2024-06-17, 09:46
Medlem
SVT skriver idag om en undersökning som finner att impulsköp hör ihop med tid spenderad på sociala medier, en finsk studie bland ungdomar 18-29 år.

"Ju mer de använder sociala medier, desto mer impulsiv är deras konsumtion"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...op-har-samband

Hur känner du? Är detta något du känner igen hos dig själv?

Jag har ibland köpt saker på studs i Facebookflödet. Men jag känner mig inte missnöjd med det jag har köpt. Tvärtom har jag gjort riktigt bra köp för det mesta.
Citera
2024-06-17, 09:55
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
SVT skriver idag om en undersökning som finner att impulsköp hör ihop med tid spenderad på sociala medier, en finsk studie bland ungdomar 18-29 år.

"Ju mer de använder sociala medier, desto mer impulsiv är deras konsumtion"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...op-har-samband

Hur känner du? Är detta något du känner igen hos dig själv?

Jag har ibland köpt saker på studs i Facebookflödet. Men jag känner mig inte missnöjd med det jag har köpt. Tvärtom har jag gjort riktigt bra köp för det mesta.
Det står väl ingenstans att spontanköp är dåliga köp, det kanske är det SVT menar. spontanköp är bra för plånboken.
Citera
2024-06-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Det står väl ingenstans att spontanköp är dåliga köp, det kanske är det SVT menar. spontanköp är bra för plånboken.

Nej, i SVT.s text står det inget om det är positivt eller negativt. Det var jag som tog frågan vidare.

Det finns undersökningar som funnit att om man är på gott humör när man köper något blir man oftare nöjd med sitt köp. Om man är ledsen när man köper något så blir man missnöjd. Speciellt om man köper något för att man tror att man ska bli glad. Det funkar inte.

Jag tänker att det viktigaste är om man är nöjd med sina köp. Så man inte tycker att man har lagt sina pengar på skräp som inte är något att ha för att man blev påverkad av en influencer eller annan reklam.
Citera
2024-06-17, 10:17
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Nej, i SVT.s text står det inget om det är positivt eller negativt. Det var jag som tog frågan vidare.

Det finns undersökningar som funnit att om man är på gott humör när man köper något blir man oftare nöjd med sitt köp. Om man är ledsen när man köper något så blir man missnöjd. Speciellt om man köper något för att man tror att man ska bli glad. Det funkar inte.

Jag tänker att det viktigaste är om man är nöjd med sina köp. Så man inte tycker att man har lagt sina pengar på skräp som inte är något att ha för att man blev påverkad av en influencer eller annan reklam.
Vilket dravel.

Spontanköp är alltid sämre än genomtänkta köp med väntetid och betänketid.

Känslor kring ett köp är inte på något sätt intressanta för normala människor utan inköpets positiva eller negativa inverkan på ens liv och leverne är ifall produkten eller tjänsten levererar det som utlovats till det pris som betalts.

Deprimerade människor kan säkert få en dopaminkick av att köpa något som deras idol förespråkar som gör att de mår bättre i någon minut, men sedan mår de förstås sämre och ingen tror ju på allvar att Bianca Ingrosso verkligen använder den där trosan, bodyn, kjolen eller sminket hon skyfflar ut.

Undersökningens validitet kan dock kraftigt ifrågasättas då den varken undersökt skälen till personernas överdrivna användande av sociala medier, det bakomliggande skälen kan förstås vara orsaken också till impulsköpen, eller haft en kontrollgrupp. Resultatet bör därför inte bara tas med en nypa salt, utan en skopa.
Citera
2024-06-17, 10:36
Medlem
Tycker det är helt sjukt att folk köper saker pga influencers. Det är nästan så man måste ha hjälm och skor med kardborreband.
Citera
2024-06-17, 10:44
Avstängd
kyrkstockens avatar
Har inte koll på bianca och liknande men, musiker säljer i princip enbart saker på sina youtubeklipp. Det är det som de lever av nu för tiden. Och mycket är smygreklam.
Citera
2024-06-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vilket dravel.

Spontanköp är alltid sämre än genomtänkta köp med väntetid och betänketid.

Känslor kring ett köp är inte på något sätt intressanta för normala människor utan inköpets positiva eller negativa inverkan på ens liv och leverne är ifall produkten eller tjänsten levererar det som utlovats till det pris som betalts.

Deprimerade människor kan säkert få en dopaminkick av att köpa något som deras idol förespråkar som gör att de mår bättre i någon minut, men sedan mår de förstås sämre och ingen tror ju på allvar att Bianca Ingrosso verkligen använder den där trosan, bodyn, kjolen eller sminket hon skyfflar ut.

Undersökningens validitet kan dock kraftigt ifrågasättas då den varken undersökt skälen till personernas överdrivna användande av sociala medier, det bakomliggande skälen kan förstås vara orsaken också till impulsköpen, eller haft en kontrollgrupp. Resultatet bör därför inte bara tas med en nypa salt, utan en skopa.

Jag tror att känslor spelar en stor roll när vi köper saker, fast vi kanske vill tro att vi inte är känslostyrda. Det har visat sig att reklam fungerar. Vi vill gärna tro att vi inte går på reklam men det gör vi. Fina bilder i annonsen, pigga färger på förpackningarna och vackra människor. Så får vi en positiv bild av produkten. Reklambranschen omsätter miljarder och det är inte för inte.

SVT:s återgivning av undersökningen var knapphändig, men den kanske var bättre om man går till källan. Men vi kan i alla fall ta upp frågorna och diskutera dem.

Jag håller med om att genomtänkta köp med betänketid oftast är bättre än spontanköp. Men i bland kan spontanköp fungera väldigt bra också. Nu är det ju så med Facebook att saker försvinner i flödet om man inte reagerar direkt ibland. Så då är man tvungen att gripa tillfället i flykten, om man tror att man kommer att ångra sig annars. Men ibland kommer samma reklam flera gånger. Det är svårt att veta vilket som är vilket dock.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, vi får verkligen vara konsumenter, så det är intressant att diskutera vår roll som konsumenter.
Citera
2024-06-18, 05:48
Medlem
ILoveKnarks avatar
Hade jag vetat om att det var Instagram's fel att jag var fattig hade jag tagit bort skiten för längesen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in