Citat:
Ursprungligen postat av
Caligarii
https://x.com/emanuelkarlsten/status...80831197106377
Så frågeställningen här är hur det kommer fungera med driftsäkerhet för all kommunikation framöver, tror ni att det kommer ta längre tid för kommunikation att gå över? Kommer vi få meddelanden filtrerade bort?
Ja, vad tror ni?
Man kan säga att de första rättstavningsprogrammen var en slags Chat Control.
Sedan är det dem som jobbar med kundtjänstchattar att de vill väl inte läsa inlägg som bara består av offensivt språk, offensive language.
Det kan bli tröttande att läsa sådant.
Lika bra att filtrera bort det direkt.
Det är snarlikt de spamfilter på mejlen som redan finns.
Det är dock lurigt och onödigt att detta sk kunna ligga som ett lager i OSet självt. Det är motsatsen mot vad ett OS är tänkt att göra.
Chat Control är också kopplat ihop med ChatGPT på det viset att CC kan samla data som sedan skcikas som analysmaterial till C-GPT, och kan sedan förstärka C-GPTs analysförmåga.
Jag tror att det mest är en ekonomisk fråga. Någon vill ta snuskigt bra betalt för CC, och EU pytsar
glatt in dessa pengar på en onödig programvara som inte behövs.
Beträffande pedofilerna och liknande så byter de nog kodord och kodspråk emellanåt kan man anta.
Och flyger på så sätt under radarn under lång tid. Kom tex ihåg Jeffrey Epstein som kunde flyga lågt under många år.
Citat:
Ursprungligen postat av
impasto
Protonmail ger jag dock inte mycket för, det var väl dem som lämnade ut uppgifter som ledde till att en miljöaktivist blev arresterad?
Ööh, nu var det inte precis vilken som helst som greps. GM avsåg väl att stoppa/störa tågtrafiken/flygtrafiken eller något liknande, och hade väl förut utfört allvarliga sabotageaktioner ?
Stämningen lämnades in till en domstol i Schweiz som ansåg att denna person var så pass farlig att det var motiverat att aktivera spårning. Och domstolen gav Protonmail ett föreläggande om att plocka ut användarens logg. Om Protonmail hjälpte till med dekrypteringen är inte känt.
Men hela Europol har blivit mycket skickliga att kunna dekryptera det mesta.
Frankrike knäckte tex EncroChat.
Citat:
Ursprungligen postat av
karlsoon
Kommer inte påverka nånting. Varför skulle det göra det? Saker o ting kontrolleras redan.
Jag är benägen att hålla med här. Det är någon som vill sälja programvara svindyrt till EU ?