Hej allihopa! Har inte postat något förut, men så drog jag ur tummen när en tanke slog mig. Man får ju tydligen göra nästan vad som helst i det här landet, bara man säger att det är en del av ens kultur.
Nå, i Sverige förr i tiden var det praxis att man gick ut på grannens åker och samlade in daggen under midsommarnatten. Detta var för att man sedan kunde använda den på sin egen åker och på så vis ”sno” växtlyckan från grannen, eller använda den till magiska ritualer etc. Om detta var 16/17/1800-tal minns jag inte, men folk satt alltså och vaktade sina åkrar för att hindra grannarna från att sno ens dagg.
Till saken, om jag tog mig upp på grannens balkong för att sno lite dagg ur dennes blomkrukor under midsommarnatten så borde ju det vara okej eftersom att det hör till min kultur att göra så, om man kan tvinga sina kvinnor att täcka sig med lakan borde jag få samla dagg hos mina grannar!
Om det ska vara magiskt ska det nog vara på den riktiga midsommaren. Hur länge har vi firat fejkmidsommar på helgen? Innan firade man nog på den riktiga dagen. Tycker den riktiga midsommaren borde vara röd dag när den än infaller. Det är Sveriges svenskaste högtid.
Mjo, lagar och lagar, det var nog inte lagligare då än idag!
Men det stämmer nog, fel dag, men det är fler högtider som ”ligger” fel!
Men om en kulturhandling, såsom att tvinga folk att täcka sig med lakan, kan ursäktas trots att det i praktiken är olagligt, så borde även intrång på annans ägor också kunna ursäktas!
Helvette, jag viste att det var något jag glömt.. jag som tänkte mig ha en vattentät plan.. Våld som var en så vanlig del i vardagen i det här landet för bara 200 år sen, född i fel århundrade..
Om det ska vara magiskt ska det nog vara på den riktiga midsommaren. Hur länge har vi firat fejkmidsommar på helgen? Innan firade man nog på den riktiga dagen. Tycker den riktiga midsommaren borde vara röd dag när den än infaller. Det är Sveriges svenskaste högtid.
Sant.
Låt 6:e juni återgå till att vara Svenska flaggans dag och lägg ihop nationaldagen med den riktiga midsommar.
Hej allihopa! Har inte postat något förut, men så drog jag ur tummen när en tanke slog mig. Man får ju tydligen göra nästan vad som helst i det här landet, bara man säger att det är en del av ens kultur.
Nå, i Sverige förr i tiden var det praxis att man gick ut på grannens åker och samlade in daggen under midsommarnatten. Detta var för att man sedan kunde använda den på sin egen åker och på så vis ”sno” växtlyckan från grannen, eller använda den till magiska ritualer etc. Om detta var 16/17/1800-tal minns jag inte, men folk satt alltså och vaktade sina åkrar för att hindra grannarna från att sno ens dagg.
Till saken, om jag tog mig upp på grannens balkong för att sno lite dagg ur dennes blomkrukor under midsommarnatten så borde ju det vara okej eftersom att det hör till min kultur att göra så, om man kan tvinga sina kvinnor att täcka sig med lakan borde jag få samla dagg hos mina grannar!
Tankar?
Det fungerar men kommer inte ge någon effekt. En blomkruka ger i princip 0.3% växtlycka. Det var därför dom preppa ett helt år för att sno en hel åker.
Tråkigt att vår egna kultur inte diskuteras idag och förs vidare. Politiker och lärare är mer intresserade av kulturen i MENA och hur deras kultur kan intregreras i det svenska samhället. Dom ser svenska anor och traditioner som någonting förlegat och passar inte in i sverige bilden 2024.
Jag pratar inte om att fira avslutning i kyrkan, utan sådant här. Helt ny information för mig detta.
Jag förstår inte riktigt vad fan SVT håller på med. Visar firandet från olika platser, men det enda man pratar om är att midsommar är hittepå och ingen svensk tradition osv. Ska detta vara en historielektion nu? Jag får anta att alla traditioner är utifrån, för här kan vi tydligen inte någon. Midsommar kommer från Afrika.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!