• 2
  • 3
2024-06-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, här verkar det inte finnas någon enkel förklaring.

Vilka linjer är det som kannibaliserar på varandra?

Nu är jag inte så insatt, men den allra största delen av resenärerna åker väl spårbundet? Tunnelbana och pendeltåg. Bussarna står väl för 15-25% eller så? Om resandet då har gått ned med 17% så måste det rimligen betyda att betydligt färre åkt tunnelbana och pendeltåg. Det får mig i sin tur att undra över om allt pendeltågsstrul de senaste åren har en del i det minskade resandet. T ex har de riktigt stora arbetsplatserna i Arenastaden gått samman i en protest där de menar att pendeltågsstrulet har medfört allvarliga konsekvenser för deras verksamhet, och att mängder med anställda tvingats jobba hemifrån. Om det är på det viset så är en del av det minskade resandet självförvållat från SLs sida. Skulle det bli mer sådant så stryper SL så att säga sig självt.

Angående bil i stan: Det har blivit betydligt dyrare och svårare, speciellt för de som kommer från områden utanför innerstaden. Ett tvåtimmarsbesök kostar nu cirka 60 kronor i biltullar och 50-100 kronor i P-avgift. Lägg till det att det blivit betydligt svårare att hitta P-plats när dessa byggs bort på löpande band. Detta borde rimligen få betydligt fler att åka kollektivt in till staden.

Jag har en annan fundering: Kan det vara så, att allt fler som bor utanför innerstaden väljer att jobba och utföra aktiviteter utanför innerstaden, och att de transporterar sig med cykel, bil och andra icke kollektiva transportsätt? En hantverkare eller IT-konsult som bor i t ex Sollentuna och som brukade jobba i staden kanske numera enbart tar uppdrag i Norrort? Med växande kranskommuner finns numera gott om uppdragsgivare där. Är det många som gör så, så minskar det kollektiva resandet in till staden.

De brukar omnämnas i trafikförvaltningens remisser varje år. Men 610 Vallentuna, 624/628 Åkersberga. 661 (även om den inte har samma trafikering), 198 verkar ju gå längs med tuben. Har lite för dålig koll ska jag väl helt ärligt säga för att dra fler exempel rakt upp och ned.

Sen borde man kanske kunna rensa lite i träsket med olika busslinjer ute på Värmdölandet och Ekerö. Där är ju ett av problemen att blåbussarna hamnar i samma köer som alla andra motorfordon, vilket relativt enkelt skulle kunna lösas genom lite prioritering. Men det är känsligt för alla som ska köra bil från de delarna av länet.

Vilken del av pendelstrulet tänker du på? Vissa delar av pendelnätet ut mot Bro har ju andra stök varje sommar, som det ofta gnälls på. Men alternativen till att inte rusta upp järnvägsnätet är än sämre.

Nu var det helt ärligt ett rätt bra tag sen jag var inne i city, men har aldrig haft problem hitta parkeringsplatser. Visst ibland kostar det en del men det kan det vara värt jämfört med allt letande av en plats i orter där allt ska vara gratis.

Tänker att för hantverkare så är det ju rätt enkelt att bara låta slutkunden betala det. Det är ju sällan den stora kostnaden i ett projekt. Det jag tänker är ju att fler tar efter med lådcykel i city (vilket visar sig vara väldigt konkurrenskraftigt jämfört med bilen).

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ingen aning, men man borde kunna spara lite på T-banan om man låter Röda mot Mörby Centrum vända vid Tekniska högskolan vissa tider. Roslagsbanan ser ut att täcka en del och sedan kan man kanske komplettera med någon buss.

Att ha tåg som vänder på annat än ändstationer brukar vara ett upplägg som sabbar allt som heter trafikplanering och tågstyrning.

Ingen bra ide att vända vid Tekniska med röda då den redan idag går full norrifrån vissa tider mer än den gör till TH. Det är också ett av motiven bakom förlängningen av RB till TC via Odenplan. Mörby ligger ju lite halvtaskigt till, visst är det möjlighet hoppa av bussarna från nordostsektorn längs motorvägen, men det går inte hoppa på norrut eller ha en smidig bytespunkt till tuben. DS är bättre men där är å andra sidan bussterminalen underdimensionerad redan idag och bussarna västerut/österut (176/177 fastnar ju i köerna både på E4 men även genom Solna).

