Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-23, 23:41
  #1
Medlem
Jag har en Mercedes benz clc 180 och har fått felmeddelande på Sidomarkeringsljusen. Har bytt ut alla lampor som jag kan se där framme även försökt ta reda på vilken lampa de är med guider och google men inget tydligt svar på vad det faktiskt är.

Så undrar väll om det är någon som faktiskt vet vilka lampor det är och även hur man kommer åt dem och om man måste ha dessa för att klara en besiktning?

Tack på förhand
https://s.car.info/image_files/960/m...-1-1138561.jpg
Citera
2024-06-23, 23:55
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
På den där sitter den nog inne i framlyktan och lyser åt sidan.
https://www.autodoc.se/hella/930455
Citera
2024-06-24, 00:05
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Brukar inte sidomarkeringsljus sitta på sidorna? Typ på framskärmen eller ibland en bit bakom framlyktan på kofångaren?
Citera
2024-06-24, 06:59
  #4
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Brukar inte sidomarkeringsljus sitta på sidorna? Typ på framskärmen eller ibland en bit bakom framlyktan på kofångaren?
Fast det är väl på lastbilar och på Volvo som av nån anledning har dispens för att ha det även på personbilar. Såvitt jag vet är det inga andra bilar som har sidomarkeringsljus, eller ens får ha det?
Jag tror att om man får nedslag på det så handlar det om positionsljus, aka parkeringsljus. Borde framgå av protokollet var på bilen den är trasig.
Lite långsökt så skulle man ju kunna tänka sid att sidoblinkersen i backspegeln är trasig, men det tycker jag är långsökt att kalla den för sidomarkering.
Citera
2024-06-24, 07:56
  #5
Medlem
Har du ens körkort? Slå upp dem i bilens instruktionsbok. Men de sitter normalt i sidan på framskärmarna och ev i bakskärmarna.
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2024-06-24 kl. 07:58.
Citera
2024-06-24, 09:33
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du ens körkort? Slå upp dem i bilens instruktionsbok. Men de sitter normalt i sidan på framskärmarna och ev i bakskärmarna.

Ser du någon sådan på någon av skärmarna på bilden av bilen?

Vad står det på länken till strålkastaren?

Citat:
HELLA 1EL 263 036-011 Strålkastare som passar till MERCEDES-BENZ ML-klass (W164)
Vänster, W5W, H7/H7, WY5W, PY21W, DE, FF, Halogen, 12V, med blinkljus, med sidomarkeringsljus, med halvljus, med positionsljus, med fjärrljus, för högertrafik, utan glödlampor


Har du ens internetkörkort?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-06-24 kl. 09:35.
Citera
2024-06-24, 11:51
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det är väl på lastbilar och på Volvo som av nån anledning har dispens för att ha det även på personbilar. Såvitt jag vet är det inga andra bilar som har sidomarkeringsljus, eller ens får ha det?
Jag tror att om man får nedslag på det så handlar det om positionsljus, aka parkeringsljus. Borde framgå av protokollet var på bilen den är trasig.
Lite långsökt så skulle man ju kunna tänka sid att sidoblinkersen i backspegeln är trasig, men det tycker jag är långsökt att kalla den för sidomarkering.

I vissa marknader måste det finnas sidomarkeringsljus. Volvo har dispens för att använda kombinerade sidomarkering och parkeringsljus i strålkastaren (dvs vitt ljus fram och gult mot sidorna).
Citera
2024-06-24, 12:06
  #8
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I vissa marknader måste det finnas sidomarkeringsljus. Volvo har dispens för att använda kombinerade sidomarkering och parkeringsljus i strålkastaren (dvs vitt ljus fram och gult mot sidorna).
Ja, men inte i Sverige och Europa, här ska lastbilar har sidomarkeringsljus och jag är rätt säker på att jag inte sett nåt annat märke ha det än just Volvo. Aktuell MB har det inte.
Citera
2024-06-24, 12:18
  #9
Medlem
isgetens avatar
Finns det inte i sidospeglar på en del märken?! Kolla om du har något där. Annars finns dom i framlyktan någonstans.
Citera
2024-06-24, 12:56
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Hjälp, jag har blivit osynlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in