Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-22, 08:51
Medlem
Goda råd är dyra.

Försöker lära grabben att spela keyboard, men inser att mina egna kunskaper inte räcker till alls (överksattade mig själv) vilket lett till att det blivit tråkigt för honom i stället för roligt och inspirerande.
Så vi testade en sån där musikapp, vilket visserligen gjorde spelandet roligare och han kan spela enkla låtar men jag märker att saker som notläsande (han bara gissar sig fram tills appen säger att träffat rätt) och musikteori inte alls utvecklas.
Många av råden jag läser på flashback om sånt här säger ”lärare!!” och visst, jag skulle kunna betala för det men närmsta lärare finns långt långt bort, så långt bort att det blir ohållbart att åka fram och tillbaka en eller två gånger i veckan.
Vad tror ni om lärare online? Kostar ganska mycket i timmen det med, men det skulle vara mer hållbart. Är det jämförbart med att sitta hemma hos en lärare?
Har ni erfarenheter? Andra goda råd?

Jag tar också gärna emot tips på bra överpedagogisk litteratur. Skulle säga att han är nybörjare fortfarande trots att han kan spela många låtar på appen, men det känns inte som riktig kunskap.
Citera
2024-06-22, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Goda råd är dyra.

Försöker lära grabben att spela keyboard, men inser att mina egna kunskaper inte räcker till alls (överksattade mig själv) vilket lett till att det blivit tråkigt för honom i stället för roligt och inspirerande.
Så vi testade en sån där musikapp, vilket visserligen gjorde spelandet roligare och han kan spela enkla låtar men jag märker att saker som notläsande (han bara gissar sig fram tills appen säger att träffat rätt) och musikteori inte alls utvecklas.
Många av råden jag läser på flashback om sånt här säger ”lärare!!” och visst, jag skulle kunna betala för det men närmsta lärare finns långt långt bort, så långt bort att det blir ohållbart att åka fram och tillbaka en eller två gånger i veckan.
Vad tror ni om lärare online? Kostar ganska mycket i timmen det med, men det skulle vara mer hållbart. Är det jämförbart med att sitta hemma hos en lärare?

Jag tar också gärna emot tips på bra överpedagogisk litteratur. Skulle säga att han är nybörjare fortfarande trots att han kan spela många låtar på appen, men det känns inte som riktig kunskap.

Nu är jag en människa utan taktkänsla och kan nog inte klara mer än att spela spanien på piano men skulle ändå säga att noter är viktigt att kunna för att på det sättet lättare utvecklas.
Noter är lite som att kunna de fyra räknesätten i matematik, lite av en grund för att komma vidare och vidareutvecklas.

Det är säkerligen skittråkigt att lära sig just noter men det är som med mycke, det är tråkigt i början men sen när man kommer förbi puckeln så blir det kul igen och allt går mycket lättare för du kan grunderna.
Citera
2024-06-22, 09:57
Medlem
Mycket fungerar online, men musiklärare är jag skeptisk till. Subtila saker som fingersättning, hållning, att snabbt och i realtid kunna se elevens misstag etc.

Skulle också hjälpa om du skrev hur gammal sonen är. Stor skillnad på hur man bemöter en tioåring och en femtonåring.

Jag skulle nog försöka hitta lämpliga youtubekanaler. Finns hur mycket som helst, viktigaste är att han hittar någon han gillar så att han inspireras att fortsätta.

Gällande notläsningen gäller i hög utsträckning att han förstår syftet med det, det är den pedagogiska utmaningen. Det är som med matte; massor av elever tycker matte är skittrist för det presenteras till dem med totalt godtycke eller man försöker rättfärdiga det utifrån något de inte ser poängen med. Att t.ex säga "ni måste kunna matten nu i sexan annars blir det jättesvårt när ni börjar högstadiet och ska börja med mer avancerade saker" är ju helt värdelöst. Om man t.ex kan förklara att det handlar om att utveckla sin tankeförmåga fungerar bättre. För notläsning skulle det t.ex kunna vara att det 1) kommer bli lättare och lättare med tiden, och till sist kommer han läsa noter lika automatiskt som han läser text, och 2) utan noter kommer han rätt snart nå en återvändsgränd där det blir väldigt svårt att bli bättre. Grabben har skapligt gehör för annars skulle han inte kunnat lära sig något hittills, det är ju bra, men att försöka lära sig coolare saker på rent gehör blir extremt svårt till sist. Med andra ord, i början känns noter bara svårt och onödigt för att han kan ju spela låtarna utan dem, men med tiden kommer noterna göra det jättemycket lättare.