Citat:
Både T-banan och Roslagsbanan är fullpackade i rusningstid och däromkring. Även vid andra tider är det en hel del resenärer. Kanske kan man låta några tåg vända vid Tekniska högskolan, men dels blir det bökigt för många resenärer, dels ,vet jag inte hur mycket man sparar på det?

Vore ju bättre att utöka trafikeringen på tuben och på sikt se till att få fler X15 i trafik på RB. Men även fundera kring lämpligheten med L29 mot Näsbypark om det kan vara möjligt ersätta med annan trafik och lägga mer krut på 27/28 istället?
Citera
2024-06-17, 23:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
De brukar omnämnas i trafikförvaltningens remisser varje år. Men 610 Vallentuna, 624/628 Åkersberga. 661 (även om den inte har samma trafikering), 198 verkar ju gå längs med tuben. Har lite för dålig koll ska jag väl helt ärligt säga för att dra fler exempel rakt upp och ned.

Sen borde man kanske kunna rensa lite i träsket med olika busslinjer ute på Värmdölandet och Ekerö. Där är ju ett av problemen att blåbussarna hamnar i samma köer som alla andra motorfordon, vilket relativt enkelt skulle kunna lösas genom lite prioritering. Men det är känsligt för alla som ska köra bil från de delarna av länet.

Vilken del av pendelstrulet tänker du på? Vissa delar av pendelnätet ut mot Bro har ju andra stök varje sommar, som det ofta gnälls på. Men alternativen till att inte rusta upp järnvägsnätet är än sämre.

Nu var det helt ärligt ett rätt bra tag sen jag var inne i city, men har aldrig haft problem hitta parkeringsplatser. Visst ibland kostar det en del men det kan det vara värt jämfört med allt letande av en plats i orter där allt ska vara gratis.

Tänker att för hantverkare så är det ju rätt enkelt att bara låta slutkunden betala det. Det är ju sällan den stora kostnaden i ett projekt. Det jag tänker är ju att fler tar efter med lådcykel i city (vilket visar sig vara väldigt konkurrenskraftigt jämfört med bilen).
Jag tänker bl a på att pendeltågstrafiken körde med reducerad kapacitet ett rätt bra tag pga brist på lokförare. Var ett elände med ständigt inställda o flyttade tåg: https://sverigesradio.se/artikel/mtr...alls-in-i-host

Sen har det varit rätt gott om signalfel och vagnfel senaste åren. Har fått erfara det ett antal gånger. När ett antal riktigt stora arbetsgivare går samman och menar att den bristfälliga pendeltågstrafiken hotar Stockholms framtid som arbetsplats, då är det riktigt illa: https://www.svd.se/a/VPvEl3/seb-teli...ndeltagskaoset

I delar av innerstaden kan det ta mer än en halvtimme att hitta P-plats under vissa tider. Har bekanta som fått leta över en timme. Höjda P-avgifter för besökare och för boendeparkering ger tillfällig lättnad, men när litet fler P-platser byggs bort kommer problemet tillbaka. Man ska inte ha bil i innerstaden helt enkelt. Men många är så illa tvungna.

Ja, lådcykel är ett alternativ för hantverkare som bor i eller nära innerstaden, och som får plats med alla saker på cykeln. Men många hantverkare (jag känner en del) har inte råd med bostad i innerstaden eller tycker att det är för dyrt och för bökigt (många är urtrötta på att tillbringa så mycket tid i trafiken), och flyttar ut till någon kranskommun och tar jobb där ute. Eftersom det råder stor brist på en del typer av hantverkare - t ex rörmokare och plåtslagare - finns risk att innerstaden får brist, eller svår brist. I delar av Los Angeles och flera andra storstäder, har det uppstått riktigt svår brist på alla typer av hantverkare, trädgårdsfirmor, städare etc, just pga dessa anledningar. Bor man i de områdena och behöver hjälp så blir det svindyrt.

