2024-06-24, 21:27
Medlem
Att hålla dig på cykelbanor, idioter som cyklar bland bilar på landsvägar bör få hjälp att dö.
Citera
2024-06-24, 21:44
Medlem
Om du cyklar så mycket varje dag ligger du i princip på elitnivå. Imponerande! 1976, säsongen när Bernt Johansson tog guld i linjeloppet i OS i Montreal cyklade han 15 mil om dagen, varje dag, före tävlingen. Frågan är vad Flashback skulle kunna berätta som du inte redan vet.

När det gäller energiintaget kan du räkna med att du gör av med 600-650 kcal i timmen. Om du cyklar fem timmar om dagen blir det drygt 3000 kcal. Du behöver kanske inte ersätta allt, men i alla fall det mesta. Det finns kostprogram för olika nivåer bland annat på nätet. Börja där.

Jag som bara cyklar 15 mil i veckan under utesäsongen är mest avundsjuk på att du får ihop tiden. Har du inget jobb?
Citera
2024-06-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-FEZ-IV
Jo, t.ex. är jag inte så mycket för att umgås med människor i mer än några timmar hit och dit. Är egentligen rätt ointresserad av att ha förhållanden (åtminstone att umgås i mer än några timmar hit och dit - i förhållanden). Ingen familj. Så det finns gott om tid. Cyklar 4-10 timmar om dagen, ungefär. Det har varit mer ibland. Upp till 18h kanske. Jag har oftast inte 24h dygnsschema direkt och är ofta vaken 24h - 36h i sträck. Har alltid varit så. Sen kan jag sova 12-14h efter det.
Du låter som en gammal kompis till mig
Men han är i ålder som jag 56
Men han sprang
Åt knäckebröd med tonfisk och köpte och sålde aktier
Han bodde inne i stan
Jag i Hagsätra
När han hälsade på sprang han till mig och hem
Citera
2024-06-24, 21:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Hjälm är bra.

Som en äldre person kan jag tappa sansen ibland, falla omkull.
Citera
2024-06-24, 22:00
Medlem
Pumpa däcken
Gör bromstest i början av varje åktur
Smörj kedjan och torka av eller ännu bättre vaxa
Justera cykeln efter din kropp sadel frambak uppner, styre
Hjälm+skyddsglasögon
Repair kit, lär dig justera fälg
Bra lyse
Ta det lugnt i korsningar
Kör som mc att du är osynlig för alla
Citera
2024-06-24, 22:00
Medlem
Citat:
Jag har alltid cyklat väldigt mycket och cyklandet har eskalerat en hel del. Numera cyklar jag antagligen mellan 7 och 15 mil om dagen. Som rubriken säger. Jag kör lite annan träning (cyklingen är inte träning direkt) också. Inte så mycket, men det brukar bli någon/några timmar om dagen med annat också.

Vad bör jag tänka på här. Utöver att försöka äta en satans massa kalorier. Antar jag? Jag är rätt jävla gammal, 183cm lång och väger kring 75kg (väger mig aldrig). Sånt där spelar in får man anta. Jag gick nog ner i vikt lite ohälsosamt ett tag då jag åt ganska dåligt/lite. Nu är det bättre på den fronten. Jag fastar (typ, periodisk fasta) lite sporadiskt också. Nu när jag cyklar så mycket så blir det inte så mycket fasta. Det pallar jag inte riktigt.

Hur många kalorier om dagen tror expertpanelen att jag behöver ungefär t.ex. En hel del får man anta? Övrigt att tänka på?

mvh
ICA-FEZ-IV
En kollega fick prostatacancer efter att cyklat många mil på elitcykel varje dag, 45 år gammal. Han sa att kuken kändes bortdomnad efter varje pass.
Citera
2024-06-25, 04:34
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Undersökte litegrann hur rimligt ditt påstående är. Träningsschemat för en professionel cyklist går att se här.

Det är blandat mellan långa uthållighetspass och korta explosiva pass plus gym. Om man ser endast till uthållighetspassen så uppgår de till 10 timmar per vecka. Genomsnittshastigheten i Tour de France är 42 km/h, så det blir 42 mil / vecka. Sedan tillkommer tävlingsdagen. Sett till de platta etapperna i Tour de France så är de runt 20 mil långa. Så säg 65 mil / vecka totalt. Du menar att du cyklar i genomsnitt 77 mil / vecka, dvs mer än en professionel Tour de France cyklist.
Det där låter väldigt lite för en proffscyklist. Under intensiva träningsperioder kommer Tour de France-cyklister upp i 80-120 mil i veckan. Vet att Roberto Vacchi snackat om detta under touren. TS kan säkert rulla 50-70 mil i veckan, men det är mycket sadeltid vi snackar om då, förmodligen närmare 50. Knappast någon med ett kontorsjobb på dagtid.
Citera
2024-06-25, 05:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det finns många skäl. Det står i tråden att jag tränar för att cykla långt, långt, långt ut i andra länder över vida världen. Sen är det för mig en av dom skönaste frihetskänslorna (friheten i sverige blir ju allt mer begränsad) att cykla runt på natten. Inte beroende av olja, el eller annan korruptionsmordsskit. Det är bara att trampa på och njuta av (till största delen) tomma gator, skogar och vägar och hänga med igelkottar, katter, fåglar mm. Föredrar att umgås med djur före människor och idag var första gången en pilfink åt ur min hand. Kan nog klappa dom lite snart. Det är nog relativt ovanligt. Hälsosam blir man också ja. Det skadar ju inte. Det är ju bra. Min kondition är nog rätt bra.

