Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-13, 23:17
Medlem
fulbubblarens avatar
Tjena,
letar efter en motocross för 12-årig grabb att köra. Vid semester och ibland på en bana i närheten (öppen för alla för en blygsam slant). Inte intresserad av ett seriöst sportengegemang och det sociala sammanghanget som medföljer. Kommer givetvis att köpa skydd enligt vad som gäller.

Det jag hela tiden hamnar på är sidor med engagerade sportutövare och här är det mer spontan lek (och som bonus träning inför framtida körkort) som är målet.
Kan skräpprodukter som
https://www.fungarage.se/bensindrive...25-purple.html
https://motorsweden.se/dirtbike-x-pro-fx-125cc
duga för detta?

Förstår att man får vad man betalar för men vad bör köpas? Bättre med beg kvalité? Har MC-kort men kan absolut nada om cross.
Citera
2024-06-13, 23:36
Bannlyst
Köp en begagnad PW80

Körkortet får ni öva på i bil, åk ut på landet och träna.

Vill inte outa mig men mina döttrar och son fick väldigt tidigt lära sig hur man kör en manuellt växlad bil, och det var inte för att vi är bönder och hade en bondgård att åka på.

Jag åkte ut med dom på landet, träning ger färdighet och alla mina A-barn har klarat uppkörningen på första.
Senast redigerad av Bomber-O-Granater 2024-06-13 kl. 23:42.
Citera
2024-06-14, 00:40
Medlem
JohannesSnajdares avatar
En PW80 är nog lite liten för en 12-åring, kika på nåt som en Honda CRF100. 4-takt är snällt i början och att lära sig växla går fort. (automatväxlad cross växer de ur fort).
Citera
2024-06-14, 02:09
Medlem
stolenChevys avatar
När jag var exakt 12 år så hade jag en Honda CR80 mellanhjuling som jag körde på bana m.m.

Den var absolut en aning stark men det gjorde ju ingenting. Rekommenderar något liknande.
Citera
2024-06-14, 03:10
Avstängd
OneTaps avatar
köp en begagnad från väl känt märke typ Honda 250 eller Yamaha 450 de e kvalitet o lika bra o lära sig köra ordentliga grejer från början =) när ja va 13 hade ja en CR 250 o körde även farsans CR 500 utan problem :P
Citera
2024-06-14, 06:59
Bannlyst
När jag var liten så körde jag pappas Hayabusa med Turbo, köp en enliters sporthoj åt grabben som du sätter crossdäck på.

Lika bra att han har lite att växa i, blir ju enklare med körkortet också sen när han ska ta det.
Senast redigerad av Bomber-O-Granater 2024-06-14 kl. 07:04.
Citera
2024-06-14, 13:25
Medlem
Jag skulle se om jag hittade en Endurohoj istället för en SX, betydligt mer vrid i botten och snällare vridmoment, mer lättkörd och man behöver inte ligga på toppvarv hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in