Citat:
Vore ju bättre att utöka trafikeringen på tuben och på sikt se till att få fler X15 i trafik på RB. Men även fundera kring lämpligheten med L29 mot Näsbypark om det kan vara möjligt ersätta med annan trafik och lägga mer krut på 27/28 istället?
Roslagsbanan har väl redan fått några av de nya tågen? Och fler är väl beställda och ska levereras?

Nu valde SL att lägga ned busslinjen mellan Näsbypark och Mörby. Skulle man istället lägga ned Roslagsbanans linje till Näsbypark måste man ha bussar istället. Jag är inte så insatt, men jag tror det har byggts en hel del i Näsbypark de senaste åren. Enligt hitta.se bor det närmare 10.000 pers där nu, och det finns 1.400 företag. Dessutom måste man rimligen ordna buss för dem som bor i närheten av övriga stationer längs den linjen. Jag är inte så bra på ekonomi för buss kontra tåg, men man kanske inte tjänar jättemycket på att gå över till buss? https://www.hitta.se/stockholms+l%C3...5de/2001312027
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-06-17 kl. 23:10.
Citera
2024-06-29, 18:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Pensionärer och handikappade och fan och hans moster skulle ge sig på SL i så fall.

Handlar inte så mycket om man är pensionär eller har en funktionsvariation, tror knappast den stora delen av resenärer (arbetspendlare) skulle bli så glada över att behöva kolla tidtabellen varje dag samt fundera på om man kommer hinna med bytet i morgon beroende på hur tidtabellen är lagd.

Citat:
Sen är ju trots allt det man får med månadskort hos SL rätt ordentligt mer omfattande än motsvarande i alla andra regioner.

Är rätt ointressant vad man får i andra regioner eller att man kan åka mellan Nynäs och Norrtälje då flertalet använder SL för arbetsresor och någon nöjesresa på helger.
Citera
2024-07-29, 20:00
Bannlyst
Jag konsumerar en hel del av den här trafiken. Fy fan för rusningstrafiken och alla sunkiga medresenärer. Jag måste bo bättre så att jag kan få slippa denna skit.

Det blir ju inte bättre om det blir en massa besparingar men jag förstår att sådant måste till samt höjningar av biljettpriserna.
Citera
2024-07-30, 07:50
Medlem
Citat:
Jag tänker bl a på att pendeltågstrafiken körde med reducerad kapacitet ett rätt bra tag pga brist på lokförare. Var ett elände med ständigt inställda o flyttade tåg: https://sverigesradio.se/artikel/mtr...alls-in-i-host

Sen har det varit rätt gott om signalfel och vagnfel senaste åren. Har fått erfara det ett antal gånger. När ett antal riktigt stora arbetsgivare går samman och menar att den bristfälliga pendeltågstrafiken hotar Stockholms framtid som arbetsplats, då är det riktigt illa: https://www.svd.se/a/VPvEl3/seb-teli...ndeltagskaoset

I delar av innerstaden kan det ta mer än en halvtimme att hitta P-plats under vissa tider. Har bekanta som fått leta över en timme. Höjda P-avgifter för besökare och för boendeparkering ger tillfällig lättnad, men när litet fler P-platser byggs bort kommer problemet tillbaka. Man ska inte ha bil i innerstaden helt enkelt. Men många är så illa tvungna.

Ja, lådcykel är ett alternativ för hantverkare som bor i eller nära innerstaden, och som får plats med alla saker på cykeln. Men många hantverkare (jag känner en del) har inte råd med bostad i innerstaden eller tycker att det är för dyrt och för bökigt (många är urtrötta på att tillbringa så mycket tid i trafiken), och flyttar ut till någon kranskommun och tar jobb där ute. Eftersom det råder stor brist på en del typer av hantverkare - t ex rörmokare och plåtslagare - finns risk att innerstaden får brist, eller svår brist. I delar av Los Angeles och flera andra storstäder, har det uppstått riktigt svår brist på alla typer av hantverkare, trädgårdsfirmor, städare etc, just pga dessa anledningar. Bor man i de områdena och behöver hjälp så blir det svindyrt.

Roslagsbanan har väl redan fått några av de nya tågen? Och fler är väl beställda och ska levereras?

