydligen bara leder till sämre soppa...
Varför är inte politiken exceptionellt bra när alla politiker i varenda kommun, landsting och riksdag ofta jobbar heltid med att lösa alla Sveriges problem och uppgifter?
Är Sverige passé som land att ha utbildat folk i när det vore mycket billigare att ha samma sjukvård i t.ex. Turkiet? Hur blir Sverige rikt?
Hahaha!

En fråga, har du jobbat med indier någon gång? Du betalar 20 % mindre och det blir 80% mindre gjort! Då är jag ändå generös, i de flesta företag där man har tagit in indiska konsulter så har resultatet varit ett fullständigt haveri.
Citera
2024-06-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Det kallas new public management. Allting ska finnas på ett excelark och mätas och analyseras. Det personliga ansvaret har totalt urholkats. Allting ska reduceras till rena flowcharts och byråkrati. Det betyder att det som inte passar en förutbestämd mall ignoreras fullständigt. Det ”finns inte” enligt systemet.

Det kostar även 1,2 miljoner att byta en dörr. Men då är den certifierad enligt konstens alla regler. Vi vet precis hur stor andel nickel det är i beslagen och vart den har delproducerats i varje led. Designen är ett resultat av 49 olika kompromisser och har godkänts av relevant myndighet. När den strular måste den dock åter till München för smörjning och justering. Den ser även som av en slump precis likadan ut som en dörr från Bauhaus. Du och jag skulle kunna ha den bytt innan lunch för under 5k, milersättningen inkluderad, men vi har ju inte gått utbildning på 5 år till sjukhusservicetekniker, nej förlåt, Senior Key nånting Administrator.

Ligger någonting utanför ditt direkta ansvarsområde ska du ignorera det fullständigt. Du har knappt tillåtelse att släcka en brinnande papperskorg. Detta innebär att förnuftiga männskor drivs till vansinne eller tvingas lösa problem i smyg. Jag har själv spenderat mina egna pengar för att lösa problem på arbetsplatsen som jag vet kommer orsaka mig och många andra långt värre lidande i framtiden, men som jag inte ”får” lösa nu enligt byråkraterna för det finns inga rutiner för det.

Den här typen av byråkratiskt tänkande kommer bli undergången för det västerländska samhället.

jobbat länge inom det offentliga och mycket av det du säger stämmer.
Citera
2024-07-06, 16:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
På vilket sätt blir Sverige rikare på att arbetslösheten ökar och pengar försvinner från landet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Teorin har redan testats och den fungerar inte. Redan på 1990-talet skulle alla IT-konsulter bort i Sverige (jag var IT-konsult), Indien utbildade 100 gånger fler IT-experter än Sverige och de kostade en bråkdel. Men detta hände aldrig. Visar sig att man faktiskt inte kan ersätta svensk kunskap med indisk.

Enda outsourcingen som kan ske är invandrare som får enklare jobb i Sverige. Som svenskar ändå inte vill ha.

Alla större företag jag arbetat på har haft fler IT-nissar utomlands (inklusive Indien) än i Sverige så outsourcingen är en verklighet även om du verkar leva i förnekelsefasen.
Citat:
Varför är inte politiken exceptionellt bra när alla politiker i varenda kommun, landsting och riksdag ofta jobbar heltid med att lösa alla Sveriges problem och uppgifter?

Är en liten andel av politikerns som arbetar heltid, i princip nästan alla politiker är fritidspolitiker och har annan huvudsysselsättning. Att inte ha denna grundläggande kunskap säger en hel del.
Citera
2024-07-06, 22:39
Medlem
Jag antar att hantverkare kan definieras som låglönearbete. Jag har haft massa olika arbeten varav några som räknas som högstatusjobb. VD, egenföretagate, kontorsnisse på Stureplan m.m.
Jag har även haft en del okvalificerade arbeten som lager, butik, taxi i yngre dar. På senare tid har jag arbetat som snickare m.m hemma hos folk. Jag är inte utbildad snickare men jävligt duktig och händig och bra på att planera. Jag kan intyga att det är rätt svårt att åka runt och göra olika typer av arbeten hemma hos folk. Du ska kunna se helhet och planera hur det ska göras effektivt, i tid och bli bra. Koll på utrustning och material och nya förutsättningar varje dag. Komma i tid och bli klar i tid. Sen måste man ofta ha flera olika projekt igång samtidigt för att få ekonomi i det hela. Ofta är du beroende av andra (sämre) hantverkare eller av kunden som inte förstår att deras strul med material eller eget arbete ställer till din planering. Jag är verkligen inte förvånad att det är många hantverkare som inte klarar av jobbet när en högpresterande och duktig person som jag tycker det är klurigt. Skönt att man inte behöver dra in en full lön utan har det mer som hobby. Respekt till duktiga hantverkare och det skulle givetvis inte fungera att slänga in negrer och araber på den här typen av arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in