Sen gör jag lite andra saker när jag cyklar runt som jag inte vill gå in på här. Jag kan berätta delar av det i PM, men jag får antagligen inte PMa.

EDIT: ska lägga till ett skäl till: jag har väldigt bra stadscyklingsskillz numera (jag har cyklat ganska mycket utomlands också, i stora städer) och kan nog jobba som rätt avancerat, och snabbt, cykelbud i nästan vilka västvärldsstäder som helst. Det är ju bra att få sån övning, och det är möjligt att jag kommer hålla på lite med det framöver.
Jag kan ganska lite om cykling, men jag antar att det blir lättare att hålla på längre desto lägre % kroppsfett du ligger på. Din nuvarande vikt, givet din längd, känns ganska rimlig givet ditt mål. I normala fall hade jag nog annars hävdat att du är på gränsen till undervikt. Det är inte heller stora muskler du är ute efter när ditt mål är att kunna hålla igång en längre tid, utan uthålliga muskler, och dessa tränar du nog bäst genom att helt enkelt cykla vidare. Andel kalorier du behöver borde nog ligga runt 3,000 om dagen, men det varierar kraftigt när man håller på med något som är så dynamiskt som cykling (terräng, lutning på vägarna, väder, hastighet osv.). Lyssna på din kropp, typ, så borde det bli bra.
Citera
2024-06-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitfire1
Att hålla dig på cykelbanor, idioter som cyklar bland bilar på landsvägar bör få hjälp att dö.
Yes
Citera
2024-06-25, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag kan ganska lite om cykling, men jag antar att det blir lättare att hålla på längre desto lägre % kroppsfett du ligger på. Din nuvarande vikt, givet din längd, känns ganska rimlig givet ditt mål.
Det låter bra det.

Citat:
I normala fall hade jag nog annars hävdat att du är på gränsen till undervikt.
Det är lite på gränsen kanske. Eller var. Det kändes som revbenen och lite annat kändes på tok för tydligt i vintras, men det är bättre nu tror jag. Brukar inte direkt titta hur det ser ut, men känner ju.

Citat:
Det är inte heller stora muskler du är ute efter när ditt mål är att kunna hålla igång en längre tid, utan uthålliga muskler, och dessa tränar du nog bäst genom att helt enkelt cykla vidare.
Nej, är inte ute efter att bli "biffig". Fast jag är ganska grov i grunden och ser inte ut som Tour de France-cyklisterna direkt. Vilka, för övrigt, dom pratade om som dom bästa 💯atleterna💯 i världen, alla kategorier i P1 häromdagen. All hail Tour de France, Giro d'Italia + Vätternrundan (har en Vätternrundan 2007-medalj .

Citat:
Andel kalorier du behöver borde nog ligga runt 3,000 om dagen, men det varierar kraftigt när man håller på med något som är så dynamiskt som cykling (terräng, lutning på vägarna, väder, hastighet osv.)..
Det låter vettigt. Dricker minst en liter choklad om dagen. Oftast O'boy.

Citat:
Lyssna på din kropp, typ, så borde det bli bra.
Ja, jag är ganska bra på det. Igen. Efter att ha tagit mig ur internet-blipp-jobbhets-träsket som bedövar en extremt mycket. Jag bor ute i skogen och "chillar" ganska mycket. Mediterar mycket osv. Man känner rätt mycket. Nu säger ryggen att jag cyklat alldeles för mycket med för tung väska. Får vila lite.
Citera
2024-06-25, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Knappast någon med ett kontorsjobb på dagtid.
Nej. Jag har haft kontorsjobb på dagtid. Aldrig mer. Fyfan.
Citera
2024-06-25, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Pumpa däcken
Gör bromstest i början av varje åktur
Smörj kedjan och torka av eller ännu bättre vaxa
Justera cykeln efter din kropp sadel frambak uppner, styre
Hjälm+skyddsglasögon
Repair kit, lär dig justera fälg
Bra lyse
Ta det lugnt i korsningar
Kör som mc att du är osynlig för alla
Som det skrivits om tidigare: tråden ligger i Träning, kost och kosttillskott inte i Fordon & trafik Cykel. Det tekniska kring cykling kan jag, och mina kollegor + kompanjoner. Teori kring träning kan vi ingenting om. Vi har b.la. rökpauser och kör på tills vi stupar, ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in