Nu valde SL att lägga ned busslinjen mellan Näsbypark och Mörby. Skulle man istället lägga ned Roslagsbanans linje till Näsbypark måste man ha bussar istället. Jag är inte så insatt, men jag tror det har byggts en hel del i Näsbypark de senaste åren. Enligt hitta.se bor det närmare 10.000 pers där nu, och det finns 1.400 företag. Dessutom måste man rimligen ordna buss för dem som bor i närheten av övriga stationer längs den linjen. Jag är inte så bra på ekonomi för buss kontra tåg, men man kanske inte tjänar jättemycket på att gå över till buss? https://www.hitta.se/stockholms+l%C3...5de/2001312027

Det blir ju flerdelat problem här, vagnfelen ansvarar väl operatören ändå för? Deras ansvar att se till att det rullande materialet fungerar. Sen är det Trafikverket som ska se till att spåranläggningarna fungerar. En hel del störningar har ju berott på spårspring och då är frågan hur man kommer åt det?

Nu är det sällan jag har bilen inne i stan, men det är aldrig problem att hitta parkeringsplatser (men det kostar ju såklart ibland en hel del). Många har dock en bil trots väldigt litet behov av fordonet. Men man är inte villig att betala för en parkeringsplats i garagen som trots allt finns. Så är problemet för "få" platser eller en parkeringspolitik som genom låga avgifter och subventionerade boendeparkeringen sabbat allt?

Att man beroende på geografisk placering får betala olika för samma arbete är ju inget ovanligt, det förekommer ju i alla olika sektorer i samhället. Vill jag bygga en fjällstuga i väglöst land är materialtransporterna dit helt andra än med närhet till bra väg. Inget konstigt vad jag kan se. London har ju haft enorma problem att få personal i vissa branscher just för att det inte är möjligt att bosätta sig i närheten så att det går att få till en fungerande pendling och i stan är bostadspriserna absolut inget att leka med, Stockholm är en billig håla i jämförelse.

RB har fått några av tågen, men det har ju varit förknippat med en del stök i drifttagningsprocessen.

Om du inkluderar Näsby-slottsområdet och de flerbostadshus som finns i Nytorpsområdet så kan jag hålla med dig, men vid NPC har det inte hänt så mycket. I övrigt så är ju bostäderna där villor som inte utgör särskilt bra underlag för kollektivtrafiken.

Kostnaden för trafikering spår kontra buss blir ju lite olika beroende på hur vi väljer att definiera det. Per utbudskilometer (dvs, körda kilometer med buss vs tåg) så hade SKL en sammanställning för ett par år sedan, då kostade buss ca 33 kr/km och tåget 72. Det blir ju dock en väsentlig skillnad om vi istället skulle räkna in kapacitetsskillnaden buss vs tåg.

Slutsatserna kvarstår, många kommuner vill behålla de bussar som går parallellt med spåren, medan trafikhuvudmannen gärna skulle dra in alla dessa och få fler att åka spårbunden kollektivtrafik (vilket är helt rimligt). Bussar i köer gör ju ingen glad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är rätt ointressant vad man får i andra regioner eller att man kan åka mellan Nynäs och Norrtälje då flertalet använder SL för arbetsresor och någon nöjesresa på helger.

Poängen är fortsatt att det trafikutbud som erbjuds vida överträffar alla andra regioner. Man kan ju dock välja att dra in och förändra utbudet för att fungera bättre för fler.
Citera
2024-07-30, 10:43
Medlem
Själv tror jag att det här är strukturellt och snarast bara kommer förvärras. Det som hände med pandemin var ju att hybrid blev norm bland tjänstemännen, som också utgör en betydande del av Stockholms arbetsliv. Uppläggen varierar men innebär i snitt ungefär halverat antal pendlingsresor för individen. Detta innebär också att periodkortens värde halverats för dessa personer, men periodkorten har inte direkt halverats i pris utan snarare ökat. Dvs priset per resa har mer än fördubblats. Samtidigt pressas också hushållen av inflation. Dvs hushållen ser över sina utgifter och tittar på alternativa sätt att lösa sitt pendlingsbehov. Det vi ser är alltså framför allt en reaktion på att kollektivtrafikens värdeerbjudande inte har en paketering som är attraktiv för hela hybridarbetesgruppen.

