EU, Kina, USA och Bryssels försök att bli en geopolitisk storspelare
(replik på en post från
Pol: Utrikes, men jag placerar den här istälet eftersom den hade blivit off-topic i sin ursprungliga tråd)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Personligen är jag vän till EU, men är kritisk till att EU (försöker) expandera med betydande (utbölning)länder likt Ukraina eller Turkiet, som endast historiskt haft sporadiska kontakter med den Västliga kultursfären.
Detta kommer säkert leda till splittring och sönderfall av hela EU-projektet.
Detta var min kritik tidigare.
Men idag är det huvudsakligen något annat.
Det är, att i och med att Ryssland är allierad med världens enda supermakt Kina kan vi inte göra något!
Kina har ju en produktionsförmåga som vida överträffar USA, EU och Ryssland tillsammans, så det spelar ingen roll hur Sverige agerar, eller inte agerar.
Ja, jag skulle nog säga att det här kriget /Ukrainakriget/ har öppet visat att EU och NATO är mer sammanflätade än någonsin tidigare - men den utvecklingen började förstås inte igår. EU:s stora östutvidgning för tjugo år sedan, som förbryllade många människor i de "gamla" EU-länderna (även Sverige) - man kunde inte se hur det ekonomiskt skulle bära sig - kan nu ses som en parallell till NATO:s eastern push några år tidigare. I bägge fallen handlar det till stor del om en beställning från USA, och det dränerade i längden "pre-2000 -EU"-ländernas ekonomi".
Tidigare var det en grundtanke för EU att förhindra
"Beggar thy Neighbour"-politik, alltså när länder bjuder under varandra i fråga om löneläge, regler på arbetsmarknaden osv för att locka till sig kapital och jobbinvesteringar - men efter 2005 accepterar man i praktiken detta från Östeuropa, och det skadar i längden möjligheterna för vanligt folk i "gamla EU" som inte har en fin bostad och en årslön på banken - samtidigt sänks östländerna i ett skuldträsk. Euron hjälpte till med detta, eftersom alla kunde åka snålskjuts på Tysklands urstarka kreditvärdighet och industri.
USA:s väldiga inflytande via bakdörren på EU plus EU:s stora demokratiska underskott är problem som i längden förgiftar hela bygget. Noll accountability. Miljardrullningen till diverse svindyra påtvingade "framtidsprojekt" som t ex Ukraina, väldiga bankfonder för att vara beredda på nya euro-kriser, eller grön energiväxling är symptom på detta.
Och till detta kommer alltså att ett försvagat Europa dras in i USA:s handelskrig och andra konflikter med Kina och Ryssland. Inte lämpligt alls.