Snälla, skit i politiken och kriget ett ögonblick! Det jag vill ha hjälp att förstå, är vad dessa senaste sanktioner (som kom nu i veckan) får för konsekvenser i den ryska ekonomin.
Man kan läsa om dem här:
https://edition.cnn.com/2024/06/13/i...ing/index.html
Jag saxar från den artikeln:
"The move means banks, companies and investors will no longer be able to trade either currency via a central exchange, which offers advantages such as better liquidity and oversight.
Instead, they will have to trade over the counter, where deals are conducted directly between two parties. The central bank said it would use data from those trades to set official exchange rates."
Om jag förstått det hela rätt, betyder detta mest att deras vanliga, centrala valutaväxling inte fungerar längre utan att affärer där betalningen sker i dollar och euro nu decentraliseras till att bli direkt mellan två parter istället för genom en offentlig börs.
OK, men hur stor roll spelar det? Låter som att det som huvudsakligen händer är att centralbanken får lite svårare att hålla koll på växlingskursen rubel-dollar och rubel-euro? Och också att enskilda företag får det lite krångligare att genomföra internationella affärer.
Samtidigt ser jag på andra ställen att detta kan påverka inflationen i Ryssland, varför då?
Vissa verkar haussa upp detta till att det är världens grej, men jag tycker det låter rätt trivialt i det stora hela?