Spekulation, men jag tror det kommer visa sig mycket svårare att vinna tillbaka resenärer som insett att lite rörelse i början och slutet av dagen faktiskt ökar livskvaliteten, att frisk luft är trevligt och att garanterad sittplats faktiskt inte är så dumt, än vad det skulle varit att behålla dessa resenärer från början.
Citera
2024-07-30, 13:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Att man beroende på geografisk placering får betala olika för samma arbete är ju inget ovanligt, det förekommer ju i alla olika sektorer i samhället. Vill jag bygga en fjällstuga i väglöst land är materialtransporterna dit helt andra än med närhet till bra väg. Inget konstigt vad jag kan se. London har ju haft enorma problem att få personal i vissa branscher just för att det inte är möjligt att bosätta sig i närheten så att det går att få till en fungerande pendling och i stan är bostadspriserna absolut inget att leka med, Stockholm är en billig håla i jämförelse.
Ja, Stockholms bostäder är billiga jämfört med London, men Stockholms innerstad är ändå så dyr, att få småbarnfamiljer har råd att skaffa en vettig bostad där. Jag känner rätt många småbarnsfamiljer genom mina, och mina bekantas, barn. De flesta är välutbildade och tjänar bra, men flyttar ändå ut från stan när de får sitt andra barn, eftersom en tre- eller fyrarummare i innerstan är för dyr.

Och när de väl flyttat ut upptäcker de snart att pendling till jobbet inne i stan tar lång tid och är opålitlig. Många av dem byter därför till jobb utanför stan, eller flyttar sina företag dit, och skaffar bil.

Jag tror inte den här trenden är bra för innerstan, och nedskärningarna i kollektivtrafiken gör det inte bättre.

Du resonerar kring hur ansvaret för alla tekniska problem inom komlektivtrafiken är fördelat. Och visst är det fördelat på flera parter. Men det spelar ju ingen roll för de som drabbas.

Sen håller jag med dig om att bil inte är något bra alternativ i innerstan. Och det är ju ytterligare ett skäl för många - kanske framför allt barnfamiljer - att bo och arbeta någon annan stans.
Citera
2024-08-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ja, Stockholms bostäder är billiga jämfört med London, men Stockholms innerstad är ändå så dyr, att få småbarnfamiljer har råd att skaffa en vettig bostad där. Jag känner rätt många småbarnsfamiljer genom mina, och mina bekantas, barn. De flesta är välutbildade och tjänar bra, men flyttar ändå ut från stan när de får sitt andra barn, eftersom en tre- eller fyrarummare i innerstan är för dyr.

Och när de väl flyttat ut upptäcker de snart att pendling till jobbet inne i stan tar lång tid och är opålitlig. Många av dem byter därför till jobb utanför stan, eller flyttar sina företag dit, och skaffar bil.

Jag tror inte den här trenden är bra för innerstan, och nedskärningarna i kollektivtrafiken gör det inte bättre.

Du resonerar kring hur ansvaret för alla tekniska problem inom komlektivtrafiken är fördelat. Och visst är det fördelat på flera parter. Men det spelar ju ingen roll för de som drabbas.

Sen håller jag med dig om att bil inte är något bra alternativ i innerstan. Och det är ju ytterligare ett skäl för många - kanske framför allt barnfamiljer - att bo och arbeta någon annan stans.

En första fråga, är det rimligt att alla ska ha möjligheten att bo mitt i centrala Stockholm till väldigt låga hyra eller boendekostnad? Tillgång och efterfrågan är ju något som bör fungera även på bostadsmarknaden. Många har ju tidigare flyttat ut från centrala Stockholm för att man har sagt att en uppväxt i stan inte är något för barn. Den mentaliteten finns ju fortfarande till viss del kvar. Men det vore bra med fler barnfamiljer inne i Stockholms centralare delar, men där har vi ju till stor del även problemen med hyresreglering och sjukt långa kötider till äldre bostäder med väldigt låga hyror.

