Citat:
Ursprungligen postat av
FordFicus
Goda råd är dyra.
Försöker lära grabben att spela keyboard, men inser att mina egna kunskaper inte räcker till alls (överksattade mig själv) vilket lett till att det blivit tråkigt för honom i stället för roligt och inspirerande.
Så vi testade en sån där musikapp, vilket visserligen gjorde spelandet roligare och han kan spela enkla låtar men jag märker att saker som notläsande (han bara gissar sig fram tills appen säger att träffat rätt) och musikteori inte alls utvecklas.
Många av råden jag läser på flashback om sånt här säger ”lärare!!” och visst, jag skulle kunna betala för det men närmsta lärare finns långt långt bort, så långt bort att det blir ohållbart att åka fram och tillbaka en eller två gånger i veckan.
Vad tror ni om lärare online? Kostar ganska mycket i timmen det med, men det skulle vara mer hållbart. Är det jämförbart med att sitta hemma hos en lärare?
Har ni erfarenheter? Andra goda råd?
Jag tar också gärna emot tips på bra överpedagogisk litteratur. Skulle säga att han är nybörjare fortfarande trots att han kan spela många låtar på appen, men det känns inte som riktig kunskap.
Om du ska agera lärare till honom.
Ha en lektion en gång i veckan på 20 minuter.
Lektionen går endast ut på att ni lär er låtarna tillsammans.
Men att det är en avsatt tid där du är lärare en gång i veckan.
Sedan övrig tid kan han öva själv eller tillsammans med dig.
En sorts musik eller pianoövning är att bara prova att göra egna låtar från scratch.
Kom ihåg att låtarna inte alls behöver bli bra.
Bara spela några enkla toner och se om ni tycker om hur tonerna låter tillsammans.
Det blir som att utforska musik från grunden.
Kanske kan fungera
Om ni köper en synth / piano till kan du spela ackord och han spela enkla toner till.
Vilka toner som helst.
Det behöver inte låta bra.
Bara det låter kul och intressant
Eller samma men att du köper en gitarr och kompar till med bara ackord.