Citat:
Ja, här verkar det inte finnas någon enkel förklaring.
Vilka linjer är det som kannibaliserar på varandra?
Nu är jag inte så insatt, men den allra största delen av resenärerna åker väl spårbundet? Tunnelbana och pendeltåg. Bussarna står väl för 15-25% eller så? Om resandet då har gått ned med 17% så måste det rimligen betyda att betydligt färre åkt tunnelbana och pendeltåg. Det får mig i sin tur att undra över om allt pendeltågsstrul de senaste åren har en del i det minskade resandet. T ex har de riktigt stora arbetsplatserna i Arenastaden gått samman i en protest där de menar att pendeltågsstrulet har medfört allvarliga konsekvenser för deras verksamhet, och att mängder med anställda tvingats jobba hemifrån. Om det är på det viset så är en del av det minskade resandet självförvållat från SLs sida. Skulle det bli mer sådant så stryper SL så att säga sig självt.
Angående bil i stan: Det har blivit betydligt dyrare och svårare, speciellt för de som kommer från områden utanför innerstaden. Ett tvåtimmarsbesök kostar nu cirka 60 kronor i biltullar och 50-100 kronor i P-avgift. Lägg till det att det blivit betydligt svårare att hitta P-plats när dessa byggs bort på löpande band. Detta borde rimligen få betydligt fler att åka kollektivt in till staden.
Jag har en annan fundering: Kan det vara så, att allt fler som bor utanför innerstaden väljer att jobba och utföra aktiviteter utanför innerstaden, och att de transporterar sig med cykel, bil och andra icke kollektiva transportsätt? En hantverkare eller IT-konsult som bor i t ex Sollentuna och som brukade jobba i staden kanske numera enbart tar uppdrag i Norrort? Med växande kranskommuner finns numera gott om uppdragsgivare där. Är det många som gör så, så minskar det kollektiva resandet in till staden.
Vilka linjer är det som kannibaliserar på varandra?
Nu är jag inte så insatt, men den allra största delen av resenärerna åker väl spårbundet? Tunnelbana och pendeltåg. Bussarna står väl för 15-25% eller så? Om resandet då har gått ned med 17% så måste det rimligen betyda att betydligt färre åkt tunnelbana och pendeltåg. Det får mig i sin tur att undra över om allt pendeltågsstrul de senaste åren har en del i det minskade resandet. T ex har de riktigt stora arbetsplatserna i Arenastaden gått samman i en protest där de menar att pendeltågsstrulet har medfört allvarliga konsekvenser för deras verksamhet, och att mängder med anställda tvingats jobba hemifrån. Om det är på det viset så är en del av det minskade resandet självförvållat från SLs sida. Skulle det bli mer sådant så stryper SL så att säga sig självt.
Angående bil i stan: Det har blivit betydligt dyrare och svårare, speciellt för de som kommer från områden utanför innerstaden. Ett tvåtimmarsbesök kostar nu cirka 60 kronor i biltullar och 50-100 kronor i P-avgift. Lägg till det att det blivit betydligt svårare att hitta P-plats när dessa byggs bort på löpande band. Detta borde rimligen få betydligt fler att åka kollektivt in till staden.
Jag har en annan fundering: Kan det vara så, att allt fler som bor utanför innerstaden väljer att jobba och utföra aktiviteter utanför innerstaden, och att de transporterar sig med cykel, bil och andra icke kollektiva transportsätt? En hantverkare eller IT-konsult som bor i t ex Sollentuna och som brukade jobba i staden kanske numera enbart tar uppdrag i Norrort? Med växande kranskommuner finns numera gott om uppdragsgivare där. Är det många som gör så, så minskar det kollektiva resandet in till staden.
De brukar omnämnas i trafikförvaltningens remisser varje år. Men 610 Vallentuna, 624/628 Åkersberga. 661 (även om den inte har samma trafikering), 198 verkar ju gå längs med tuben. Har lite för dålig koll ska jag väl helt ärligt säga för att dra fler exempel rakt upp och ned.
Sen borde man kanske kunna rensa lite i träsket med olika busslinjer ute på Värmdölandet och Ekerö. Där är ju ett av problemen att blåbussarna hamnar i samma köer som alla andra motorfordon, vilket relativt enkelt skulle kunna lösas genom lite prioritering. Men det är känsligt för alla som ska köra bil från de delarna av länet.
Vilken del av pendelstrulet tänker du på? Vissa delar av pendelnätet ut mot Bro har ju andra stök varje sommar, som det ofta gnälls på. Men alternativen till att inte rusta upp järnvägsnätet är än sämre.
Nu var det helt ärligt ett rätt bra tag sen jag var inne i city, men har aldrig haft problem hitta parkeringsplatser. Visst ibland kostar det en del men det kan det vara värt jämfört med allt letande av en plats i orter där allt ska vara gratis.
Tänker att för hantverkare så är det ju rätt enkelt att bara låta slutkunden betala det. Det är ju sällan den stora kostnaden i ett projekt. Det jag tänker är ju att fler tar efter med lådcykel i city (vilket visar sig vara väldigt konkurrenskraftigt jämfört med bilen).
Citat:
Att ha tåg som vänder på annat än ändstationer brukar vara ett upplägg som sabbar allt som heter trafikplanering och tågstyrning.
Ingen bra ide att vända vid Tekniska med röda då den redan idag går full norrifrån vissa tider mer än den gör till TH. Det är också ett av motiven bakom förlängningen av RB till TC via Odenplan. Mörby ligger ju lite halvtaskigt till, visst är det möjlighet hoppa av bussarna från nordostsektorn längs motorvägen, men det går inte hoppa på norrut eller ha en smidig bytespunkt till tuben. DS är bättre men där är å andra sidan bussterminalen underdimensionerad redan idag och bussarna västerut/österut (176/177 fastnar ju i köerna både på E4 men även genom Solna).
Citat:
Både T-banan och Roslagsbanan är fullpackade i rusningstid och däromkring. Även vid andra tider är det en hel del resenärer. Kanske kan man låta några tåg vända vid Tekniska högskolan, men dels blir det bökigt för många resenärer, dels ,vet jag inte hur mycket man sparar på det?
Vore ju bättre att utöka trafikeringen på tuben och på sikt se till att få fler X15 i trafik på RB. Men även fundera kring lämpligheten med L29 mot Näsbypark om det kan vara möjligt ersätta med annan trafik och lägga mer krut på 27/28 istället?