Ett annat konkret pedagogiskt upplägg är att lägga det "tråkiga" (notläsningen) i mitten någonstans. Börja med att spela några låtar han kan som uppvärmning, sedan öva noter 10-15 min, sedan försöka lära sig något han vill lära sig och bara lattja. I den bästa av världar kombinerar man notläsningen med att lära sig sånt han vill kunna. Kom också ihåg att försöka avgränsa, annars är det lätt hänt att de "bränner ut" det roliga, spelar tre timmar om dan i en vecka och är sedan så mätta på skiten att de inte rör pianot på en månad.
Citera
2024-06-22, 10:02
Medlem
anothes avatar
Citat:
Försöker lära grabben att spela keyboard
Tja, hur går den till väga som bestämt sig att grabben skall bli en ny Zlatan?
Vilken app tankar han ner ? (eller ?... finns det nåt som heter inspiration bli intresserad att lära sig ?)
Citera
2024-06-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Tja, hur går den till väga som bestämt sig att grabben skall bli en ny Zlatan?
Vilken app tankar han ner ? (eller ?... finns det nåt som heter inspiration bli intresserad att lära sig ?)

Han ville lära sig, men jag trodde att jag var både kunnig och pedagogisk vilket tyvärr inte alls var nära sanningen. Så det blev en del tjatande och fokus på felen.
Är rädd att jag tog kål på den initiala glädjen, men en bra pedagog kanske kan få fatt i den igen.

Tråkig jämförelse med Zlatan.
Citera
2024-06-22, 11:55
Medlem
mdlbs avatar
Prova att lära honom ackord så kan han kompa med i massa låtar som, inledningsvis, går i C-dur. Bifogar en bild som visar ackorden C, G, A-moll och F. Det är samma fingerposition i alla, bara att flytta handen till olika grundtoner. Det finns normer för vilka fingrar man ska använda, personligen använder jag tumme-pekfinger-ringfinger.

https://external-content.duckduckgo....73e&ipo=images
Citera
2024-06-22, 12:21
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Goda råd är dyra.

Lärare

Det är värt att åka dit en gång i halvåret för att få professionell hjälp 1 timme eller 2.

Det blir som en clinic där ni lär er massor som ni kan öva på hemma i ett halvår.

Sedan åker ni dit igen för mer kunskap och information.

Som andra skrev i tråden.

Skippa noter i början, ta det sedan.

Lär er ackord.

Ta ut låtar och spela ackord till.

Fråga vad grabben vill lära sig för låtar och så försöker ni lära er ackorden till låtarna tillsammans.

Hos läraren räcker det med en eller två lektioner för att få grundövningar som ni sedan kan öva varje dag 10 - 20 minuter.

Sedan när han blivit riktigt intresserad och fått öva massor på det här så är det ju lektioner som gäller.

Eller så fungerar det bra att bara fortsätta såhär
Citera
2024-06-22, 12:24
Medlem
Citat:
Goda råd är dyra.

Att börja med teori är ett 100% säkert sätt att fullständigt ta livet av all musikalisk glädje !

Är man genuint intresserad av att syssla med musik så skaffar man sig först ett instrument och därefter tar man fram sina favoritartister och låtar och försöker härma och lära sig dem !

Funkar det så långt och intresset kvarstår brukar teori och allt annat falla på plats av sig själv !

PS

De flesta populära hitsen använder i regel bara 3 ackord ( 1, 4, 5 - Tonika, Subdominant och Dominant ) vilket innebär till exempel E, A och B durackord . Detta är en bra början att lära sig dessa ! Sedan är det hur man spelar dessa som gör att det liknar musik !

Den absolut viktigaste komponenten när det gäller musicerande är örat !
Det spelar ingen som helst roll hur mycket teori man har om man inte har förmågan att höra var man är i musiken !

Har man bara ett brinnande intresse och sug efter att lära sig så sköter resten sig av sig själv !
Tror man däremot att någon app eller lärare ska lära dig att bli musiker lurar man sig bara !

DS
Citera
2024-06-22, 12:28
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Goda råd är dyra.

Om du ska agera lärare till honom.

Ha en lektion en gång i veckan på 20 minuter.

Lektionen går endast ut på att ni lär er låtarna tillsammans.

Men att det är en avsatt tid där du är lärare en gång i veckan.

Sedan övrig tid kan han öva själv eller tillsammans med dig.

En sorts musik eller pianoövning är att bara prova att göra egna låtar från scratch.

Kom ihåg att låtarna inte alls behöver bli bra.

Bara spela några enkla toner och se om ni tycker om hur tonerna låter tillsammans.

Det blir som att utforska musik från grunden.

Kanske kan fungera

Om ni köper en synth / piano till kan du spela ackord och han spela enkla toner till.

Vilka toner som helst.

Det behöver inte låta bra.

Bara det låter kul och intressant

Eller samma men att du köper en gitarr och kompar till med bara ackord.
Citera
2024-06-22, 18:03
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Goda råd är dyra.

En annan kul idé är att köpa en stereo.

En sådan för ungefär 1.000 kr men som har bandspelare med inspelningsfunktion.

Köp kasettband.

Låt grabben spela fritt på synthen.

Och så spelar ni in lite på kassettbandet.

Det låter kanske konstigt men man kan få massor med inspiration av att få höra vad man nyss spelat eller skapat på sin synth
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in