Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-06-26, 13:56
  #61
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ok. Men vetemjölet kan vara fullkorn eller ej.
Jag håller på att röra mig bort från för processat mjöl, därför undrar jag

Fattar. Jag vet faktiskt inte, men jag tror att en vanlig seitan inte är fullkorn. Men det kanske går.
Du får googla runt
Det där med processat mjöl är en diskussion det, jag har haft viss insyn i båda sidor av "debatten" och landat i att jag inte har en stark åsikt. Klart att det vore bättre om det inte var processat, men frågar du typ Lantmännen så är det en omöjlig utopi.
Citera
2024-06-26, 14:06
  #62
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Gör en currybas och frys in. Sen kan du använda den och göra tikla masala eller någon annan rätt. Bara att ha i sojaprotein eller valfria grönsaker. blir alltid gott.
Citera
2024-06-26, 20:34
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Kikärtor, bönor, linser osv är för mig substitut
Men du kanske menar de färdiga rörorna, paste-arna osv

Det är väl inte substitut? För vad? Andra bönor?

Substituten är nuggets, ”kyckling” etc
Citera
2024-06-26, 22:01
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Precis, köttet har ingen bärande roll i de flesta av de rätterna du radade upp där.

Köttfärslimpa och köttbullar skulle jag nog ha svårt att få till dock?
Alltså om man vill ha det snarlikt originalet
Men det behövs ju inte å andra sidan

Nu tänkte jag med kött-hjärnan

Tjejen äter inte kött så vi brukar göra riktigt goda köttbullar, med en schysst gräddsås och lingon så är det riktigt bra. Använder anammas formbara färs och har i soja och buljong. Köttfärslimpa har jag faktiskt aldrig lagat men köttfärsbiffar och hamburgare, blir grymt det med!
Citera
2024-06-26, 22:03
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det tar dubbelt så lång tid att laga veggo-middag till fem barn som en köttmiddag. Detta är tillräckliga fakta för mig att aldrig laga veggo-mat. Enda gången det går fort är om man gör ett kött-recept men ersätter med laboratorie-tillverkad köttersättning som quorn. Men det är ju ganska konstigt, varför då inte äta originalet istället för kopian. Det är ju uppenbarligen den smaken man vill ha.

En äkta vegetarian äter bara sallad, alltså grönsaker. Det är en falsk vegetarian som måste använda Quorn. Det är uppenbarligen kötträtter han gillar, egentligen.


Jag tror du missförstått hela grejen. Veganer/vegetarian avstår inte från kött för att dom inte gillar smaken av kött utan för att dom inte gillar köttindustrin och inte vill äta djur.
Citera
2024-06-26, 22:35
  #66
Medlem
Vem0ths avatar
Asså tänk runt allt annat än proteinet, dvs kolhydraterna och grönsakerna. Då kommer veganska proteinet maskeras under hur fantastiskt allt annat är. Favoriten hos mig utöver Aglio e Olio är en bönrätt på svarta bönor i havregrädde, ungsrostad grön paprika och ris. Kryddat med paprikapulver, timjan, lagerblad, svartpeppar och salt. Tänk korvstroganoff fast utan korven.
__________________
Senast redigerad av Vem0th 2024-06-26 kl. 22:39.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in