Den erfarenhet jag har av pendling är att det fungerat bra majoriteten av gångerna. Sen försöker man ju anpassa sin pendlingstid för att vara före eller efter majoriteten av barnlämnande föräldrar osv. Men problemen med pendling är ju ofta inte huvudresan utan att det ska passas in med byten på en eller två platser till. Där finns det en stor risk att något går åt skogen.

Skulle vilja säga att kan man hantera livet utan en bil så är ju sjukt mycket vunnet inte minst ekonomiskt. För många borde det vara en möjlighet, eller i alla fall med en bil istället för två. Vill man föra ett resonemang så är det ju rätt intressant att de största reseavdragen görs i kranskommunerna till Stockholm, Göteborg och Malmö (trots de villkor som finns uppställda om att tidsbesparing för reseavdrag med bil ska vara minst 1 timme enkel väg kontra kollektivtrafiken).
Citera
2024-08-01, 10:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
En första fråga, är det rimligt att alla ska ha möjligheten att bo mitt i centrala Stockholm till väldigt låga hyra eller boendekostnad? Tillgång och efterfrågan är ju något som bör fungera även på bostadsmarknaden. Många har ju tidigare flyttat ut från centrala Stockholm för att man har sagt att en uppväxt i stan inte är något för barn. Den mentaliteten finns ju fortfarande till viss del kvar. Men det vore bra med fler barnfamiljer inne i Stockholms centralare delar, men där har vi ju till stor del även problemen med hyresreglering och sjukt långa kötider till äldre bostäder med väldigt låga hyror.
Här håller jag med dig till 100%. Att alla inte får plats i centrum är ju en naturlig, men litet tråkig, följd av att en stad växer. Inom parentes kan jag berätta att min farfars farfar med familj hade sin lägenhet i ett hus just intill utrikesdepartementet. Idag är det en del av regeringskansliet.

Citat:
Den erfarenhet jag har av pendling är att det fungerat bra majoriteten av gångerna. Sen försöker man ju anpassa sin pendlingstid för att vara före eller efter majoriteten av barnlämnande föräldrar osv. Men problemen med pendling är ju ofta inte huvudresan utan att det ska passas in med byten på en eller två platser till. Där finns det en stor risk att något går åt skogen.
Ja, de undersökningar som gjorts pekar entydigt på att viljan att pendla minskar kraftigt med antal byten. Redan med ett byte minskar viljan rätt kraftigt. Med tre byten är det endast några enstaka procent som kan tänka sig att pendla. Och då talar vi om en situation där alla linjer går enligt tidtabell.

För att återknyta till trådens ämne så har de senaste årens pendeltågsstrul fått många resenärer att tänka om, och flera storföretag att gemensamt protestera och påtala riskerna för Stockholm som tillväxtregion. När man nu dessutom skär ned på busslinjer och turtäthet lär än fler tänka om.

Ett konkret exempel: Jag kollade med en bekant som brukar ta den buss som går från Näsbypark till Mörby, och sedan fortsätta med tunnelbanan till sin arbetsplats inne inne i city. Han kliver på bussen en dryg kilometer från Näsbyparks centrum. När den busslinjen läggs ned måste han istället gå en dryg kilometer till Näsbyparks centrum, ta Roslagsbanan till Östra Station och byta till tunnelbana där. Alternativt kan han gå en dryg kilometer till en annan busslinje som går till Mörby Centrum. Vintertid är inget av alternativen särskilt bra, inte minst med tanke på att snöröjningen där ute är dålig, och på att trottoarer saknas på delar av sträckorna.

Citat:
Skulle vilja säga att kan man hantera livet utan en bil så är ju sjukt mycket vunnet inte minst ekonomiskt. För många borde det vara en möjlighet, eller i alla fall med en bil istället för två. Vill man föra ett resonemang så är det ju rätt intressant att de största reseavdragen görs i kranskommunerna till Stockholm, Göteborg och Malmö (trots de villkor som finns uppställda om att tidsbesparing för reseavdrag med bil ska vara minst 1 timme enkel väg kontra kollektivtrafiken.
Jo visst är det enklare och billigare om man slipper ha bil. Men de stora reseavdrag du nämner visar ju tydligt att de som bor i förort - alla kan ju som sagt inte bo i innerstaden - har det knepigare med kommunikationerna. Och det är ju också en av följderna med en växande storstad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in